لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

خشونت علیه مهاجران در آفریقای جنوبی گسترش یافت


نیروهای پلیس در ژوهانسبورگ روز پنجشنبه برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مخالف مهاجران از گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی استفاه کردند. همزمان جاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی خواستار توقف خشونت علیه مهاجران شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، صد‌ها تظاهر کننده خشمگین که علیه مهاجران شعار می‌دادند در یکی از محلات حومه شرقی ژوهانسبورگ، بزرگ‌ترین شهر تجاری کشور، مسیر حرکت اتومبیل‌ها را مسدود کرده و با سنگ به ماموران پلیس حمله کردند. نیروهای پلیس نیز در واکنش به زور متوسل شدند.

در جریان اجتماعات وحوادث خشونت آمیز مربوط به مهاجران که از دو هفته پیش و در شهر بندری دوربان در جنوب کشور شروع شد، تاکنون چهار نفر کشته شده‌اند. در روز پنجشنبه علاوه بر ژوهانسبورگ شهر دوربان نیز شاهد برخوردهای خشونت آمیز بود.

این خشونت‌ها از زمانی آغاز شد که به گزارش رسانه‌های این کشور، گودویل زوئلیتینی رهبر قبیله «زولو» در سخنانی گفت که خارجی‌ها باید این کشور را ترک کنند. اما او بعدا گفت که برداشت نادرستی از حرف‌هایش شده است.

وزارت امور خارجه چین، یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری آفریقای جنوبی، اعلام کرد که در این حوادث مغازه‌های چینی‌ها در شهر ژوهانسبورگ آسیب دیده‌اند.

کنسولگری چین در این شهر یک شکایت رسمی به پلیس تسلیم کرده و خواستار تضمین امنیت شهروندان چینی شده است.

در سال ۲۰۰۸ نیز شهر ژوهانسبورگ مرکز حملات خشونت آمیز علیه خارجیان بود که طی آن حداقل ۶۰ نفر کشته شدند. در آن زمان گروهی از مردم آفریقای جنوبی به خاطر بیکاری شدید در کشور خواهان اخراج خارجیان بودند.

جاکوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی روز پنجشنبه در سخنرانی خود در پارلمان بار دیگر اقدامات خشونت آمیز را محکوم کرده و گفت این اقدامات «نقض ارزش‌های» آفریقای جنوبی است.

او گفت: «هیچ حدی از نارضایتی و خشم، حمله به خارجیان و غارت مغازه‌های آنها را توجیه نمی‌کند. ما خشونت را به شدت محکوم می‌کنیم و این حملات ارزش‌های نهادینه جامعه ما را نقض می‌کند».

آقای زوما همچنین افزود که دولت برای کنترل بهتر مرزهای آشفته کشور اقداماتی انجام داده و از جمله یک اداره کنترل و مدیریت مرز‌ها تاسیس کرده که قرار است فعالیت خود را از سال ۲۰۱۶ آغاز کند.

دولت برای اسکان موقت خارجیانی که از حملات خشونت آمیز در شهر دوربان گریخته‌اند اردوگاه‌های موقتی دایر کرده است.

همزمان در روز پنجشنبه صد‌ها نفر در شهر دوربان در تظاهراتی برای حمایت از صلح و آرامش شرکت کردند. ولی در فاصله کمی از محل این تظاهرات زد و خوردهای پراکنده‌ای بین خارجیان، افراد محلی و نیروهای پلیس روی داد.

حملات خشونت آمیز به خارجیان ممکن است به وجهه بین‌المللی آفریقای جنوبی لطمه بزند و وضعیت اتباع آن در کشورهای دیگر را به خطر بیاندازد.

در آفریقای جنوبی با ۵۰ میلیون نفر جمعیت حدود پنج میلیون مهاجر زندگی می‌کنند.

بخش اعظم این مهاجران اهل سایر کشورهای آفریقایی مثل سومالی، نیجریه، اتیوپی، زیمبابوه و مالاوی هستند و درصد کمتری نیز اهل کشورهای دور‌تر مثل چین و پاکستان هستند.

بسیاری از خارجیان مغازه دارند یا به صورت غیررسمی در بازارهای محلی دستفروشی می‌کنند.

رقم رسمی بیکاری در آفریقای جنوبی ۲۵ درصد است هر چند کار‌شناسان می‌گویند رقم حقیقی آن بالا‌تر است. علاوه بر بیکاری، فقر گسترده و شکاف عمیق بین درآمد اقشار مرفه و لایه‌های فقیر از جمله دلایل بروز این اعتراضات خشونت آمیز تلقی می‌شود.

XS
SM
MD
LG