لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۹

آمریکا و ۴۰ کشور ديگر در مذاکرات منع سلاح‌های هسته‌ای شرکت نمی‌کنند


نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل می‌گوید که کشورش همراه با بریتانیا و فرانسه از جمله حدود ۴۰ کشوری هستند که در مذاکرات مربوط به پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای شرکت نخواهند کرد که از روز دوشنبه در مقر سازمان ملل شروع شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکی هیلی گفت کشورهایی که در این مذاکرات شرکت نمی‌کنند به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متعهد خواهند ماند که از سال ۱۹۷۰ به اجرا گذاشته شد و هدف آن جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی و فناوری‌های مربوط به تولید آن است.

وی به خبرنگاران گفت: «بزرگترین آرزوی من هم جهانی عاری از سلاح هسته‌ای برای فرزندانم است ولی ما باید واقع‌بین باشیم. آیا واقعا کسی فکر می‌کند کره شمالی منع سلاح‌های هسته‌ای را خواهد پذیرفت؟»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر پارسال با ۱۱۳ رای موافق، ۳۵ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع قطعنامه‌ای را برای «مذاکره در مورد یک ابزار لازم‌الاجرا به منظور ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای در راستای محو کامل آنها» و تشویق تمامی اعضا برای پیوستن به این معاهده تصویب کرد.

نیکی هیلی افزود: «امروز حدود ۴۰ کشور در جلسه مجمع عمومی شرکت نخواهند کرد. در این زمانه مشخص نمی‌توان گفت که بازیگران بد می‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند ولی آنهایی که مثل ما می‌خواهند صلح و امنیت را حفظ کنند نمی‌توانند این نوع تسلیحات را داشته باشند».

به گفته یک مقام کاخ سفید، دولت دونالد ترامپ در حال بازبینی جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای است که یکی از اهداف کلی روسای‌جمهوری قبلی آمریکا از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه بوده و معاهدات کنترل تسلیحاتی جز ابزارهای مهم آن هستند.

متیو ریکرافت نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل نیز گفت: «بریتانیا در مذاکرات مربوط به معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای شرکت نخواهد کرد چون به اعتقاد ما این مذاکرات در زمینه خلع سلاح هسته‌ای در سطح جهانی به پیشرفت‌های عملی دست نخواهد یافت».

معاون نمایندگی دائم فرانسه در سازمان ملل نیز گفت: «در شرایط خطرناک امروزی، به خصوص با در نظر گرفتن گسترش سلاح‌های کشتار و تخریب گسترده و پخش آنها، کشورهای ما برای حفظ امنیت و ثبات بر عامل بازدارنده سلاح‌های هسته‌ای تکیه دارند».

بئاتریس فین مدیر گروه بین‌المللی کارزار برای محو سلاح‌های هسته‌ای در بیانیه‌ای گفت: «جای تاسف دارد که برخی از کشورها با سابقه خوبی در زمینه حقوق بشر در کنار گروه دیگری از حکومت‌ها قرار گرفته‌اند که جهان را با یک مسابقه تسلیحاتی دیگر تهدید می‌کنند».

XS
SM
MD
LG