لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۶

بازگشت روسيه به گرجستان؟ تغيير ساختار قدرت در تفليس


ایوانیشویلی، که حزب او پیروز انتخابات اخیر در گرجستان اعلام شده است
ایوانیشویلی، که حزب او پیروز انتخابات اخیر در گرجستان اعلام شده است
با شمارش بيش از ۵۰ در صد آراء در انتخابات پارلمانی گرجستان که روز دو شنبه برگزار شد، حزب «رويای گرجستان» که از سوی بيد زينا ايوانيشويلی، سرمايه دار بزرگ طرفدار روسيه تاسيس شده، از حزب حاکم «جنبش اتحاد ملی» به رهبری ميخائيل ساکاشويلی، رييس جمهوری آن کشور جلوتر قرار گرفت.

به دليل تاثير گذاری آن در ترکيب قدرت منطقه، و آينده گسترش ناتو در مرزهای شرقی اروپا، آمريکا و روسيه نتايج انتخابات گرجستان را با علاقه و از نزديک تعقيب می کنند.

به موجب اصلاحات اخير انتخاباتی پس از پايان دوره رياست جمهوری ساکاشويلی در سال ۲۰۱۳، قدرت اجرايی از رييس جمهور به نخست وزير منتقل خواهد شد. پارلمان تازه گرجستان که در آن ۱۵۰ نماينده عضويت خواهند داشت، رييس دولت آينده را تعيين می کنند.

به دنبال «انقلاب مخملی» در گرجستان ميخائيل ساکاشويلی از سال ۲۰۰۳ تاکنون قدرت را در این کشور در اختيار داشته است. در زمان رياست جمهوری ساکاشويلی، گرجستان به «شورای اروپا» پذيرفته شده و با پيمان ناتو همکاری های نظامی برقرار کرد.

گرجستان دارای ۴.۵ ميليون جمعيت و دو منطقه خود مختار موسوم به «اوستيای جنوبی» و «آبخازيا» است. بر سر اعمال کنترل در اين دو منطقه، گرجستان در سال ۲۰۰۸ با روسيه وارد جنگ شد.

نيرو های نظامی روسيه هم اکنون در اين دو منطقه مستقر هستند، حال آنکه دولت مرکزی گرجستان دو منطقه ياد شده را بخشی از حدود ملی خود ميداند، و خواستار خروج نيرو های روسی از آنها است.

رويای گرجستان

حزب جنبش اتحاد ملی به رهبری آقای ساکاشويلی طی سال های اخير از تامين خواسته های اقتصادی، ايجاد اشتغال و توسعه آموزش تا حدودی بازمانده است.

انتشار يک فيلم ويديويی در ماه گذشته که در آن اعمال خشونت عليه يک زندانی تصوير شده بود، خشم عمومی را عليه دولت آقای ساکاشويلی بر انگيخت. حتی استعفای وزير کشور گرجستان نيز بر سر موضوع آزار جنسی يک زندانی، افکار عمومی را عليه دولت آرام نکرد.

با تکيه بر نارضايتی های عمومی، پایين بودن ميزان اشتغال، و استفاده از خشونت در رويارويی با مخالفان، ايوانيشويلی، بزرگترين سرمايه دار گرجستان، سال گذشته حزبی را تاسيس کرد به نام «رويای گرجستان» با انگيزه جانشينی حزب «حاکم جنبش اتحاد ملی.»

ايوانيشويلی ثروت خود را در دهه نود و پس از سقوط اتحاد شوروی، در روسيه اندوخته، و دارای مناسبات نزديک و دوستانه با ولاديمير پوتين است. با تاسيس حزب «رويای گرجستان» ايوانيشويلی اينک فرصت يافته که نقش تعيين کننده ای در رهبری سياسی کشور خود ايفا کند.

طرفداران حزب ايوانيشويلی را بيشتر جوانان گرجی تشکيل می دهند، ضمن آنکه طرفداران روسيه نيز نسبت به حزب تازه بی تفاوت نيستند. به دليل حساسيت نتايج اين انتخابات، کشورهای غربی تاکنون از اتخاذ موضع انتقادی عليه اوانيشويلی خودداری ورزيده اند.

پيش از گرجستان، کشور اوکراين نيز بعد از تجربه انقلاب مخملی، ابتدا به سوی غرب حرکت کرد و در شرايطی مجددا به سوی روسيه رفت.

ترکيب دولت آينده

نمايندگان پارلمان تازه گرجستان به دو شيوه انتخاب مستقيم در حوزه انتخابيه، و رای دادن به يکی از احزاب انتخاب می شوند. ۷۷ کرسی از مجموع ۱۵۰ کرسی با رای دادن به حزب مورد علاقه، و ۷۳ نماينده با رای مستقيم مردم به فرد مورد علاقه خود انتخاب می شوند.

در نيمه راه شمارش آراء حزب ايوانيشويلی ۵۴ درصد آراء را از آن خود ساخت و ساکاشويلی شکست خود را در اين بخش از انتخابات پذيرفت. با توجه به نسبت کمتر نمايندگان انتخاب شده به شيوه مستقيم ( ۷۳ به ۷۷ ) و شانه به شانه بودن دو حزب اصلی در انتخابات مستقيم، پيروزی نهايی حزب جنبش اتحاد ملی به رهبری ساکاشويلی بر حزب رويای گرجستان به رهبری ايوانيشويلی غیر قابل پیش بینی بود.

حزب ديگری به نام «اتحاديه دمکرات مسيحی»در انتخابات گرجستان فعال بود که تنها ۲ درصد آراء را به خود اختصاص داد.

در دولت آينده گرجستان که طی چند ماه آينده تشکيل خواهد شد، ايوانيشويلی يا در نقش نخست وزير و يا در پشت صحنه، يک قدرت تعيين کننده خواهد بود. دارايی شخصی ايوانيشويلی مطابق تازه ترين برآورد های به ۶.۴ میلیارد دلار می رسد، که به نوبه خود دو برابر ارزش مجموع توليدات اقتصادی گرجستان است.
XS
SM
MD
LG