لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

در اولين مناظره تلويزيونی، رامنی از اوباما پيشی گرفت


در فاصله ۴ هفته تا روز رای گيری برای انتخاب رييس جمهور بعدی آمريکا، ميت رامنی فرماندار سابق ايالت ماساچوست و نامزد حزب جمهوری خواه، طی اولين مناظره تلويزيونی از باراک اوباما رقيب دمکرات خود بمراتب بهتر ظاهر شد. در گذشته مناظره های تلويزيونی نامزد های دو حزب در پيروزی نهايی و يا شکست آنها نقش موثری ايفا کرده اند.

مناظره چهار شنبه شب دو نامزد که در شهر دنور در ايالت کلورادو برگزار شد، اولين مناظره از مجموع سه رويارويی تلويزيونی اوباما و رامنی بود.

با تمرکز بر مسائل داخلی آمريکا، سه موضوع اصلی مورد بحث در اولين رويارويی دو رقيب انتخاباتی را، ماليات، کسری بودجه، و بيمه های اجتماعی تشکيل می داد.

پيش از آغاز اولين مناظره تلويزيونی دو رقيب انتخاباتی، اوباما در گمانه زنی های افکار عمومی به نسبت ۴۹ بر ۴۶ از رامنی جلو تر بود، اگر چه معمولا از ۲ تا ۴ در صد ضريب خطا در محاسبه آمار افکار عمومی در نظر گرفته می شود.

سه مناظره تلويزيونی، آخرين فرصت ميت رامنی برای پيروزی بر اوباما و راه يافتن او به کاخ سفيد محسوب می شود.

برتری بدون ترديد

طی اولين رويارويی تلويزيونی در شهر دنور، ميت رامنی مسلط، خون سرد، و با حس اطمينان به خود ظاهر شد. در عين حال که روش تهاجمی ميت رامنی عليه اوباما کاملا محسوس بنظر ميرسيد، طرح انتقادات او از اوباما با رعايت احترام و همراه با نزاکت کامل سياسی بود.

در مقابل طی مناظره چهارشنبه شب، اوباما تا حدودی مضطرب و نا آرام ديده ميشد. تلاش برای توضيح بهتر نکاتی که در نظر داشت، اوباما را به دفعات وادار به تقاضای وقت بيشتر از مجری برنامه کرد، در حالی که ميت رامنی با خونسردی در چشمهای او خيره شده بود.

در زمينه ماليات اوباما رامنی را به حمايت از طبقه ثروتمند تر متهم کرد و الگوی اقتصادی مورد علاقه او را «اقتصاد پا در هوا» خواند. رامنی در مقابل دولت اوباما را متهم به پيروی از «اقتصاد قطره چکانی» و تحت فشار قرار دادن طبقه متوسط کرد.

رامنی با انتقاد از عملکرد چهار سال گذشته دولت اوباما اظهار داشت: «اوباما معتقد به هزينه کردن بيشتر، اخذ ماليات بيشر و وضع مقررات بيشتر است. اگر به اقتصاد قطره چکانی معتقد هستيد، دولت اوباما برای شما مطلوب خواهد بود، اما اين شيوه پاسخ مشکلات اقتصادی آمريکا نيست.»

کسری بودجه

دولت آمريکا از کسری بودجه ۱.۱ تريليون دلاری رنج ميبرد. اوباما وعده داده بود که تدريجا کسری سالانه بودجه، و ميزان بدهی های گذشته دولت را کاهش دهد. اين ميزان کسری، در بودجه سالانه آمريکا طی دو سال گذشته کاهش نيافته است.

در رد انتقادات رقيب انتخاباتی خود از مديريت اقتصادی کشور، آقای اوباما اظهار داشت :«وعده های ميت رامنی در زمينه خودداری از دريافت ماليات بيشتر و کاهش بدهی های دولتی، متعادل نيست.»

در زمينه بيمه های اجتماعی ميت رامنی قانون «بيمه های اجتماعی» سال ۲۰۱۰ را «بيمه اوباما» خواند و مدعی شد که «اين قانون هزينه های درمانی مردم را افزايش داده و مانع از استخدام کارکنان تازه از سوی صاحبان کوچک کسب و کار شده است.»

اوباما متقابلاً اظهار داشت قانون بيمه های اجتماعی شرکت های بيمه را وادار به پرداخت هزينه های درمانی بيماران ساخته است.

سه مناظره ديگر

در روز ۱۱ اکتبر نامزد های معاونت رييس جمهوری در شهر دانويل در ايالت کنتاکی در يک مناظره تلویزیونی با يکديگر روبرو ميشوند.

مهمترين مناظره تلويزيونی دو نامزد در روز ۱۶ اکتبر در تالار شهرداری نيويورک خواهد بود. اين مناظره به شبکه تلويزيونی سی ان ان اختصاص داده شده است.

موضوع اصلی مناظره نيويورک سياست خارجی آمريکا و مناسبات بين المللی است. اين مناظره را کندی کراولی، مجری شبکه تلويزيونی سی ان ان اداره خواهد کرد.

آخرين مناظره در ۲۲ اکتبر توسط شبکه تلويزيونی سی بی اس در ايالت فلوريدا برگزار ميشود. ايالت فلوريدا يکی از سه ايالت حساس در پيروزی و يا شکست نهايی دو رقيب انتخاباتی است. با اين وجود مناظره ۱۶ اکتبر در نيو يورک بی ترديد خبر ساز ترين مناظره دو رقيب خواهد بود.

بی شک نشانه های پيروزی و يا شکست يکی از دو رقيب انتخاباتی طی گمانه زنی های افکار عمومی که يک روز بعد از مناظره تلويزيونی ۱۶ اکتبر در نيويورک صورت ميگيرد، با روشنتری بيشتری از امروز ظاهر ميشوند. در وضعيت فعلی، و در فاصله ۴ هفته تا روز اخذ رای، هر دو رقيب همچنان به پيروزی نهايی خود کاملا اميدوار بنظر ميرسند.

___________________

دیدگاه های مطرح شده در این مطلب، نظر نویسنده است و الزامن بازتاب دیدگاه های رادیو فردا نیست.
XS
SM
MD
LG