لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

اوج گرفتن اختلاف میان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک


نشان کمیته ملی المپیک ایران
نشان کمیته ملی المپیک ایران
در پی برکناری چند رييس فدراسيون ورزشی در آستانه برگزاری المپيک لندن، تنش بين وزارت ورزش با کميته ملی المپيک جمهوری اسلامی ايران به اوج خود رسيده است. به نحوی که اعضای هيات اجرايی کميته المپيک، آمادگی خود برای کناره گيری از مسئوليت شان را ابراز کرده اند.

اختلافات دو ارگان حاکم بر ورزش ايران در شرايطی شدت گرفته که سران هر دو گروه، هر دو منصوب محمود احمدی نژاد رييس جمهوری اين کشور هستند.

پيش از اين، پاروزن‌های ايرانی که مهيای حضور در المپيک می شدند با اعتراض به برکناری رييس فدراسيون قايقرانی، انصراف خود را از حضور در المپيک لندن اعلام کردند.

احمد رسولی نژاد معاون وزير ورزش درباره انتقادات می‌گويد؛ تغييرات از اختيارات وزير است و به گفته او هيچ کس اجازه ندارد برای وزير، تعيين تکليف کند.

او همچنين با اشاره به انتقادات محمد علی آبادی گفت: زمانی که محمد دادکان از جام جهانی برمی‌گشت به علی‌آبادی گفتم که دست نگه دارد تا خود دادکان استعفا ‌دهد اما علی‌آبادی نپذيرفت و روی هوا او را برکنار کرد.

رسولی نژاد با شرح ماجرای برکناری دادکان، نارضايتی کميته المپيک از تغييرات صورت گرفته را بی مورد دانست و گفت: «ما در کار کميته دخالتی نمی‌کنيم، آن‌ها هم برای وزير تعيين تکليف نکنند. تغييرات اصلاً ارتباطی به آن‌ها ندارد. هيچ کس نمی‌تواند تعيين تکليف کند. ما هم اشکالات زيادی به حضرات داريم که بماند برای بعد از المپيک.»

معاون وزارت ورزش تاکيد کرد: «آقايان اجازه دهند شخص اول ورزش تصميماتش را اعلام کند و از آن حمايت کنند.»

انتقاد از تصميمات وزارت ورزش به رشته های المپيکی محدود نمی شود. شنبه شب در صداوسيما، علی فتح الله زاده مديرعامل باشگاه استقلال نيز از اقدام احمد رسولی نژاد رييس هيات مديره اين باشگاه در گرفتن فهرست بازيکن از سرمربی اين باشگاه انتقاد کرد. اين در حالی است که او نيز منصوب همين وزارتخانه بود.

ورزشی يا غير ورزشی؟

رسولی نژاد در توضيح علل عزل و نصب های قبل از المپيک می گويد: «بر خلاف دوستانی که سابقه ورزشی ندارند و از جاهای ديگر به ورزش می‌آمدند و در فدراسيون‌ها مسئوليت می‌گرفتند، حالا افرادی در راس کار قرار می گيرند که از جنس ورزش هستند.»

اين اظهار نظر رسولی نژاد با دو اشکال از جانب کارشناسان ورزش مواجه شده است. اول اينکه علی زنگی آبادی، رييس برکنار شده فدراسيون دوچرخه سواری، خود از برترين های تاريخ دوچرخه سواری ايران است. اما به طور مثال شروين اسبقيان که مسئوليت فدراسيون قايقرانی را برعهده گرفته، هيچ تخصصی در اين رشته ورزشی ندارد.

از طرفی رسولی نژاد، در حالی نداشتن سابقه ورزشی و احراز مسئوليت در ورزش را ايراد می داند که خودش به اتفاق محمد عباسی وزير ورزش دارای هيچ پيشينه و تخصصی در اين زمينه نيستند.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور مجلس وزارت ورزش و جوانان در ادامه با اشاره به حاشيه های فدراسيون قايقرانی گفته است: «فلان بازيکن اعلام کرده نمی‌خواهد به المپيک برود، مگر بازيکن بايد تصميم بگيرد که چه کسی مديريت کند؟ بازيکن بايد بازی خود را بکند. تغييرات به بازيکن مربوط نمی‌شود. ورزشکار بايد به عشق تيم ملی مسابقه دهد و در تغيير سرمربی يا رييس فدراسيون دخالت نکند.»

او با انتقاد از اقدام قايقرانان المپيکی در تحريم تيم ملی گفت: «من همين جا اعلام می‌کنم که با مدير جديد، آينده درخشانی در انتظار قايقرانی است. به قايقران ها هم می‌گويم که اين رفتارشان جای تعجب دارد. عباسی وزيری برنامه ‌محور است و با دقت عمل می‌کند و تشخيص داده که اين تغييرات بايد صورت بگيرد.»

معاون وزير ورزش و جوانان تغييرات انجام شده را در نتايج المپيک بی‌اثر دانست، زيرا به گفته او تمام تغييرات، با تدبير صورت گرفته است.

احتمال حضور رسولی نژاد بر راس کميته ملی المپيک به جای علی آبادی، از جمله گمانه هايی است که رسانه های ورزشی در ايران مطرح کرده و تغييرات اخير را نيز از جمله اهرم های فشار وزارت ورزش بر روی تيم محمد علی آبادی دانسته اند.

رسولی نژاد در اين باره می گويد: «نقشه‌ای برای شرکت در انتخابات کميته نکشيده‌ام، البته شايد رسانه‌ها من را وسوسه کنند که به اين موضوع فکر کنم.»
XS
SM
MD
LG