لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

گیتس ایران را چالشى براى نیروى دریایى آمریکا توصیف کرد


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در تلاش براى کسب بودجه بیشتر براى نیروى دریایى این کشور گفته است، جمهورى اسلامى ایران با ترکیبى از جنگ‌افزارهاى تهاجمى و دفاعى به چالشى براى نیروى دریایى آمریکا در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزارى رویترز، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه از ایران به عنوان چالشى براى نیروى دریایى ایالات متحده آمریکا در منطقه نام برده است.

وزیر دفاع آمریکا در سخنانى که بخشى از تلاش‌هاى وى براى دریافت بودجه بیشتر براى نیروى دریایى این کشور به شمار مى‌آید، در این باره گفته است: «ایران با ترکیب موشک‌هاى بالستیک و کروز، موشک‌هاى ضد کشتى، مین‌هاى دریایى و قایق‌هاى تندرو به چالشى براى نیروى دریایى ما در منطقه تبدیل شده است».

این سخنان در حالى بیان شده است که تنها به فاصله اندکى پس از برگزارى یک رزمایش دریایى توسط یگان‌هاى دریایى سپاه پاسدارن در خلیج فارس و تنگه هرمز، نیروى دریایى ارتش جمهورى اسلامى ایران نیز از روز چهارشنبه این هفته رزمایش دریایى گسترده‌اى را در آب‌هاى تنگه هرمز و دریاى عمان برگزار خواهد کرد.

دریادار حبیب‌الله سیارى، فرمانده نیروى دریایى ارتش ایران روز سه‌شنبه درباره هدف از برگزارى رزمایش «ولایت ۸۹» گفته است: «در اهداف اصلى، نمایش اقتدار نظام در آب‌هاى آزاد جنوب کشور، توسعه و ارتقای حضور در دریاهاى آزاد، کنترل کامل کشتیرانى در منطقه رزمایش به منظور تأمین امنیت منطقه در دفاع از منافع کشور، مقابله با تهدیدات زیست محیطى، دزدان دریایى و همچنین تمرین پشتیبانى در دریاهاى آزاد است».

وى همچنین «ارتقای توان رزمى نیروهاى شرکت کننده، ایجاد هماهنگى بین نیروها، تبادل تجربیات، عملى نمودن آموزش‌هاى تئورى، آزمایش سلاح‌ها و تجهیزات جدید و به کارگیرى آخرین دستاوردهاى نیروى دریایى» را از اهداف فرعى این رزمایش هشت روزه اعلام کرده است.

رزمایش‌هاى دریایى پى‌در پى ایران در آب‌هاى خلیج فارس و دریاى عمان در حالى برگزار مى‌شود که به دنبال تن ندادن ایران به خواسته‌هاى جامعه جهانى تنش برسر برنامه اتمى این کشور رو به فزونى نهاده است.

همزمان با اوج گرفتن این تنش‌ها، کشورهاى آمریکا و اسرائیل بارها تأکید کرده‌اند که هیچ گزینه‌اى از جمله حمله نظامى به تأسیسات هسته‌اى ایران را براى حل این بحران از نظر دور نخواهند داشت.

در مقابل جمهورى اسلامى اعلام کرده است که اقدامات احتمالى ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران را بى‌پاسخ نخواهد گذاشت و مقام‌هاى عالى‌رتبه نظامى ایران نیز چندین بار تهدید کرده‌اند که در صورت اقدام نظامى علیه ایران تنگه هرمز، آبراهى که حدود ۴۰ درصد نفت مورد نیاز جهان از آن عبور مى‌کند، را خواهند بست.

این در حالى است که وزارت دفاع ایالات اعلام کرده است، طرح‌هایى را براى مقابله با برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى ایران آماده کرده است و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز هفته گذشته از این طرح‌ها ابراز رضایت کرده بود.

وزارت دفاع آمریکا در ماه گذشته میلادى گزارشى در باره توان نیروى دریایى ایران به کنگره آمریکا ارایه کرده بود. با توجه به حضور کشتى‌هاى جنگى آمریکا در منطقه خلیج‌فارس و دریاى عمان هرازچندگاهى برخوردهایى نیز میان یگان‌هاى دریایى و هوایى ایران و نیروهاى آمریکایى صورت مى‌گیرد.

چند روز پیش منابع آمریکایى از پرواز یک فروند هواپیماى گشتى ایران از نزدیکى ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا در دریاى عمان خبر داده بودند.

در این میان دریادار سیارى در کنفرانس خبرى روز سه‌شنبه خود با تأیید این خبر گفته است: «ماجرا این گونه بود که هواپیماى اف ۲۷ بالاى سر این ناو آمریکایى مى‌رود و عکس‌هاى متعددى مى‌گیرد و عملیات شناسایى را انجام مى‌دهد که این مسئله مورد اعتراض شدید قرار گرفت که بعد از آن ما هم اعلام کردیم این حق ماست که در منطقه تحرکات را پیگیرى و شناسایى کنیم و حضور نیروهاى فرامنطقه‌اى را رصد کنیم».

فرمانده نیروى دریایى ارتش ایران همچنین محل استقرار ناو هواپیمابر آیزنهاور را در آب‌هاى آزاد دریاى عمان و در جنوب پاکستان اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG