لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲

فرمانده نیروی دریایی اوکراین به نیروهای طرفدار روسیه پیوست

دریاسالار دنیس برزوسکی، فرمانده نیروی دریایی اوکراین، که از سوی دولت موقت به این سمت منصوب شده بود، روز یکشنبه به نیروهای هوادار روسیه در کریمه پیوست. وی روز شنبه، از سوی الکساندر تورچینوف، رئیس جمهور موقت، به فرماندهی نیروی دریایی اوکراین منصوب شده بود.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، روز یکشنبه از روسیه و اوکراین خواست که بحران میان خود را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کنند.
صد‌ها مرد مسلح که سوار بر خودروهای زرهی بودند با مسدود کردن ورودی یک پایگاه نظامی اوکراین در شبه جزیره کریمه مانع از خروج سربازان این کشور شدند.
خبرگزاری روسی ایتارتاس به نقل از منابعی گزارش داده است که ۱۰ کشتی جنگی اوکراین ظرف ۲۴ ساعت گذشته از بندر سواستوپول در دریای سیاه عقب نشینی کرده‌اند.
آرسنی ياتسنيوک، نخست وزير اوکراين گفته پارلمان اين کشور، بودجه‌ای اضافه برای آمادگی بيشتر نيروهای نظامی اين کشور در نظر گرفته است.
فرانک والتر اشتان‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، روز یکشنبه درباره دخالت نظامی به روسیه هشدار داد و گفت که «ما در مسیر خطرناک افزایش تنش قرار داریم. تقسیم جدید اروپا هنوز قابل اجتناب است».
ديپلمات‌ها به رويترز گفته‌اند که نمی‌توان انتظار داشت ناتو اقدام خاصی در برابر روسيه انجام بدهد.
خبرگزاری‌های روسی گزارش داده‌اند که حدود ۲۰ هزار نفر از مردم روسیه روز یکشنبه در حمایت از دخالت نظامی این کشور در اوکراین در خیابان‌های مسکو دست به راهپیمایی زدند. راهپیمایی مشابهی در سن پترزبورگ انجام شد که در آن ۱۵ هزار نفر شرکت داشتند.
آندرس فوگ راسموسن پيش از آغاز جلسه فوق‌العاده ناتو، روسيه را به نقض اصول منشور ملل متحد متهم کرد.
یوری، سرگئی‌یف، سفیر اوکراین در سازمان ملل به تلویزیون «سی‌ان‌ان» گفته که کشورش در حال آماده شدن برای دفاع از خود در برابر روسیه است ولی اگر توسعه‌طلبی روسیه و عملیات آن گسترش یابد، طبیعی است که ما خواهان حمایت نظامی و سایر حمایت‌ها از دیگر کشور‌ها خواهیم شد.
دبيرکل ناتو تاکيد کرده روسيه بايد از تشديد بحران خودداری کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG