لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

آمریکا: گروه «خلافت اسلامی» نیمی از قلمرو خود در عراق را از دست داده است


 آنتونی بلینکن معاون وزارت خارجه آمریکا.
آنتونی بلینکن معاون وزارت خارجه آمریکا.

یک مقام ارشد آمریکايی روز چهارشنبه گفت نیروهای عراقی با کمک ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا نیمی از قلمرو گروه «خلافت اسلامی» را در خاک این کشور بازپس گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن معاون وزارت خارجه آمریکا در جریان دیدار از شهر بغداد در عین حال گفت واشینگتن برای کمک به بحران‌های بشردوستانه در عراق حدود ۱۸۰ میلیون دلار کمک خواهد کرد.

گروه «خلافت اسلامی» طی ماه‌های اخیر در عراق متحمل شکست‌های سنگینی شده ولی هنوز شهر موصل را در کنترل خود دارد.

سازمان ملل متحد و دولت آمریکا پیش بینی می‌کنند که در نتیجه عملیات آزادسازی این شهر احتمالا یک میلیون نفر دیگر آواره خواهند شد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش می‌دهد پیشروی نیروهای عراقی به سوی موصل احتمالا از ماه اکتبر آغاز خواهد شد.

آنتونی بلینکن گفت: «اکنون داعش در حال عقب‌نشینی است و به شدت تضعیف شده است و اقدام عاجل بعدی ما تکمیل کردن این عملیات است. بدون شک بازپس‌گیری شهر موصل مهمترین هدف نیروهای عراقی و آمریکایی است».

آقای بلینکن که برای گفت‌وگو در مورد طراحی این عملیات با حیدرالعبادی نخست‌وزیر و سایر مقامات ارشد عراق به بغداد سفر کرده گفت بودجه‌ای نیز به اقدامات بشردوستانه از جمله تهیه مواد غذایی و سایر نیازهای مردمی که ممکن است تحت تاثیر عملیات قرار بگیرند اختصاص خواهد یافت.

منتقدان می گویند در عراق اقدامات امدادرسانی و بشردوستانه با سرعت و به موازات عملیات نظامی در بازپس گیری مناطق تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» اجرا نشده‌اند.

با اهدای ۱۸۱ میلیون دلاری که آمریکا خبر آن را روز چهارشنبه اعلام کرد مجموع کمک‌های مالی آن کشور به عراق برای اقدامات بشردوستانه از اواسط سال ۲۰۱۴ که آمریکا بمباران مواضع گروه «خلافت اسلامی» و کمک‌های آموزشی و مستشاری به ارتش عراق را آغاز کرد از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند هنوز طرح دقیقی برای نحوه مدیریت شهر موصل پس از آزادسازی و یا ترکيب و نحوه استقرار نیروهای دولتی عراق که ممکن است تنش‌های فرقه‌ای در این منطقه با ترکیب قومی - مذهبی متنوع را تشدید کند، اعلام نشده است.

آنتونی بلینکن گفت گروه موسوم به خلافت اسلامی نیمی از مناطقی را که در سال ۲۰۱۴ تصرف کرده بود از دست داده است.

در حمله ناگهانی و سریع این گروه در اواسط سال ۲۰۱۴ نیروهای ارتش و پلیس عراق با وجود دریافت میلیاردها دلار پول و کمک نظامی که طی سال‌های قبل از آمریکا دریافت کرده بودند، اسلحه‌های خود را رها کرده و به سرعت در برابر هجوم این گروه گریختند.

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت عملیات آزادسازی موصل ساده نخواهد بود و تعیین زمان حمله برعهده مقامات عراقی است.

آقای بلینکن قرار است روز پنجشنبه در شهر اربیل با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کند. انتظار می‌رود نیروهای مسلح کردستان عراق (پیشمرگه‌ها) در عملیات آزادسازی موصل نقش فعالی ایفا کنند.

XS
SM
MD
LG