لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

ترامپ و رایان درباره «اتحاد در حزب جمهوریخواه» قول همکاری دادند


دونالد ترامپ روز قبل از دیدار با پل رایان مواضع تند خود را تا حدی تعدیل کرد.
دونالد ترامپ روز قبل از دیدار با پل رایان مواضع تند خود را تا حدی تعدیل کرد.

دونالد ترامپ و پل رایان رییس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت پس از دیداری که با هدف ایجاد اتحاد در حزب جمهوریخواه انجام شد وعده دادند با وجود اختلافات موجود با یکدیگر همکاری کنند.

به نظر می‌رسد رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان به حمایت کامل از نامزدی دونالد ترامپ نزدیک شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ و پل رایان با انتشار بیانیه‌ای، دیدار خود را «گامی بسیار مثبت در مسیر اتحاد» توصیف کردند که «علاوه بر نقطه نظرات مشترک» اختلافات آن‌ها را نیز مشخص کرد.

پل رایان هفته پیش که مشخص شد دونالد ترامپ به کسب نامزدی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری بسیار نزدیک شده است با عدم حمایت از او جمهوریخواهان را شگفت‌زده کرد.

همزمان با این دیدار، تعداد بیشتری از جمهوریخواهان از این حزب خواستند تا اختلافات درونی را پشت سر گذاشته و به سمت اتحاد پیش برود.

بیانیه دونالد ترامپ و پل رایان نشان می‌دهد که هر دو برای تحکیم صفوف حزب جمهوریخواه و مبارزه با هیلاری کلینتون و دمکرات‌ها تلاش خواهند کرد.

لی زلدین عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از نیویورک و یکی از هواداران دونالد ترامپ گفت همکاری آن‌ها به نفع هر دو خواهد بود.

او افزود: «به نظر من هر حمایتی نقش تعیین کننده‌ای ندارد ولی حمایت یکی از عالیرتبه‌ترین سیاستمداران جمهوریخواه و یکی از مهم‌ترین مقامات کشور مسلما نامزدی دونالد ترامپ را تقویت خواهد کرد».

دونالد ترامپ روز قبل از این ملاقات مواضع تند خود را تا حدی تعدیل کرد. او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «به نظرم در حال حاضر و برای مدت طولانی در آینده پل رایان حزب جمهوریخواه را رهبری خواهد کرد. ما ممکن است همیشه اختلافاتی داشته باشیم ولی اگر روی ۷۰ درصد از مسائل توافق داشته باشیم قابل توجه است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید هر یک از این دو سیاستمدار دیدگاه متفاوتی در مورد حزب جمهوریخواه دارند و احتمال نزدیکی و همکاری آن‌ها روی شکاف‌های شدیدی که در این حزب بوجود آمده می‌تواند تاثیر مهمی داشته باشد.

دونالد ترامپ در ماه‌های گذشته علاوه بر اظهارات جنجال‌برانگیزش درباره زنان، مهاجران مکزیکی و مسلمانان دیدگاه‌های متعارف و سنتی حزب جمهوریخواه که برای پل رایان اهمیت فراوانی دارند، مثل مخالفت با تجارت آزاد و یا آزادی ادیان را به چالش کشیده است.

پل رایان تاکید دارد حزب جمهوریخواه باید حزبی باشد که روی ایده‌ها سرمایه‌‌گذاری ‌می‌کند. نقش فعال او در کاستن از هزینه اصلاحات باراک اوباما در نظام خدمات درمانی کشور و سایر طرح‌های دولت، مورد تمسخر دونالد ترامپ قرار گرفته بود.

با وجود مخالفت شخصیت‌های مهم حزب جمهوریخواه با نامزدی دونالد ترامپ، از جمله پل رایان، جورج بوش و میت رامنی، تعداد بیشتری از هواداران این حزب به سوی دونالد ترامپ جذب شده‌اند.

بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ که هفته پیش انجام شد حدود دو سوم از رای دهندگان به حزب جمهوریخواه در مورد دونالد ترامپ نظر مثبتی دارند و در مقابل ۳۱ درصد نظر منفی دارند.

در مقایسه با نظرسنجی که در ماه مارس انجام شده بود درصد موافقان و مخالفان دونالد ترامپ کاملا برعکس شده است.

در مجالس قانونگذاری آمریکا نیز که در حال حاضر اکثریت کرسی‌های آن در دست جمهوریخواهان است، بسیاری از نمایندگان از چند روز پیش بر ضرورت حمایت پل رایان ازدونالد ترامپ تاکید می‌کردند.

دونالد ترامپ در سفر خود به واشینگتن علاوه بر ملاقات جداگانه با پل رایان، در جلسه دیگری همراه با او با نمایندگان ارشد حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و پس از آن نیز با میچ مک کانل رییس فراکسیون جمهوریخواهان در مجلس سنا و چند سناتور جمهوریخواه دیگر دیدار کرد.

میچ مک کانل از جمله قانونگذاران ارشد جمهوریخواه است که از چند روز پیش حمایت خود را از دونالد ترامپ اعلام کرد و گفت به نظر می‌رسد که او در انتخابات ماه نوامبر «رقیب سرسختی» خواهد بود.

XS
SM
MD
LG