لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

وزیر امور خارجه ترکیه: ایران نقض آتش‌بس در سوریه را متوقف کند


مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه
مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه از ایران خواست تا بر شبه‌نظامیان شیعه و حکومت سوریه فشار بیاورد تا نقض آتش‌بس در این کشور را متوقف کنند. او هشدار داد که این وضعیت گفت‌وگوهای صلح را به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، مولود چاووش اوغلو در مصاحبه تلویزیونی با آژانس خبری دولتی «آنادولو» گفت که ترکیه در حال همکاری با روسیه درباره موضوع اعمال تحریم‌ها بر کسانی است که توافق آتش‌بس در سوریه را نقض می‌کنند.

او هشدار داد مذاکرات صلح که از سوی روسیه تدارک دیده شده و قرار است در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شود، در صورتی که نقض رو به افزایش آتش‌بس متوقف نشود، ممکن است با شکست روبرو شود.

ایران، روسیه و گروه حزب‌الله لبنان از دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، حمایت می‌کنند، حال آنکه ترکیه همراه با برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس حامی شورشیان سوری هستند.

گفت‌وگوهای صلح سوریه برای روز ۲۳ ژانویه امسال برنامه‌ریزی شده و آن‌گونه که وزیر امور خارجه ترکیه گفته است مقدمات آن از سوی کار‌شناسان روس و ترک در ترکیه فراهم شده است.

گزارش‌ها حاکی است که به رغم حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از حکومت بشار اسد و همکاری با روسیه در جنگ داخلی سوریه، تا امروز از مذاکرات آستانه کنار گذاشته شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که حکومت سوریه و متحدانش به رغم آتش‌بس توافق شده در اواخر سال ۲۰۱۶، عملیاتی را برای بازپس‌گیری «دره برادا» در بیرون از دمشق از دست شورشیان آغاز کرده‌اند.

شورشیان مخالف اسد نیز مقابله به مثل کرده و مناطق تحت کنترل دولت سوریه در سایر نقاط این کشور را گلوله‌باران کرده یا مورد حمله قرار داده‌اند.

مخالفان همچنین دمشق را متهم کرده‌اند که به ادلب، استان تحت کنترل شورشیان، حملات هوایی انجام داده‌ است. صد‌ها هزار نفر از مردم سوریه در این استان آواره شده‌اند.

آتش‌بس سوریه با این هدف برقرار شده تا مسیر مذاکرات میان حکومت سوریه و مخالفان آن هموار شد و مهم‌ترین اقدام دیپلماتیک در قبال بحرانی این کشور ظرف یک سال گذشته محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفته است از روسیه تضمین گرفته که کردهای جنگجو سوریه موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» به مذاکرات آستانه دعوت نخواهند شد. ترکیه این گروه را تشکیلاتی تروریستی معرفی کرده است.

یگان‌های مدافع خلق بخش زیادی از مناطق مرزی سوریه و ترکیه را در تسلط خود دارند. این گروه از حمایت نظامی آمریکا برخوردار است و در مبارزه با گروه حکومت اسلامی، داعش، موثر‌ترین نیروی زمینی محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG