لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

عامل تیراندازی به ماموران پلیس در دالاس «می‌خواست سفیدپوستان را بکشد»


ارتش آمریکا هویت مظنون تیراندازی غروب پنجشنبه به سوی ماموران پلیس در شهر دالاس را «میکا خاویر جانسون» اعلام کرد و گفت که وی نیروی ذخیره ارتش بوده و یک بار نیز در افغانستان خدمت کرده بود. پلیس هم گفته که وی می‌خواسته «سفیدپوستان بویژه ماموران سفیدپوست را بکشد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی سرباز یکم بوده و محل سکونتش نیز مسکوویت در تگزاس ثبت شده است. وی در واحد مهندسی ۴۲۰ در تگزاس خدمت کرده و تخصصش نیز نجاری و بنایی بوده است.

ارتش آمریکا می‌گوید که دوران خدمت جانسون در این نیروی نظامی از مارس ۲۰۰۹ تا آوریل ۲۰۱۵ بوده است.

مظنون تیراندازی دالاس در نوامبر ۲۰۱۳ به افغانستان اعزام شده بود و در ژوئیه ۲۰۱۴ به آمریکا بازگشت.

در تیراندازی‌های غروب روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه در مرکز ایالات تگزاس پنج مامور پلیس کشته و هفت مامور دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این تیراندازی‌ها در پایان اعتراضات گروهی از مردم به کشتن دو مرد سیاهپوست از سوی ماموران پلیس روی داد.

با شروع تیراندازی تظاهرکنندگان سراسیمه از محل گریختند و ماموران پلیس هدف قرار گرفتند که به گفته فرمانده پلیس دالاس، از سوی چند فرد مسلح به تفنگ‌های دوربرد و قوی از بام‌ها و در سطح زمین انجام می‌شد.

به گفته دیوید براون، رییس اداره پلیس شهر دالاس، یکی از این افراد مسلح در جریان مذاکرات طولانی خود با ماموران پلیس گفت می‌خواهد سفیدپوستان و ماموران پلیس سفیدپوست را بکشد و از کشتن سیاهپوستان به دست ماموران پلیس خشمگین است.

او در حرف‌هایش به جنبش اعتراضی علیه خشونت‌های پلیس با عنوان «جان سیاهان مهم است» اشاره کرده ولی تاکید کرد که به هیچ گروهی وابسته نیست.

کشتن دو مرد سیاهپوست طی روزهای اخیر در لوئیزیانا و مینیاپولیس تازه‌ترین موارد از مجموعه حوادث مشابهی است که طی دو سال اخیر به اعتراضات سراسری در مورد تبعیض نژادی، خشونت علیه سیاهان و تقاضای عدالت منجر شده‌اند.

رسانه‌های آمریکا به نقل از مقامات پلیس بدون ذکر نام‌شان گفتند این مهاجم مردی ۲۵ ساله به نام میکا جانسون بوده است.

دوست دختر آلتون استرلینگ، مرد سیاهپوستی که چند روز پیش در لوئیزیانا به ضرب گلوله ماموران پلیس به قتل رسید، در بیانیه‌ای حمله به ماموران پلیس در دالاس را محکوم کرده است.

یک حساب کاربری توئیتر که خود را سخنگوی جنبش «جان سیاهان مهم است» معرفی می‌کند، در پیامی نوشت: «جنبش ما طرفدار عدالت، آزادی و حرمت انسان‌هاست و نه قتل».

بر اساس آمارهای مرکز یادبود ماموران پلیس آمریکا، با در نظر گرفتن مقتولین غروب پنجشنبه در شهر دالاس تعداد ماموران پلیس که طی سال جاری بر اثر تیراندازی کشته شده‌اند به ۲۶ نفر رسیده است.

به گفته این نهاد، رقم تلفات پلیس به نسبت ماه‌های مشابه پارسال که ۱۸ نفر بود ۴۴ درصد افزایش یافته است.

همزمان با حملات شهر دالاس تعداد زیادی از ادارات پلیس شهرهای بزرگ آمریکا در حالت آماده باش بودند و در شهرهای نیویورک و بوستون به ماموران دستور داده شد در ماموریت‌های خود حتما دو نفره حرکت کنند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید تیراندازی به سوی ماموران پلیس در شهر دالاس همزمان با پایان اجتماع تظاهرکنندگان آغاز شد و باعث شد مردم سراسیمه و فریاد زنان از محل بگریزند.

این خونبار‌ترین حادثه برای پلیس آمریکا از زمان وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نیویورک و واشینگتن است.

شهردار دالاس گفت در مجموع ۱۲ مامور پلیس و دو غیرنظامی تیر خورده‌اند. سه نفر از ماموران پلیس که تیر خورده‌اند زن هستند.

فرمانده پلیس دالاس می‌گوید تک تیراندازان با تفنگ‌های قوی خود در نقاط مرتفع مستقر شده بودند و به نظر می‌رسد که این یک تهاجم هماهنگ بوده است.

به گفته او تعدادی در رابطه با این حادثه بازداشت شده‌اند ولی پلیس هنوز نتوانسته از آنها اطلاعاتی کسب کند. فرمانده پلیس به خاطر ملاحظات مربوط به تحقیقات حاضر نشد اعلام کند که چند نفر در این تیراندازی شرکت داشته‌اند.

مقامات دولت آمریکا نیز روز جمعه اعلام کردند هیچ نشانه‌ای از دخالت و یا تماس خارجی در این حادثه وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG