لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

آمریکا اظهارات محمد مرسی علیه یهودیان را محکوم کرد


محمد مرسی، رييس جمهوری مصر
محمد مرسی، رييس جمهوری مصر
در پی انتشار فيلمی از سخنان محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، که يهوديان را از «نژاد خوک و ميمون» معرفی کرده است، آمريکا از آقای مرسی خواست تا از اين سخنان ابراز برائت کند و احترام خود به همه اديان، از جمله يهوديت را مورد تاکيد قرار دهد.

واکنش آمریکا به فيلمی از اظهارات سه سال پيش آقای مرسی است که وی به عنوان يکی از فعالان بارز جنبش اخوان المسلمين مصر آن را بيان کرده بود.

در اين فيلم که به تازگی منتشر شده است، آقای مرسی می گويد يهودی ها خوار و حقير هستند چرا که موجوداتی جز «نواده های خوک و ميمون» نيستند.

اين فيلم را مرکز مطالعات اسرائيلی «ممری» که رسانه های دنيای عرب را رصد می کند، در وبسايت خود قرار داده است و روزنامه نيويورک تايمز آمريکا نيز در روزهای گذشته مفاد آن را منتشر کرد.

از آنجا که اين فيلم سنديت دارد و محمد مرسی اين سخنان را در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی لبنانی بيان کرده بود، اکنون وی و حکومت مصر در برابر آن سکوت کرده اند.

آقای مرسی در این فیلم از مسلمانان و حاميان آنها خواسته بود که از هر راهی برای «مقاومت» عليه يهوديان «مجرم و خطاکاران» استفاده کنند و هر ابزار و راهی را مشروع دانسته بود و «مقاومت» و عمليات مسلحانه و هر راه مبارزه ديگر با يهوديان را مورد تشويق و تحسين قرار داده بود.

محمد مرسی در آن سخنان گفته بود: وظيفه هر مسلمانی اين است که فرزندان و نواده های خود را با نفرت از يهوديت و يهوديان بار آورند تا آنها نيز زندگی خود را وقف مبارزه با اين «نواده های خوک و ميمونی که خون بشريت را می مکند»، بنمايند.

در حالی که دولت اسرائيل خود در برابر اين سخنان آقای مرسی سکوت کرده است، ايالات متحده آمريکا روز سه شنبه، 26 دی ماه، در بيانيه ای از آقای مرسی خواست که اين سخنان خود را پس بگيرد و از آن ابراز برائت کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، ويکتوريا نولند سخنگوی وزارت خارجه آمريکا در اين بيانيه گفت که واشينگتن اين سخنان محمد مرسی را «کاملاً توهين آميز» می داند و از او می خواهد به صورت روشن به مردم مصر و جامعه جهانی بگويد که به همه اديان احترام می گذارد.

نولند اين را نيز گفت که اين نوع اظهارات قابل قبول نيست و سخنانی از اين دست از زبان رييس جمهوری که در انتخابات دمکراتيک مصر به اين مقام رسيده است، سازنده نيست.

در همين حال، نولند گفت که آمريکا عملکرد محمد مرسی را ملاک سنجش قرار می دهد و او از زمان رسيدن به اين مقام، چند بار بر ادامه احترام به پيمان صلح مصر و اسرائيل تاکيد کرده است و نيز برای برقراری آتش بس در (بحران نظامی) ماه نوامبر گذشته در غزه تلاش کرد.

در کنار نکوهش سخنان محمد مرسی از سوی ويکتوريا نولند، جی کارنی سخنگوی کاخ سفيد نيز روز سه شنبه با انتشار بيانيه ای، اظهارات محمد مرسی عليه يهوديان در فيلم سه سال قبل را «به شدت اهانت آميز» خواند و گفت که «مقامات آمريکا از اين سخنان ابراز نگرانی کرده اند».

محمد مرسی پس از رسيدن به رياست جمهوری مصر، در نامه ای به شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل، او را «برادر عزيز» خود ناميده و بر ادامه همپيمانی مصر و اسرائيل، بر اساس «پيمان صلح کمپ ديويد» تاکيد کرد.
این پیمان توسط انور سادات رهبر پیشین مصر و مناخم بگين نخست وزير سال های پايانی دهه هفتاد ميلادی اسرائيلبه امضاء رسیده است.

در حالی که دستياران آقای مرسی نامه وی به شيمون پرز را تکذيب کرده اند اما رسانه های اسرائيل مفاد نامه را منتشر کرده اند.

شيمون پرز رييس جمهوری اسرائيل هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه نيويورک تايمز گفت که از اين تکذيبيه های مرسی ناراحت نمی شود و شرايط او را درک می کند و برای اسرائيل، عملکرد مرسی مهم است.

شيمون پرز اين را نيز گفت: کسانی زمانی که در رهبری نبوده اند، شعارهای افراط گرايی اسلامی سرداده اند اما حال می دانند که بايد نرمش نشان دهند تا کشور خود را اداره کنند.

آقای مرسی با رد عملی خواسته های افراط گرايان اسلامی کشورش، امکان داده است که سفارتخانه اسرائيل در قاهره و سفير اسرائيل در مصر، يعکوو آميتای، همچنان به فعاليت خود ادامه دهند.

محمد مرسی عامل اصلی ميانجی گری بين اسرائيل و حماس در عمليات نظامی هشت روزه نوامبر اسرائيل درغزه با نام «ستون ابر» بود. ميانجی گری موفق محمد مرسی، موجب امتنان اسرائيل و آمريکا از وی شد.

انتقادهای شديد روز سه شنبه وزارت خارجه و کاخ سفيد آمريکا از سخنان ضد يهودی محمد مرسی درحالی است که قرار است آقای مرسی ماه مارس امسال نخستين سفر رسمی خود را به آمريکا برای ديدار و گفت وگو در کاخ سفيد با باراک اوباما انجام دهد.
XS
SM
MD
LG