لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

ادامه حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در اطراف سد موصل


نمایی از سد موصل
نمایی از سد موصل

ارتش آمریکا اعلام کرد که جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین آن روز دوشنبه، ۲۷ مرداد، نیز به حملات خود علیه مواضع داعش در اطراف سد موصل ادامه دادند.

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است که روز دوشنبه ۱۵ حمله انجام شده و تعدادی از مواضع، ایست‌های بازرسی، خودروهای مسلح و تله‌های انفجاری نیروهای «خلافت اسلامی» نابوده شده است.

آمریکا در روز یکشنبه ۱۶ حمله و روز شنبه ۹ حمله مواضع داعش در عراق صورت داده بود.

در این بیانیه آمده است: حملات هوایی به اطراف سد موثر بوده است و باعث شده که نیروهای داعش زمینگیر شده و پیشمرگه‌های کرد بتوانند در نبرد با آن‌ها قدرت مانور داشته باشند.

سخنگوی ارتش عراق و برخی فرماندهان کرد گفته‌اند که سد موصل را از نیروهای خلافت اسلامی یا داعش پس گرفته‌اند و در حال پاکسازی اطراف سد هستند اما داعش از دست دادن سد را تکذیب می‌کند.

سرهنگ استیو وارن، از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا، گفته که عملیات در اطراف «سد» جریان دارد ولی او هنوز قادر نیست اعلام کند آیا این سد به کنترل نیروهای عراقی در آمده است یا نه.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که نبرد در منطقه ادامه دارد، شبه نظامیان افراطی داعش می‌گویند که چندین نیروی کرد را کشته و ۱۷۰ نفر از آن‌ها را به اسارت خود در آورده‌اند.

تصرف سد موصل توسط اسلامگرایان تندرو در ماه گذشته شکست مهمی برای دولت شیعه بغداد به شمار می‌رود و نگرانی‌ها درباره قطع آب و برق از سوی نیروهای داعش را افزایش داده است.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که در صورت آسیب دیدن این سد، عراق شاهد تلفات و خسارت گسترده‌ای در پایین رودخانه دجله باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید روز یکشنبه در نامه‌ای به کنگره گفته است: حملات هواپیماهای آمریکایی با این هدف صورت می‌گیرد که به عراق در بازپس گیری سد موصل کمک شود.

در این نامه آمده است: «شکستن سد موصل می‌تواند زندگی شمار زیادی از مردم، نیرو‌ها و تاسیسات آمریکا از جمله سفارت ایالات متحده در بغداد را به خطر بیاندازد و مانع خدمات رسانی دولت عراق به شهروندان این کشور شود».

XS
SM
MD
LG