لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

آثار موسيقی فردریک نيچه در اسپاتيفای


مجموعه‌ای از آثار موسيقی که نيچه، فيلسوف و نويسنده آلمانی خلق کرده، اجرا شده و به رايگان روی سايت اسپاتيفای منتشر شده است.

فردريک نيچه هرچند با فلسفه و شعر شناخته شده است اما جدی‌ترين علاقه او موسيقی بود. او از سال ۱۸۵۴ و وقتی حدود ۱۰ سال داشت، آثار موسيقی خلق کرد و تا سال ۱۸۸۷ آن را ادامه داد.

«آلبانی رکوردز» که آثار موسيقی نيچه را منتشر کرده، در وبسايت خود نوشته است: «پيش از اين که نيچه شروع به نگارش و خلق شعر و فلسفه کند، خلق موسيقی را شروع کرده و آن را درمانی برای روح می‌دانست.»

در نامه‌ای که نيچه سه سال پيش از مرگ خود نوشته، آمده است: «فکر نکنم تا به حال فيلسوفی وجود داشته باشد که به اندازه من، اساس خود را بر موسيقی گذاشته باشد.»

نيچه البته خودش هم معترف بود که «شايد در حرفه موسيقی موفقيت چندانی نداشته است» با اين حال، اميدوار بود کارهای موسيقی او همراه نگرش و نگاه فلسفی او شود.

در حال حاضر، شماری از آثار موسيقی نيچه اجرا شده و به رايگان در فهرستی در وبسايت اسپتانيفای به رايگان قابل دسترسی است.

اين آثار توسط هنرمندان کانادايی، «لورتا آلتمن»، «ولفگانگ بوتنبرگ» و ديگر موسيقدانان اورفيوس مونترآل اجرا شده وطيف‌های متنوعی را دربرمی‌گيرد. برخی از آن‌ها رمانتيک، برخی مرثيه و برخی يادآور اشعار پروتستانی است که در خانه پدری که عضو کليسای لوتری بود، ياد گرفته بود.

مجموعه آثار موسيقی که نيچه نوشته را سايتی با نام «کانال نيچه» جمع‌آوری کرده است. فردريک نيچه (۱۸۴۴ تا ۱۹۰۰)، آثار فلسفی شاخصی چون «چنين گفت زرتشت»، «شامگاه بتان» و «اينک انسان» پديد آورده است.

XS
SM
MD
LG