لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

اطلاعات سپاه از بازداشت اعضای «باند تولید سلاح» در هرمزگان خبر داد


اطلاعات سپاه ناحیه «رودان» در استان هرمزگان از بازداشت پنج نفر از اعضای یک «باند تولید سلاح» در این منطقه خبر داد.

به گزارش روز جمعه ششم اسفند وب‌سایت محلی «رودان‌نیوز»٬ ابراهیم حسین‌زاده٬ فرمانده سپاه ناحیه رودان این خبر را در گفت‌و‌گو با خبرنگار این وب‌سایت اعلام کرد.

آن‌طور که فرمانده اطلاعات سپاه ناحیه رودان گفت٬ از دستگیر‌شدگان٬ «یک قبضه سلاح دست‌ساز ساچمه زنی نیز کشف و ضبط» شده است.

به گفته وی٬ بازداشت این افراد پس از آن صورت گرفت که اطلاعات سپاه ناحیه رودان٬ گزارشی مبنی بر فعالیت گروهی در این شهرستان «با موضوع ساخت و فروش سلاح غیرمجاز به صورت دست‌ساز»٬ دریافت کرده بود.

آن‌طور که این مقام اطلاعاتی گفته در این گزارش‌ها ذکر شده بود که این افراد «سودجو {همچنین} اقدام به خفت‌گیری و اخاذی و همچنین سرقت‌های مسلحانه» می‌کردند.

خبرگزاری ایسنا هم با انتشار خبر دستگیری این افراد گزارش کرده که اعضای این «باند» به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

خبرگزاری فارس نیز گزارش کرده که از افراد دستگیر شده «یک قبضه سلاح دست‌ساز ساچمه‌زنی» کشف و ضبط شده است.

براساس اعلام برخی مقام‌های مسئول٬ بخش عمد‌ه‌ای از قتل‌ها و سرقت‌های مسلحانه در بعضی شهر‌های ایران با اسلحه غیرمجاز صورت می‌گیرد.

خلیل همایی‌راد٬ مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان، چهارم دی امسال خبر داده بود که مقابله با «شبکه‌های قاچاق سلاح و ساماندهی سلاح‌های شکاری» در دستور کار کمیسیون سلاح و مهمات استانداری قرار گرفته است.

استفاده از سلاح گرم در ایران در حالی به شکل گیری یک‌سوم قتل‌ها در جامعه منجر شده که بر پایه قوانین کیفری و مدنی، حمل غیرمجاز اسلحه گرم و سرد در کشور جرم است و مجازات‌های سنگینی در پی دارد.

بر اساس ماده ۶۶۴ قانون مجازات اسلامی، «هر کس عالما عامدا برای ارتکاب جرمی اقدام به ساخت کلید یا تغییر آن نماید یا هر نوع وسیله‌ای برای ارتکاب جرم بسازد، یا تهیه کند به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

به گفته فرهاد دبیری٬ معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست٬ در حال حاضر «حدود یک‌ میلیون و ٦٠٠‌هزار قبضه اسلحه غیرمجاز در میان مردم داریم و نزدیک به همین میزان هم اسلحه مجاز در دست مردم است».

XS
SM
MD
LG