لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

مرگ «زندانی ایکس» در زندان امنیتی اسرائیل


سنگ قبر بن زیگیر در قبرستان یهودیان ملبورن، استرالیا
سنگ قبر بن زیگیر در قبرستان یهودیان ملبورن، استرالیا
سه روز پس از انتشار گزارش شبکه تلويزيونی استراليايی ای بی سی که فاش کرد يک يهودی شهروند اين کشور که برای موساد اسرائيل کار می‌کرده در زندان امنيتی اسرائيل جان داده است، رسانه‌های اسرائيل و استراليا و دولت‌ها و پارلمان‌های هر دو کشور به اين ماجرا پرداخته‌اند؛ به ويژه رسانه‌های اسرائيلی به افشاگری‌های تازه‌ای اقدام کرده‌اند.

بن زيگير، يک مرد جوان يهودی و پرورش‌يافته در يکی از فعالترين خانواده های يهوديان استراليا، از سن بيست سالگی از استراليا به اسرائيل مهاجرت کرده و با خدمت در ارتش اسرائيل، به صف نيروهای امنيتی و اطلاعاتی اين کشور پيوسته و با داشتن همسر اسرائيلی و فرزند، در ماموريت‌های موساد مشارکت داشته است.

بن زيگير، که در اسرائيل نام خود را به «بن آلون» تغيير داده بود، به دلايلی که معلوم نيست، در اواسطه دهه سی عمر خود، در سال ۲۰۱۰ بازداشت می‌شود و به زندانی که زير شديدترين تدابير امنيتی است و سلول او در بيست و چهارساعت شبانه روز با دوربين فيلمبرداری می‌شده، انتقال می‌يابد اما به دلايلی که معلوم نيست جان داده است.

او ظاهراً مدتی نيز هم بند «ايگال عامير» قاتل اسحاق رابين نخست وزير مقتول اسرائيلی بوده است.

جزييات ماجرای مرگ بن زیگیر پس از آن به رسانه‌های سرايت کرد که شبکه استراليايی ای‌بی‌سی دوشنبه اين هفته گزارشی اوليه و ۲۸ دقيقه‌ای را در باره سرنوشت اين شهروند استراليا پخش کرد و اعلام کرد که جسد او به کشور خود برگردانده شده و در آنجا خاک شده است.

روز پس از آن، احمد طيبی يک عرب اسرائيلی عضو کنست اسرائيل با فراخواندن وزير دادگستری اسرائيل به کنست، پارلمان اسرائيل، از او در پشت تريبون کنست درباره مرگ اين استراليايی پرسش کرد. وزير دادگستری اسرائيل پاسخ داد که از چنين حادثه‌ای آگاهی ندارد.

اما هنوز ساعاتی سپری نشده بود که زير فشار شديد رسانه‌های اسرائيل، جزيياتی از وجود چنين زندانی در بازداشتگاه امنيتی اين کشور منتشر شد.

نهادهای امنيتی اسرائيل سه شنبه تاييد کردند که اين زندانی در بازداشت بوده است اما نه با نام حقيقی خود بلکه با عنوان «زندانی ايکس.» اسرائيل تاييد می‌کند که در سال ۲۰۱۰ و پس از آن، از انتشار گزارش‌های مرتبط با مرگ اين زندانی امنيتی استراليايی جلوگيری کرده بود.

اين گزارش رسمی اسرائيل تاييد می‌کند که بن زايگر يا «بن آلون» در زندان «آيالون» در شهر «رمله» در مرکز اسرائيل نگاهداری شده بود.

اما اسرائيل می‌گويد که از ۹ ماه پيش از «خودکشی» بن زيگیر، کيفرخواست عليه وی را ارائه کرده بود و حقوق او به عنوان يک زندانی امنيتی رعايت می‌شد.

روزنامه اسرائيلی يديعوت آحرونوت می‌گويد که تحقيقاتی را انجام داده و به اين نتيجه رسيده که در مارس ۲۰۱۰ کيفرخواست عليه «بن آلون» با نام «کيفرخواست عليه ناشناس» تنظيم شد. در برخی از بندهای کيفرخواست، واژه «فلانی» ديده می‌شود؛ امری که موجب انتقادهای شديدی از سوی بسياری از رسانه‌های اسرائيل شده و به‌ويژه روزنامه هاآرتص، به نهادهای اطلاعاتی و امنيتی اسرائيل به‌خاطر عملکرد آنها حمله کرده است.

کشور اسرائيل با پذيرش اين گزارش‌ها که يک زندانی را بدون يادداشت کردن نام واقعی او در فهرست زندانيان و بازداشتی‌ها در حبس داشته است، اکنون «متعهد» شده است که «سهل‌انگاری‌ها» در رابطه با اين ماجرا را مورد بررسی قرار دهد.

آويگدور فلدمن، حقوقدان اسرائيلی که در گذشته دفاع از برخی از زندانيان مشهور مانند رهبران زندانی حزب‌الله و سازمان لبنانی امل در زندان‌های اسرائيل را برعهده داشته و موجب آزادی آنها شده بود، چهارشنبه به وبسايت خبری اسرائيلی «وای.نت» گفت او با آگاهی از بازداشت اين شهروند استراليايی که از راه‌های محرمانه به دستش رسيد، درخواست کرد که با او ملاقات کند و اين خواسته او پذيرفته شد.

آقای فلدمن افزود که زمانی که با بن زيگیر ملاقات کرد، فردای آن روز شنيد که او خودکشی کرده است. در هرحال، آقای فلدمن گفت که در ملاقات يک روز قبل از مرگ بن زيگیر، او هيچ نشانی از اينکه در آستانه خودکشی است، در وی مشاهده نکرد و از وی شنيده بود که می‌خواهد دفاعی قوی در دادگاه از خود نشان دهد.

گزارش رسانه‌های استراليا نشان می‌دهد که تشکيلات اطلاعاتی اين کشور، موسوم به «اسيو» ASIO، در گذشته بن زيگیر را به اين ظن که از گذرنامه استراليايی خود برای کمک به موساد سوء استفاده کرده و به کشورهايی مانند ايران و سوريه سفر کرده، مورد بازجويی قرار داده ولی او را آزاد کرده بود.

به نوشته روزنامه «سيدنی هرالد مورنينگ»، تشکيلات اطلاعاتی استراليا نه در گذشته و نه اکنون، درباره اين موضوع هيچ پاسخی به پرسش‌ها نمی‌دهد.

اين روزنامه استراليايی اين احتمال را به طور تلويحی مطرح کرد که بازجويی تشکيلات اطلاعاتی استراليا از بن زيگیر، در ارتباط با قتل محمود عبدالرئوف المبحوح، بوده است.

المبحوح از سران حماس بود که در سال ۲۰۱۰ در هتلی در دوبی کشته شد و همه شواهد نشان می‌داد که نيروهای موساد با اعزام به دوبی و ضمن بهره‌گيری از گذرنامه چند کشور ديگر، به اين قتل اقدام کردند.

بن کار، وزيرخارجه استراليا، ابتدا در مصاحبه با ای‌بی‌‌سی مدعی شده بود که وزارت خارجه کشورش از اين ماجرا با خبر نبوده است اما بعد تاييد کرد که دولت اين کشور از بازداشت شهروند خود در اسرائيل آگاهی داشته ولی سفارت استراليا در تل آويو از اين امر بی‌اطلاع مانده بود.

آقای بن کار چهارشنبه با تغيير روايت خود، گفت که دولت استراليا «اطمينان‌های لازم» را در اين زمينه که حقوق وی به عنوان يک زندانی رعايت شود، دريافت کرده بود.

بن کار که در نشست سنای استراليا شهادت می‌داد، گفت که تشکيلات اطلاعاتی استراليا آگاهی‌هايی را درباره بن زيگير در اختيار دولت کانبرا قرار داد.

رسانه‌های استراليا خبر داده‌اند که در فوريه ۲۰۱۰ بن زيگير هنوز آزاد بوده و برخی از رسانه‌های استراليا در آن زمان در تماس تلفنی با وی، پرسيده بودند که آيا وی يکی از نيروهای موساد است که در قتل المبحوح دخيل بوده است؟ بن زيگير در پاسخ به يک پرسش تلفنی رسانه‌های کشورش، گفته بود «چه بلاهتی است که مرا با اين ماجرا مرتبط کنند.» اکنون مفاد اين مکالمه که ضبط شده، در رسانه‌های استراليا منتشر شده است.

رسانه‌های استراليا در سال ۲۰۱۰ به اين امر توجه کرده بودند که سه يهودی استراليا درخواست کرده بودند که گذرنامه جديدی با اسامی تازه برای آنها صادر شود و حتی يکی از آنها سه بار نام و گذرنامه خود را تغيير داد و هر بار استدلالی عنوان کرد که نهادهای مرتبط با صدور گذرنامه را به «صداقت» حرف خود متقاعد کرده بود.

خانواده بن زيگير در استراليا به رسانه‌های کشور خود و رسانه‌های اسرائيلی گفته‌اند که از فرط رنجی که متوجه خانواده شده است، هنوز حاضر به گفت‌و‌گوی رسانه‌ای نيستند و ترجيح می‌دهند که همچنان در تنهايی خود، عزاداری کنند.

جفری زيگير، پدر بن زيگير، از رهبران يهوديان ملبورن بوده و هست و مادر بن زيگير که در دانشگاه ملبورن مقام بالايی دارد، برای کمک به اسرائيل در آکادمی استراليا پول گردآوری می‌کرد.
XS
SM
MD
LG