لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

یونیسف: یک سوم پناهندگان به اروپا را کودکان تشکیل می‌دهند


همزمان با غرق شدن دو مهاجر نوزاد دیگر در سواحل اروپا در روز سه شنبه ۱۳ بهمن، سازمان ملل متحد اعلام کرد یک سوم پناهجویانی که مسیر دریایی خطرناک بین ترکیه و یونان را طی می‌کنند کودک هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد، گزارش می‌دهد که برای اولین بار از زمان آغاز بحران مهاجرت به اروپا در میان پناهجویانی که از مرز یونان وارد مقدونیه می‌شوند تعداد زنان و کودکان از مردان بیشتر شده است.

آمارهای جدید در شرایطی منتشر می‌شود که اروپا هنوز با بزرگ‌ترین موج مهاجرت از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دست و پنجه نرم می‌کند. طی سال گذشته بیش از یک میلیون نفر که از جنگ، سرکوب، خشونت و فقر در کشورهای خود گریخته‌اند وارد اروپا شدند.

سارا کرو سخنگوی یونیسف گفت: «در حال حاضر ۳۶ درصد از کسانی که از مسیر دریایی خطرناک بین ترکیه و یونان عبور می‌کنند کودک هستند. حدود ۶۰ درصد از افرادی هم که از یونان وارد مقدونیه می‌شوند را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند».

این آمارهای جدید نشان می‌دهد که ترکیب جمعیتی مهاجران به نسبت تابستان گذشته تغییر محسوسی کرده است. در ماه ژوئن ۲۰۱۵ حدود ۷۳ درصد از مهاجران مردان بالغ و فقط ۱۰ درصد کودکان زیر هجده سال بودند.

ماری پیر پویریه مسئول هماهنگی بحران مهاجران و پناهجویان در یونیسف گفت زنان و کودکان در برابر خطرات سفر به سوی اروپا بسیار آسیب پذیر‌تر هستند.

او افزود: «افزایش شمار زنان و کودکانی که مهاجرت می‌کنند پیامدهای بزرگی دارد. یکی از نتایج آن بروز خطرات بیشتر هنگام عبور از دریاست و وقتی که به خشکی می‌رسند به حمایت و خدمات بیشتری نیاز دارند».

سازمان بین المللی مهاجرت نیز روز سه شنبه با تاکید بر همین موضوع اعلام کرد طی ماه ژانویه ۲۰ درصد از افرادی که در سفر دریایی بین ترکیه و یونان غرق شدند کودک بودند. از مجموع قربانیان ماه گذشته که رقم آن ۲۷۲ نفر است حداقل ۶۰ نفر کودک بودند.

این سازمان در گزارش جدید خود می‌افزاید طی پنج ماه گذشته در مجموع ۳۳۰ کودک مهاجر جان خود را در این مسیر دریایی خطرناک از دست داده و بسیاری از آن‌ها در فاصله چند متری از ساحل غرق شده‌اند.

طعمه قاچاقچیان انسان

غرق شدن پناهجویان و مهاجران سال گذشته به یک روند فاجعه بار انجامید و طبق آمارهای موجود حدود چهار هزار نفر در مسیرهای دریایی به سمت اروپا جان خود را از دست دادند.

سال گذشته پس از انتشار وسیع تصاویر جسد آیلان کوردی، کودک پناهجوی کرد اهل سوریه که در سواحل جزیره لسبوس یونان کشف شد، موضوع غرق شدن پناهجویان خردسال توجه جامعه بین المللی را جلب کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه این هفته نیز گارد ساحلی ترکیه جسد دو کودک دیگر را همراه با هفت مهاجر بالغ در سواحل ازمیر پیدا کرد. چند روز قبل از آن نیز ۳۷ نفر دیگر در بخش دیگری از آب های ساحلی ترکیه غرق شدند. در میان این گروه نیز تعدادی کودک سفر می‌کردند ولی رقم دقیق آن‌ها هنوز مشخص نشده است.

اتحادیه اروپا روز سه شنبه از یونان خواست ورود مهاجران به این کشور و بخصوص ثبت نام و کنترل امنیتی آن‌ها را دقیق‌تر کند در غیر این صورت سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا که جزء پیمان شنگن هستند سیستم کنترل پاسپورت را در مرز با یونان به اجرا خواهند گذاشت.

یونان در پاسخ به این هشدار گفت از این پس نیروهای ارتش برای کنترل مهاجران به پلیس، اداره بنادر و گارد ساحلی این کشور کمک خواهند کرد.

فقط در ماه ژانویه حدود ۶۲ هزار مهاجر و پناهجو از طریق یونان وارد اروپا شده‌اند.

طبق آمارهای سازمان بین المللی مهاجرت اکثر این افراد اهل سوریه، افغانستان و عراق‌اند و حدود یک سوم آن‌ها کودکانی هستند که بدون والدین و سرپرست سفر کرده‌اند.

یوروپل نیز روز یکشنبه هشدار داد کودکانی که بدون والدین و سرپرست خود وارد اروپا می‌شوند در مقابل بهره کشی، آزار، سوءاستفاده و قاچاق انسان آسیب پذیرند.

این نهاد افزود از مجموع خردسالان بدون سرپرستی که طی هجده ماه تا دو سال گذشته به اروپا آمده‌اند تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفرشان مفقود شده‌اند.

سخنگوی یونیسف روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت امکانات و روش‌های موجود در اروپا برای حفاظت از کودکان ناتوانند.

او افزود: «این شکست سرتاسر اروپا در حفاظت از کودکان است. روند پذیرش و سر و سامان دادن به وضعیت مهاجران را باید تسریع کرد تا از گم شدن خردسالان و افتادن آن‌ها به دام قاچاقچیان جلوگیری شود».

XS
SM
MD
LG