لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

واکنش‌های گسترده به اخراج جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی


​​کارشناسان حقوقی می‌گویند اخراج جیمز کومی نمی‌تواند تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را مختل یا متوقف کند.
​​کارشناسان حقوقی می‌گویند اخراج جیمز کومی نمی‌تواند تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را مختل یا متوقف کند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت از تصمیم روز قبل خود برای اخراج جیمز کومی، رییس پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، دفاع کرد.

اخراج کومی طوفانی از انتقاد در واشینگتن به پا کرده و مخالفان معتقدند هدف از این تصمیم سرپوش گذاشتن بر تحقیقات این نهاد در مورد ارتباط بین کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با روسیه با هدف تاثیر گذاری روی نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه همه را در واشینگتن غافلگیر کرد و دمکرات‌ها و تعدادی از جمهوریخواهان به سرعت این اقدام را محکوم کردند.

رییس‌جمهوری آمریکا صبح روز چهارشنبه در توئیتی در شبکه توئیتر نوشت: «کومی اعتماد همه در واشینگتن، چه دمکرات‌ها و چه جمهوریخواهان را از دست داده بود. وقتی فضا آرام شود همه از من تشکر خواهند کرد».

کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت دلیل اخراج جیمز کومی نحوه هدایت تحقیقات در مورد پرونده استفاده هیلاری کلینتون از‌ ای‌میل‌های شخصی در دوران تصدی مقام وزارت خارجه درست در سال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است.

هر چند بسیاری از دمکرات‌ها از نحوه مدیریت این تحقیقات توسط جیمز کومی انتقاد کرده‌اند ولی از زمان اخراج رییس اف‌بی‌آی به شدت در تعجبند و می‌گویند رییس‌جمهوری می‌توانست مدتها پیش این تصمیم را بگیرد و در عین حال به انتقادهای مکرر دونالد ترامپ و کاخ سفید از تحقیقات اف‌بی‌آی و کنگره در خصوص نقش روسیه در انتخابات اشاره می‌کنند.

سارا هاکبی از سخنگویان کاخ سفید در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون‌ ام‌اس‌ان‌بی‌سی در پاسخ به این سئوال که آیا دلیل اخراج جیمز کومی تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات بوده است گفت: «اگر قرار است این تحقیقات ادامه یابد چه جیمز کومی رییس اف‌بی‌آی باشد چه نباشد، ادامه خواهد یافت».

دمکرات‌ها در واکنش به این رویداد بر خواست همیشگی خود که انجام یک تحقیقات مستقل در مورد نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته است، تاکید می‌کنند.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه در یکی دیگر از پیام‌های خود روی شبکه توئیتر نوشت: «دمکرات‌ها بدترین حرف‌ها را در مورد جیمز کومی زده‌اند و حتی می‌گفتند باید اخراج شود ولی اکنون ظاهرا از این تصمیم غمگین هستند».

برخی از جمهوریخواهان از جمله ریچارد بور، رییس کمیته امور امنیتی مجلس سنا، نیز گفته‌اند که اخراج جیمز کومی آنها را مشوش کرده است.

کمیته امور امنیتی مجلس سنا یکی از چندین مرجع در کنگره آمریکاست که به طور همزمان در مورد دخالت روسیه در انتخابات و احتمال همکاری و تماس کارزار دونالد ترامپ با آن کشور مشغول تحقیق است.

نهادهای امنیتی آمریکا در پایان تحقیقات خود در ژانویه ۲۰۱۷ به این نتیجه رسیدند که ولادیمیر پوتین شخصا دستور انجام اقداماتی برای ایجاد اخلال در انتخابات آمریکا از جمله هک کردن سامانه اینترنتی حزب دمکرات و انتشار‌ ای‌میل‌های آنها را با هدف کمک به پیروزی دونالد ترامپ صادر کرده است.

دولت روسیه بارها دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را تکذیب کرده و دولت دونالد ترامپ نیز هرگونه همکاری بین کارزار و یا نزدیکان او با روسیه را تکذیب می‌کند.

دولت روسیه روز چهارشنبه اظهار امیدواری کرد که اخراج جیمز کومی روی مناسبات آمریکا با آن کشور تاثیر نگذارد و افزود به اعتقاد مسکو اخراج رییس اف‌بی‌آی هیچ ربطی به روسیه نداشته است.

تا زمان انتصاب رئیس جدید اف‌بی‌آی، اندرو مک کیب معاون جیمز کومی هدایت پلیس فدرال آمریکا را برعهده خواهد داشت.

دونالد ترامپ در یکی از توئیت‌های روز چهارشنبه خود نوشت: «فردی بسیار بهتر از جیمز کومی جایگزین او خواهد شد تا روح و اعتبار اف‌بی‌آی را به این نهاد بازگرداند».

کارشناسان حقوقی می‌گویند اخراج جیمز کومی نمی‌تواند تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را مختل یا متوقف کند چون کارمندان حرفه‌ای اف‌بی‌آی حتی در زمانی که رییس جدید این اداره منصوب نشده است، به تحقیق ادامه خواهند داد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان غروب سه‌شنبه گزارش داد که دادستانی فدرال آمریکا به عنوان بخشی از تحقیقات در زمینه دخالت روسیه در انتخابات سال گذشته، با ارسال حکم قضایی برای مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ از او خواسته است که مدارک مربوط به فعالیت‌های اقتصادی خود را تحویل دهد.

XS
SM
MD
LG