لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

آینده هسته ای ایران و گزینه های مهم در سیاست خارجی آمریکا


سازمان های اطلاعاتی غرب ایران را متهم می کنند که در صدد ساخت کلاهک های هسته ای برای سوار کردن آنها بر روی موشک های دوربرد است.
سازمان های اطلاعاتی غرب ایران را متهم می کنند که در صدد ساخت کلاهک های هسته ای برای سوار کردن آنها بر روی موشک های دوربرد است.
تحقیقات جدیدی که تحت عنوان «آینده هسته ای ایران و گزینه های مهم سیاست خارجی آمریکا» منتشر شده است نتیجه می گیرد که حکومت ایران اکنون به طور کلی توانایی تولید سلاح هسته ای را دارد و بنابراین سیاست اصلی آمریکا باید بر ترغیب ایران به برنداشتن گام بعدی و نساختن سلاح هسته ای استوار شود.

این تحقیقات که نتایج آن اخیرا منتشر شده است توسط موسسه پژوهشی «راند» و به درخواست نیروی هوایی آمریکا انجام شده است. علیرضا نادر یکی از تهیه کنندگان این گزارش پژوهشی می گوید هنوز فرصت باقی است تا ایران را از تولید سلاح هسته ای منصرف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مقدمه تحلیلی این پژوهش گفته می شود که سیاست اصلی آمریکا در حال حاضر اعمال فشار به ایران از طریق تحریم های سختگیرانه تر است.
انجام مانورهای برنامه ریزی شده و تهاجمی در سطح منطقه می تواند به رهبران ایران نشان دهد که در صورت رویارویی نظامی با چه قدرتی مواجه خواهند شد. این موضوع ممکن است در مباحث درونی حکومت ایران پیرامون تولید سلاح هسته ای تاثیرگذار باشد.

موسسه پژوهشی «راند»

به نظر می رسد که تمایل به گزینه نظامی هم در میان سیاستمداران آمریکایی و حتی در میان رهبران اسرائیل کاهش یافته است. علاوه بر این گسترش اعتراضات و ناآرامی ها در کشورهای عربی ممکن است باعث شود که برخی از این کشورها و حتی آنهایی که میزبان نیروهای آمریکایی در منطقه هستند، طرفدار سیاست نرم تری در قبال ایران باشند.

گزارش موسسه پژوهشی «راند» می گوید که ایران بخش اعظم توانایی برای تولید سلاح هسته ای را به دست آورده است و تحریم های بین المللی ممکن است در نهایت بتواند تلاش ایران برای تهیه فن آوری ها و مصالح مورد نیاز برای ساخت کلاهک های هسته ای را به تاخیر بیاندازد. بنابراین آنچه که دولت آمریکا می تواند در پی ممانعت از آن باشد نظامی شدن برنامه های هسته ای ایران است.

موسسه پژوهشی «راند» می نویسد که هنوز محافل و شخصیت های نیرومند در حکومت ایران بر سر برداشتن گام بعدی و نظامی کردن برنامه های هسته ای آن کشور اختلاف نظر دارند. بنابراین فشارهای دولت آمریکا و جامعه بین المللی در نتیجه این مباحث یا اختلاف نظرها می تواند موثر باشد.

«لین دیویس» سرپرست این تحقیقات که از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا است می گوید: « از نظرما در پیش گرفتن چنین روشی با موانع جدی روبرو است ولی در هر صورت هنوز امید به تاثیر گذاری روی سیاست حکومت ایران وجود دارد. به اعتقاد ما و همانطور که دستگاه های اطلاعاتی آمریکا نیز قبلا یادآوری کرده اند، هنوز حکومت ایران تصمیم به تولید سلاح هسته ای نگرفته است.»

گزارش مرکز پژوهشی «راند» در مورد سیاست های محتمل آمریکا در قبال چنین شرایطی توصیه خاصی را ارائه نمی دهد ولی گزینه های احتمالی را جداگانه بررسی کرده و نقاط ضعف و یا قوت هر کدام را بر می شمرد.

بخشی از گزینه های مورد بحث در این گزارش اقدامات دفاعی و اعمال نوع خاصی از تحریم ها علیه ایران است که به خوبی به دولت ایران نشان دهد در صورت تصمیم به تولید سلاح هسته ای به شدت مجازات خواهد شد و برای این تصمیم خود هزینه گزافی پرداخت خواهد کرد.

در عین حال فصل جداگانه ای از این گزارش تحقیقاتی به احتمال تولید سلاح هسته ای در ایران پرداخته و می نویسد که ایران در آن حالت ممکن است خود رسما برخورداری از سلاح هسته ای را اعلام کرده و یا با ادامه موضع گیری های مبهم و دو پهلو صراحتا برخورداری از قدرت هسته ای را اعلام نکند.

از جمله روش های نظامی برای مقابله با ایران هسته ای به مانورهای نظامی گسترده و استقرار موقت سلاح های هسته ای در منطقه اشاره شده است.

نکته دیگر تعهد دولت آمریکا به استفاده از سلاح هسته ای در قبال حملات هسته ای احتمالی از سوی ایران است.

این گزارش تاکید می کند که برای محروم ساختن ایران از قدرت هسته ای اش دولت آمریکا می تواند محل استقرار این تسلیحات را شناسایی کرده و قبل از به کارگیری توسط ایران، آنها را منهدم کند.

نویسندگان گزارش مرکز پژوهشی «راند» برای نیروی هوایی آمریکا نیز توصیه هایی دارند. از جمله می گویند که انجام مانورهای برنامه ریزی شده و تهاجمی در سطح منطقه می تواند به رهبران ایران نشان دهد که در صورت رویارویی نظامی با چه قدرتی مواجه خواهند شد.

این موضوع ممکن است در مباحث درونی حکومت ایران پیرامون تولید سلاح هسته ای تاثیرگذار باشد.
XS
SM
MD
LG