لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

دو ژنرال عراقی در بمبگذاری «خلافت اسلامی» در استان انبار کشته شدند


خالد العبیدی (نفر اول از راست) وزیر دفاع و حیدرالعبادی، نخست‌وزیر، در مراسم ترحیم کشته شدن دو ژنرال عراقی
خالد العبیدی (نفر اول از راست) وزیر دفاع و حیدرالعبادی، نخست‌وزیر، در مراسم ترحیم کشته شدن دو ژنرال عراقی

منابع نظامی عراق روز پنجشنبه پنجم شهریور خبر دادند که یک بمبگذار انتحاری گروه «خلافت اسلامی» (داعش) با حمله به یک ستون نظامی، خودروی خود را منفجر کرد که بر اثر آن دو فرمانده ارتش عراق کشته شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که این حمله به هنگام پیشروی یک ستون از خودروهای ارتش عراق در شمال شهر رمادی مرکز استان انبار روی داده است.

علاوه بر دو ژنرال عراقی، سه نظامی دیگر کشته و حداقل ده نفر زخمی شده‌اند.

از اوایل سال جاری میلادی که گروه «خلافت اسلامی» شهرهای رمادی و فلوجه را تصرف کرد استان انبار به یکی از جبهه‌های اصلی نبرد ارتش عراق با این گروه بدل شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از بیانیه نیروهای مسلح عراق که امروز از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد گزارش داد که بر اثر بمبگذاری انتحاری در شمال رمادی، سرلشکر عبدالرحمان ابو رغیف معاون فرماندهی عملیات در استان انبار و سرتیپ صفین عبدالمجید فرمانده رییس لشکر دهم ارتش عراق کشته شده‌اند.

مراسم ترحیم آن‌ها روز پنجشنبه در ساختمان وزارت دفاع عراق در شهر بغداد برگزار شد و حیدر العبادی نخست وزیر و خالد العبیدی وزیر دفاع در این مراسم شرکت داشتند.

ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه و سنی متحد آن طی ماه‌های اخیر در استان انبار مشغول نبرد با پیکارجویان گروه خلافت اسلامی بوده‌اند ولی پیشروی آن‌ها تاکنون ناچیز بوده است.

سرتیپ یحیی زبیدی یک سخنگوی نیروهای مسلح عراق در سخنانی که از تلویزیون دولتی پخش شد سعی کرد تاثیر روانی کشته شدن این فرماندهان ارتش را کم اهمیت جلوه دهد و گفت: «ما عملیات خود را متوقف نخواهیم کرد و به پیشروی ادامه خواهیم داد».

گروه «خلافت اسلامی» تاکنون در مورد این عملیات انتحاری اظهار نظر نکرده است.

این گروه اکنون حدود یک سوم از خاک کشورهای سوریه و عراق را در کنترل خود دارد. از اواخر تابستان سال گذشته یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا حملات هوایی به مواضع این گروه را آغاز کرد.

در حال حاضر نیروهای ارتش عراق و شبه نظامیان متحد آن‌ها در شهر بیجی واقع در شمال بغداد زیر حملات سنگین پیکارجویان داعش هستند. نیروهای دولتی اواخر سال گذشته شهر بیجی را بازپس گرفتند اما گروه داعش در روزهای اخیر در موضع تعرضی است و نیمی از شهر و پالایشگاه آن را تصرف کرده است.

نخست وزیر عراق چند روز پیش گفت پیروزی در نبرد بر سر کنترل شهر بیجی در شکست دادن گروه داعش نقش کلیدی دارد.

تصرف چند روستا در شمال سوریه به دست خلافت اسلامی

در سوریه نیز گروه خلافت اسلامی در جریان پیشروی خود به سمت شهر استراتژیک مارع در نزدیکی مرز با ترکیه، پنج روستا را که در کنترل گروه‌های شورشی دیگر بود تصرف کرده است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه و سایر فعالان محلی می‌گویند که گروه خلافت اسلامی همزمان با نبردهای سنگین در این منطقه، در حومه شهر مارع از بمبگذاری انتحاری استفاده کرده است.

خبرگزاری دوگان ترکیه نیز از تشدید درگیری‌ها بین گروه «خلافت اسلامی» و سایر گروه‌های شورشی سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه خبر داده و می‌افزاید که هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا مواضع گروه داعش را در این منطقه مورد حمله قرار داده‌اند.

پیشروی‌های اخیر گروه داعش در نواحی روستایی شمال استان حلب در جریان است،‌‌ همان منطقه‌ای که دولت‌های آمریکا و ترکیه توافق کردند حفاظت آن را تامین کرده و نگذارند گروه داعش وارد آن شود.

XS
SM
MD
LG