لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

بازگشت اليور استون به جنگ ويتنام


استون علاوه بر ساختن فيلم های بلند داستانی چندين مستند نيز ساخته و در کار تهيه فيلم و نوشتن فيلمنامه نيز هست.
استون علاوه بر ساختن فيلم های بلند داستانی چندين مستند نيز ساخته و در کار تهيه فيلم و نوشتن فيلمنامه نيز هست.

پس از فیلم های جوخه (۱۹۸۶)، متولد ۴ ژوئيه (۱۹۸۹) و آسمان و زمين (۱۹۹۳)، به نظر می رسد که اليور استون فيلمساز ۶۱ ساله آمريکايی، هنوز حرف های ناگفته ای در باره جنگ ويتنام دارد.


به نوشته نشريه «لاتينو ريويو»، کمپانی پارامونت فيلمنامه فيلم جديدی را در اختيار اليور استون قرار داده است تا آن را کارگردانی کند.


موضوع مرکزی اين فيلم کشتار ارتش آمريکا در مای لای، دهکده جنوبی ويتنام در ۱۶ ماه مارس ۱۹۶۸ است.


در اين تاريخ يک گروه از کماندوهای آمريکايی به فرماندهی ويليام کالی ۲۴ ساله به جستجوی چريک های ويت کنگی به اين روستا حمله کردند، روستايی که اهالی آن مظنون به همکاری با ويت کنگ ها بودند.


اين سربازان به زنان تجاوز کرده و تقريبأ تمامی اهالی مای لای را کشتند. ۵۰۳ تن از اين اهالی، شامل ۱۸۲ زن، ۱۷۲ کودک، ۸۹ مرد زير ۶۰ سال و ۶۰ مرد سالمند، در اين کشتار جان خود را از دست دادند.


سيمور هرش، روزنامه نگار معروفی که در رابطه با مسائل اتمی ايران برای ما نامی آشناست، در سال ۱۹۷۰ به خاطر کشف دقيق جزئيات اين واقعه، جايزه پوليتزر را از آن خود کرد.


شان پن، بازيگر معروف قرار است در بازسازی اين واقعه در فيلم اليور استون نقش آفرينی کند. اين دومين همکاری شان پن با آليور استون محسوب می شود. پيش از اين در سال ۱۹۹۷ و در فيلم U-Turn اين دو با هم همکاری داشتند.


استون و پن، هر دو از هنرمندانی هستند که در مسائل سياسی همواره فعال اند.


بازيگر ديگر اين فيلم جديد، چانينگ تاتام، مدل سابق و بازيگر ۲۷ ساله آمريکايی خواهد بود.


اليور استون برای دو فيلم جوخه و متولد ۴ ژوئيه جايزه اسکار دريافت کرده و بارها نامزد دريافت اين جايزه بوده است. استون علاوه بر ساختن فيلم های بلند داستانی چندين مستند نيز ساخته و در کار تهيه فيلم و نوشتن فيلمنامه نيز هست.


آخرين فيلم وی مرکز تجارت جهانی (۲۰۰۶) بود که به موضوع حمله تروريستی فاجعه‌آميز به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نيويورک می‌پرداخت. از ديگر فيلم های مشهور وی می توان از وال استريت (۱۹۸۷)، جان اف کندی (۱۹۹۱) و نيکسون (۱۹۹۵) نام برد.


XS
SM
MD
LG