لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

ترامپ با دفاع از ممنوعیت ورود: دادگاه‌های آمریکا خیلی سیاسی شده‌اند


ترامپ: به نظرم امنیت آمریکا امروزه در معرض خطر است
ترامپ: به نظرم امنیت آمریکا امروزه در معرض خطر است

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ بهمن با حمله لفظی به قضات فدرال این کشور به خاطر متوقف کردن فرمان مهاجرتی‌اش، گفت که آنها «زیادی سیاسی» هستند و حتی یک «دانش‌آموز تنبل دبیرستانی» متوجه است که حق با اوست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دونالد ترامپ در جمع افسران پلیس آمریکا بار دیگر از دستور اجرایی ممنوعیت سفر شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان به این کشور دفاع کرد و گفت: «به نظرم امنیت آمریکا امروزه در معرض خطر است».

وی اظهار داشت: «هرگز نمی‌خواهم یک دادگاه را جانبدارانه خطاب کنم. بنابراین نمی‌گویم که دادگاه جانبدارانه برخورد کرده و هنوز تصمیمی گرفته نشده است».

رییس‌جمهوری آمریکا در عین حال افزود: «ولی به نظر می‌رسد که دادگاه‌ها خیلی سیاسی شده‌اند و برای نظام قضایی ما خیلی خوب خواهد شد اگر بتوانند قانون را بخوانند و درست عمل کنند».

آقای ترامپ با اشاره به فرمان اجرایی روز هفتم بهمن خود گفت حتی «یک دانش‌آموز تنبل دبیرستانی» می‌داند که در زمینه فهم درست از قانون حق با اوست.

به گفته وی، «از دیدگاه من، اگر این قضات بخواهند به دادگاه کمک کنند، آنها باید کاری را که لازم است انجام دهند. ناراحت کننده است».

دونالد ترامپ روز هفتم بهمن یک فرمان اجرایی با عنوان «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» را امضا کرد.

بر اساس این فرمان، ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق و سفر شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان- شامل ایران، عراق، سومالی، یمن، سودان، لیبی و سوریه- به آمریکا تا ۹۰ روز محدود شد.

این فرمان با اعتراض‌های داخلی و خارجی زیادی همراه شد اما یک قاضی دادگاه فدرال در ایالت واشینگتن آمریکا موقتا این دستور را متوقف کرد. ولی با درخواست وکلای دولت رسیدگی به این موضوع به دادگاه استیناف سانفرانسیسکو واگذار شد.

این دادگاه روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن اعلام کرد که طی هفته جاری نظر خود را در مورد فرمان مهاجرتی رییس‌جمهوری آمریکا اعلام خواهد کرد.

وزارت دادگستری آمریکا که طرح ترامپ را تایید کرده است می‌گوید این تصمیم در جهت امنیت ملی آمریکا و مبارزه با تروریسم است.

اما مخالفان، آن را نقض قانون اساسی به واسطه تبعیض بر اساس مذهب می‌دانند.

XS
SM
MD
LG