لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

رییس جمهور تایوان خواستار استقلال از چین شد


روابط چين و تايوان از سال ۲۰۰۰ ميلادی همواره با تنش و نا آرامی همراه بوده است .
روابط چين و تايوان از سال ۲۰۰۰ ميلادی همواره با تنش و نا آرامی همراه بوده است .

ریيس جمهور تايوان اعلام کرد: تايوان کشور مستقلی است و به سرزمين چين تعلق ندارد.


ریيس جمهور تايوان در سخنانی که به مناسبت آغاز سال نو ميلادی ايراد کرد با رد سياست چين واحد خواستار استقلال تايوان شد .


چن شويه بی ين، رئيس جمهور تايوان در پيامش خطاب به مردم تايوان گفت:« ما بر اين نکته تاکيد می کنيم که تايوان کشور ماست. حق حاکميت تايوان متعلق به جمعيت ۲۳ ميليون نفری اين کشور است و اين کشور يقينا به چين تعلق ندارد.»


وی در ادامه سخنانش که بعد از مراسم ملی افراشتن پرچم اين کشور ايراد شد گفت:« تنها مردم تايوان حق اين را دارند تا در باره آينده کشور خود تصميم بگيرند. تايوان بخشی از جامعه جهانی است ، نه قسمتی از خاک چين.»


روابط دو کشور چين و تايوان از سال ۱۹۴۹ و بعد از آن که نيروهای انقلابی حزب کمونيست چين به رهبری مائو زمام کنترل چين را در اختيار گرفتند همواره با نتش همراه بوده است.


چين و تايوان در سال ۱۹۴۹ و با خاتمه جنگ داخلی در اين کشور از يکديگر جدا شدند اما حکومت چين تا به امروز تايوان را بخشی از خاک خود قلمداد کرده و اعلام کرده است در صورت لزوم به زور متوسل خواهد شد تا اين جزيره را به سرزمين اصلی چين باز گرداند .


اظهارات اخير رئيس جمهور تايوان تنها چند روز بعد از آن بيان می شود که حکومت چين اعلام کرد اين کشور از مسائلی نظير حرکت های استقلال طلبانه تايوان که امنيت ملی چين را به مخاطره می افکنند چشم پوشی نخواهد کرد .


رئيس جمهور تايوان همچنين با اشاره به موضع گيری دولت چين در برابر تايوان اظهار داشت تا زمانی که چين به موضعگيری های خصمانه خود در برابر تايوان ادامه دهد، دولت تايوان نبايد محدوديت های موجود در روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را لغو کند .


روابط چين و تايوان از سال ۲۰۰۰ ميلادی که چن شو يه بی ين رياست جمهوری تايوان را بر عهده گرفت همواره با تنش و نا آرامی همراه بوده است .


XS
SM
MD
LG