لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

کشف سنگواره مربوط به حدود ۴۱۹ ميليون سال پيش در چین


کاوشگران موفق شده‌اند قدیمی‌ترین استخوان «صورت» یک موجود زنده را در کشور چین بیابند، این استخوان متعلق به نوعی ماهی اولیه است که حدود ۴۱۹ میلیون سال پیش می‌زیسته است.

به گزارش شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا، سنگواره ماهی قدیمی در منطقه‌ای در جنوب کشور چین در لایه‌ای از رسوب مربوط به دوره زمین‌شناسی «سیلورین» کشف شده است.

بر اساس جزئیات یافته‌های این کشف، که گزارش آن در نشریه «نیچر» به چاپ رسید، یافته‌های جدید از این جهت دارای اهمیت است که نمونه یادشده نخستین ساختار استخوانی صورت است که تاکنون در ارتباط با این جانداران یافت شده است. دانشمندان می‌گویند بررسی این استخوان اطلاعات زیادی درباره نحوه پدید آمدن گروه «مهره‌داران» در اختیار قرار خواهد داد.

آزمایش‌ها بر روی سنگواره به دست آمده نشان داد که این ماهی شکارچی ماقبل تاریخ چهره‌ای کامل شامل آرواره، دهان، دو چشم و یک بینی داشته است. آنچه مایه تفاوت اساسی این ماهی با دیگر انواع کشف شده از دوره سیلورین است، وجود استخوان آرواره در این موجود است.

انواع مشابه پیشین کشف شده از این دوره همگی ماهی‌هایی بدون آرواره بوده‌اند، نوعی ماهی که بعد از گذشت میلیون‌ها سال همچنان به شکل مارماهی و مارماهی دهان‌گرد به حیات خود ادامه داده است.

این گزارش که در روزنامه ایندیپندنت هم منتشر شده، می‌گوید سنگواره کشف شده در کشور چین ویژگی‌های خاص دو نوع ماهی قدیمی را هم زمان نشان می‌دهد: اولی که نوعی ماهی زره‌دار از رده‌ای به نام پَلمه‌پوستان (پلاکودرم) است و دومی ماهی استخوانی، که در واقع نیای اولیه تمامی مهره‌داران امروزی است که در مراحل بعدی دوزیستان، پرندگان،
پستانداران و البته انسان‌ها نیز از این نوع ماهی فرگشت - تکامل - یافته‌اند.

پیش از این دانشمندان بر این باور بودند که «پلمه‌پوستان» و ماهی استخوانی هیچ نسبت خویشاوندی با یکدیگر ندارند و ماهی استخوانی به ناگهان صاحب استخوان صورت شده است. اما اینک، معلوم شده که ماهی استخوانی قالب جمجمه خود را از اجداد پلمه‌پوست به ارث برده است.

این گزارش همچنین می‌گوید زمانی نوع دیگری از ماهی‌های منقرض شده اولیه وجود داشته‌اند که شبیه کوسه‌هایی کوچک با ستون فقرات - باله‌ای بزرگ و استخوانی - بوده‌اند، این ماهی‌های منقرض شده در واقع به همان ریشه‌ای تعلق دارند که ماهی‌های غضروفی از آن برآمده‌اند، و رفته رفته ویژگی زره‌پوش خود را از دست دادند و در طول میلیون‌ها سال به اشکال دیگر تغییر شکل دادند.
XS
SM
MD
LG