لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

قيمت مرغ در برخی از استان های ايران به «هشت هزار تومان» رسيد


با افزايش روزانه قيمت انواع کالاهای اساسی در ايران، رييس هيات مديره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گفته است که قيمت مرغ در برخی از استان های ايران به هشت هزار تومان رسيده است. مجلس نيز گفته که طرحی را برای مقابله با افزايش قيمت مرغ در دستور کار دارد.

افزايش قيمت مرغ در روزهای اخير به يکی از موضوع های پر سر و صدا در رسانه های ايران تبديل شده است و صف های طولانی برای خريد اين فرآورده گوشتی در شهرهای مختلف ايران شکل می گيرد.

بر اساس گزارش و نمودارهايی که سايت «کلمه» منتشر کرده است قيمت مرغ در ايران از کيلويی سه هزار و ۲۰۰ تومان در دی ماه سال ۱۳۹۰ به شش هزار و ۳۰۰ تومان در اواسط تيرماه سال جاری رسيد.

در تازه ترين گزارش ها درباره روند افزايش قيمت مرغ، محمد يوسفی، رييس هيات مديره انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ کشور به خبرگزاری مهر گفته است: «علاوه بر اينکه قيمت هر کيلوگرم مرغ در پايتخت از مرز هفت هزار تومان گذشته است، در برخی از استان ها مثل استان فارس قيمت هر کيلوگرم مرغ به هشت هزار تومان رسيده است.»

وی در خصوص علت افزايش بی رويه قيمت گوشت مرغ در بازار گفته است: «متاسفانه روز به روز قيمت نهاده ها به ويژه نهاده کنجاله سويا افزايش پيدا می کند به طوری که در حال حاضر قيمت هر کيلوگرم نهاده کنجاله سويا در بازار آزاد دو هزار و ۱۰۰ تومان است و اين مسئله تاثير مستقيم بر افزايش قيمت مرغ در بازار دارد.»

ارسلان فتحی پور، رييس کميسيون اقتصادی مجلس نهم نيز به اين خبرگزاری گفته که «متاسفانه در حال حاضر حدود ۹۶ هزار تن کالا که بخش اعظمی از آن را کالاهای اساسی مانند نهاده های دام و طيور تشکيل می دهند، در گمرکات کشور دپو شده و اجازه ترخصی به آنها داده نمی شود.»

آقای فتحی پور اين وضعيت را «خودتحريمی» خوانده و گفته که کميسيون اقتصادی مجلس قرار است در هفته آينده مسوولان ذيربط را فراخوانده تا در اين زمينه توضيح دهند. وی همچنين از بررسی طرحی برای «ارزانی گوشت قرمز و مرغ» خبر داده است.

سايت «کلمه» در گزارش مفصلی که از تشکيل صف های طولانی برای خريد مرغ با نرخ دولتی منتشر کرده است، «سوء تدبير دولت» محمود احمدی نژاد را دليل اين گرانی ها دانسته و نوشته است: «اين بار تحريم های بين المللی صف های خريد ارزاق را به کشور کشانده است. تحريمی که حاکميت مدعی است بی اثر بوده و آن را دور زده است. اما دولت حتی از تامين نياز حداقلی برای خوراک مرغداری ها که منجر به افزايش قيمت مرغ شده ناتوان بوده و با وجود اعمال سياست های دستوری هنوز موفق به ساماندهی اين بازار نشده است.»

کلمه نوشته است: «يکی از شهروندان با انتقاد از افزايش قيمت کالاهای مختلف به ويژه مرغ، می گويد: آقايان در حال دور زدن تحريم ها هستند ديگر. اما در اين دور پيچ در پيچ تا مردم را سکته ندهند دست بردار نيستند. يکی نيست بگويد انرژی هسته ای مهم است يا معيشت مردم. اگر وضع مردم به اندازه اورانيوم برای اينها اهميت داشت اين حال و روز مردم و کشور نبود.»
اين سايت پيش بينی کرده است که روند افزايش قيمت مرغ در ايران ادامه پيدا کرده و از مرز ۹ هزار تومان نيز عبور کند.

بر اساس گزارش رسانه های ايران، در حال حاضر در تعاونی ها و ميادين ميوه و تره بار، مرغ با نرخ ۵۴۰۰ تومان و تا سقف خريد تنها دو مرغ توزيع می شود ولی خريداران ناچار هستند برای خريد آن ساعت ها در صف بايستند.

روزنامه دولتی «کيهان» روز دوشنبه در گزارشی نوشت: اصفهانی ها بايد در «گرمای ۴۵ درجه» و «از صبحگاه در مقابل تعاونی های اين شهر صف» بکشند تا «پس از انتظار ۱۴ ساعته» دو مرغ آن هم با قيمت کيلويی پنج هزار و ۴۰۰ تومان خريداری کنند.
XS
SM
MD
LG