لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

درخواست ترامپ برای بازگرداندن فوری فرمان ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور رد شد


یک دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده آمریکا بامداد یکشنبه‌ ۱۷ بهمن درخواست فوری وزارت دادگستری این کشور برای اعاده فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری، مبنی بر ممنوعیت موقت ورود اتباع هفت کشور عمدتا اسلامی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شعبه نهم دادگاه تجدیدنظر در سانفرانسیکو در بیانیه‌ای گفته است: «درخواست‌ تجدیدنظر برای به قوت خود باقی ماندن این فرمان دولتی به صورت اضطراری رد شده است».

وزارت دادگستری آمریکا شامگاه شنبه با ارائه لایحه استیناف فوری خواستار تجدیدنظر در حکم قاضی فدرال در ایالت واشینگتن شده بود اما دادگاه تجدیدنظر در سان فرانسیسکو بامداد یکشنبه اعلام کرد دو طرف باید تا عصر دوشنبه مستندات بیشتری ارائه کنند.

نوئل فرانسیسکو، معاون موقت وزیر دادگستری آمریکا، شنبه شب در درخواست خود برای تجدیدنظر در حکم یک قاضی ایالت واشینگتن، قویا استدلال کرد رییس‌جمهوری تنها کسی است که قدرت تصمیم‌گیری در این زمینه را دارد که چه کسی وارد خاک آمریکا شود یا در این کشور بماند.

وی افزود: «اختیار اخراج یا مستثنی کردن خارجیان یک اصل خاص حاکمیتی است که از سوی کنگره به شاخه اجرایی حکومت تفویض شده و از نظارت قضایی مصون است».

یک قاضی فدرال در ایالت واشینگتن آمریکا، شامگاه جمعه با بررسی شکوائیه دادستانی ایالتی واشینگتن، دستور اجرایی رییس‌جمهوری آمریکا دایر بر منع موقت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا را «به طور موقت در سراسر آمریکا» متوقف کرد.

این حکم خشم رییس‌جمهوری آمریکا را برانگیخت و آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «نظر این به اصلاح قاضی که از اساس در اجرای قانون در کشورمان اخلال می‌کند، مضحک است و لغو خواهد شد».

ساعتی پس از رای قاضی فدرال در ایالت واشینگتن، وزارت امنیت داخلی و وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که در اجرای این رأی، ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور از جمله ایرانیان را لغو می‌کنند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود که این وزارتخانه در مورد لغو موقت ویزا تجدیدنظر می‌کند. این وزارتخانه روز جمعه اعلام کرده بود که در اجرای فرمان دونالد ترامپ، ۶۰ هزار ویزا لغو شده‌اند.

XS
SM
MD
LG