لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

هیلاری کلینتون برنامه‌های اقتصادی دولت احتمالی خود را اعلام کرد


هیلاری کلینتون کاندیدای حزب دمکرات آمریکا برای مقام ریاست‌جمهوری
هیلاری کلینتون کاندیدای حزب دمکرات آمریکا برای مقام ریاست‌جمهوری

هیلاری کلینتون کاندیدای حزب دمکرات آمریکا برای مقام ریاست‌جمهوری این کشور، روز پنجشنبه ۲۱ مرداد در کلوب اقتصادی دیترویت برنامه دولت احتمالی خود در عرصه اقتصادی را اعلام کرد.

یک هفته پیش دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوریخواه در این کلوب نکات اصلی برنامه اقتصادی‌اش را در صورت راه یافتن به کاخ سفید ارائه داد.

خانم کلینتون در سخنان خود سرمایه‌گذاری برای نوسازی زیرساخت‌های آمریکا را وسیله‌ای برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای آمریکاییان خواند و وعده داد که در مقام رییس‌جمهوری، به نوسازی آموزشگاه‌ها و سیستم آب‌رسانی کشور و سرمایه‌گذاری در انرژی فناناپذیر موسوم به انرژی پاک اولویت خواهد داد.

او همچنین گفت که توانایی‌های بخش خصوصی را برای ایجاد کار به کار خواهد گرفت و بانکی اختصاصی ویژه زیرساختارها به جلب و جذب سرمایه‌های خصوصی پرداخت.

خانم کلینتون که در هر بخش از سخنانش، برنامه‌های دولت احتمالی‌اش را با برنامه‌های ارائه شده از جانب رقیب جمهوریخواه خود مقایسه می‌کرد بر سودمندی طرح‌هایش انگشت تاکید می‌گذاشت و نارسایی و در مواردی زیان‌بار بودن برنامه‌های پیشنهادی دونالد ترامپ را بر می‌شمرد.

او ضمن انتقاد شدید از برنامه اقتصادی ترامپ، آن را اعطای اعانه دولتی به طبقه متوسط و کم درآمد آمریکا و بهره‌مند کردن سوپر ثروتمندان خواند.

خانم کلینتون گفت: از مالیات طبقه متوسط و خانواده‌های کم درآمد خواهد کاست و تاکید کرد که ثروتمندان هم باید سهم عادلانه خود را از مالیات بپردازند.

کاستن از هزینه‌های بازپرداخت وام‌های فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و رایگان کردن دانشجویان پیش دانشگاهی که در آموزشگاه‌های موسوم به «کامیونیتی کالج» آموزش می‌بینند، از دیگر برنامه‌های کاندیدای ریاست جمهوری از حزب دمکرات بود.

از جمله نکات مهم سخنان هیلاری کلینتون در کلوب اقتصادی دیترویت، مخالفت او با پیمان بازرگانی آمریکا و کشورهای حوزه اقیانوس آرام بود که توسط دولت اوباما منعقد شده ولی کنگره از تصویب آن خودداری کرده است.

خانم کلینتون گفت: «در حال حاضر با شکل کنونی این پیمان موافق نیست و بعد از انتخابات و در مقام ریاست جمهوری آمریکا نیز با آن مخالفت خواهد کرد».

او گفت نگرانی مردم را از این گونه پیمان‌های بازرگانی درک می‌کند و پاسخ به این تشویش‌ها این است که پیمان‌ها باید به گونه‌ای عادلانه، برای آمریکا و به سود آمریکاییان بسته شوند؛ نه آنچنان که کاندیدای جمهوریخواهان در پی یک جنگ اقتصادی با شرکای آمریکاست.

خانم کلینتون در دوران تصدی وزارت بر وزارت خارجه آمریکا از پیمان بازرگانی که اکنون از جانب اوباما تکمیل شده، جانبداری کرده بود ولی سال گذشته پس از نهایی شدن این پیمان با آن به مخالفت برخاست.

کاندیدای دمکرات مقام ریاست جمهوری آمریکا می‌گوید که برخورد رقیب او با پیمان‌های بازرگانی به ایجاد واهمه از رقابت با سایر کشورهای جهان است، حتی اگر مقررات مندرج در این پیمان‌ها عادلانه و سودمند باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که همزمان با اعلام برنامه اقتصادی کاندیدای حزب دمکرات، مقام‌های ارشد این حزب و از جمله هری رید رهبر دمکرات‌ها در سنای آمریکا روز پنجشنبه اعلام کردند که خانم کلینتون قاضی مریک گارلند را به عنوان عضو جدید دیوانعالی کشور معرفی خواهد کرد.

این قاضی پیشتر از سوی باراک اوباما به سنا معرفی شده بود که جمهوریخواهان با رای‌گیری در این زمینه مخالفت کردند تا تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آینده روشن شود.

XS
SM
MD
LG