لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

احداث ساختمان‌های ۱۲ طبقه و بیشتر در شهر تهران «ممنوع شد»


معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، تا زمان تصویب «ضوابط بلندمرتبه‌سازی»، احداث ساختمان‌های ۱۲ طبقه و بیشتر در شهر تهران ممنوع شده است.

به گزارش وب سایت وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی روز دوشنبه هفتم تیر گفت: «بر اساس آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، تا تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی، احداث ساختمان‌های ۱۲ طبقه و بیشتر در شهر تهران ممنوع است؛ چرا که از این ظرفیت بیش از حد و نابجا استفاده شده است».

آقای حناچی به تاریخ تصویب و جزئیات بیشتری از این مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری اشاره‌ای نکرده است.

محمد شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات مسکن، پنجم تیرماه خبر داده بود که «نقشه‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران» تهیه شده و بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعات، ساختمان‌های «مهم و حساس» نباید روی پهنه گسل ساخته شود و برای ساختمان‌های از ۱۲ طبقه به بالا «اعمال محدودیت» شده است.

شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه ۲۵ اسفند ۹۳ تصویب کرده بود که «بلندمرتبه سازی به‌طور عمومی در شهر تهران محدود است مگر موارد و محدوده‌های مشخص که معیارهای تعیین و انتخاب این محدوده ‌ها همراه با ضوابط می‌بایست ارائه شود».

در همین حال محمد باقر قالیباف شهردار تهران هفتم شهریور ۹۴ اعلام کرده بود که مجوز احداث ساختمان‌های ۱۲ طبقه به بالا تنها در کمیسیون ماده ۵ که نمایندگان شهرداری و دستگاه‌های دولتی در آن حضور دارند، صادر می‌شود.

شورای عالی شهرسازی و معماری پیش از این همچنین خواستار تهیه «ضوابط بلندمرتبه‌سازی» شده بود اما تاکنون گزارشی مبنی بر تصویب آن در این شورا منتشر نشده است.

در همین حال روزنامه همشهری روز ۲۵ بهمن ۹۴ در گزارشی اعلام کرده بود که «ضوابط بلندمرتبه‌سازی که از سوی کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران تهیه شده هنوز تصویب نشده و «روی میز دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی خاک می‌‌خورد».

احداث ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌ها در تهران از دوره شهرداری غلامحسین کرباسچی شدت گرفت و در آن زمان و همچنین دوره مدیریت دیگر شهرداران تهران، برخی از صاحبنظران از فروش بیش از حد «تراکم» از سوی شهرداری تهران انتقاد کرده‌اند.

در همین حال محمدمهدی تندگویان سخنگوی کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران روز ۱۹ مهر ۹۳ مصوبات شورای عالی شهرسازی را «شوی تبلیغاتی و رسانه‌ای» خوانده و وزارت راه و شهرسازی را متهم کرده بود که اگر شهرداری تهران مصوبات این شورا درباره جلوگیری از فروش تراکم را «تبعیت» نکند، اقدام خاصی انجام نمی‌دهد.

«تراکم» مجوزی است که شهرداری برای افزایش تعداد طبقات ساختمان‌های در حال احداث صادر می‌کند و سازنده‌ها مجبورند برای ازدیاد ارتفاع ساختمان، بالا‌تر از دو طبقه، چنین مجوزی خریداری کنند که این محلی برای درآمدزایی برای شهرداری‌ها ایجاد کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG