لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

گزارش اجرايی «روحانی‌سنج» از عملکرد ده روز سوم دولت يازدهم


يکماه از شروع به کار دولت حسن روحانی گذشت. روحانی سنج سومين گزارش ده روزه خود را در حالی منتشر می‌کند که دولت روحانی در خصوص تحقق به وعده های خود نسبت به بيست روز گذشته دچار وقفه شده است. شايد دليل اين امر بحران سوريه و مسايل منطقه ای باشد که تمام وقت و توجه دولت را به خود اختصاص داده است. در هر صورت بيشترين تحرک را می توان در وزارتخانه بی وزير علوم و وزارت نفت ديد.


وزارت علوم

ستاره دار کردن دانشجويان: هفته پيش جعفر توفيقی، سرپرست وزارت علوم ايران از برنامه بهبود وضعيت دانشگاه ها و ايجاد فضای باز سياسی خبر داده و وعده داده که امسال هيچ دانشجويی ستاره‌دار نخواهد شد. آقای توفيقی به روزنامه شرق که در تهران منتشر می‌شود گفته است که برای رفع مشکل دانشجويان ستاره دار از سازمان سنجش، نهاد مسئول برگزاری کنکور دانشگاه ها، خواسته تا گزارشی برای او آماده کند. همچنين سرپرست وزارت علوم ايران خبر داده که جهت‌گيری اين وزارتخانه اين است که "امسال هيچ دانشجويی به دليل شائبه‌های سليقه‌ای و سياسی از تحصيل محروم نشود، اين کار را اجرايی می کنيم و در واقع دانشجوی ستاره دار نخواهيم داشت."


يکی ديگر از اقدامات توفيقی که توجه بسياری برانگيخت برکناری صدرالدين شريعتی از رياست دانشگاه علامه طباطبايی بود. آقای شريعتی حدود هشت سال رياست اين دانشگاه را بر عهده داشت. تعطيل کردن برخی رشته‌های تحصيلی، اخراج و بازنشسته کردن اساتيد و برخوردهای شديد امنيتی با دانشجويان معترض از جمله انتقادهايی است که به آقای شريعتی وارد می‌شود. سرپرست وزارت علوم حسين سليمی که دکترای رشته روابط بين‌الملل و عضو هيئت علمی و دانشيار دانشگاه علامه طباطبايی است را به جانشينی شريعتی منصوب کرد.

وزارت نفت

تکميل پروژه پارس جنوبی: يکی از وعده های رياست جمهوری در دوران انتخابات توجه به پروژه پارس جنوبی بود. حسن روحانی گفته بود: «مهم‌ترين اولويت‌های نفتی دولت تدبير و اميد تکميل پروژه پارس جنوبی است». در همين راستا بيژن زنگنه در نخستين هفته کاری خود، مقصد اولين سفرش را پارس جنوبی انتخاب کرد و با حضور در اين منطقه دستور اولويت بندی پروژه‌های پارس جنوبی را صادر کرد. موضوعی که برخی کارشناسان در سال ۸۹ و در زمانی که کلنگ توسعه ۸ فاز پارس جنوبی به طور همزمان بر زمين خورد بر لزوم اجرای آن تأکيد داشتند.

زنگنه همچنين بر ادامه روند کنونی توسعه طرحها با تمرکز عملياتی بيشتر تاکيد کرد و افزود: تلاش وزارت نفت بر اين است تا در تهران ضمن تجهيز منابع پشتيبانی لازم، سازوکارهای ويژه ای را برای توسعه اين ميدان مشترک به کار گيرد.
XS
SM
MD
LG