لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

از حراج طناب دار صدام تا تحویل کالای خریداری شده با پهپاد


پهپاد برای تحویل جنس خریداری شده، طرحی که آمازون هم آن را قصد دارد اجرا کند
پهپاد برای تحویل جنس خریداری شده، طرحی که آمازون هم آن را قصد دارد اجرا کند

در هفته‌نامه چهارکنج، اخبار جالب از کشورهای مختلف جهان در حوزه‌های گوناگونی همانند موضوعات علمی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیست گردآوری می‌شود.

چهارکنج هر پنجشنبه ساعت هفت و نیم بعدازظهر به وقت ایران از رادیو فردا پخش می‌شود. تکرار آن را می‌توانید هر جمعه ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، شش صبح و یک بعدازظهر به وقت ایران بشنوید:

برنامه راديويی چهارکنج، شماره ۱۵، با اجرای نوشين سيدحسينی
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:28 0:00
لینک مستقیم

طناب داری که صدام حسين، ديکتاتور پيشين عراق، به وسيله آن اعدام شد، حالا مشتری‌های زيادی از ايران و کويت گرفته تا اسرائيل پيدا کرده است. سايت «العربی الجديد» گزارش داده که مالک اين طناب دار در حال حاضر فردی به نام «موفق الربیعی»، مشاور پيشين امنيت ملی عراق، است به گفته آقای الربیعی، اين طناب دار چند مشتری پروپاقرص دارد: دو بازرگان کويتی، يک سازمان مذهبی ايرانی و يک خانواده متمول اسرائيلی. اين سايت گزارش داده که آقای الربیعی پيشنهادی معادل هفت ميليون دلار برای فروش اين طناب دريافت کرده است. فعالان حقوق بشر از اين مناقصه انتقاد کرده و گفتند که اگر چنين معامله‌ای سربگيرد، درآمد آن بايد به عنوان سرمايه عمومی به خزانه داری عراق واريز شود.

***

پهپادهای کوچک کار تحويل اجناس و کالاهای به مشتری‌ها در چين را شروع کردند. کمپانی «علی بابا» که از شرکت‌های بزرگ اينترنتی در قاره آسيا به شمار می‌رود، پيشرو اين شيوه توزيع کالاست و اعلام کرده که برای اولين بار بسته‌های چای زنجبيلی را به وسيله پهپادهای آزمايشی در سه شهر پکن، شانگهای و گوانگ ژو در چین، توزيع کرده است.

شرکت علی بابا در وبلاگش نوشته که به وسيله اين فناوری می‌شود تحويل اجناس به دست مشتری‌ها را با شتاب بيشتری انجام داد. خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که موفقيت اين طرح موجب خواهد شد که استفاده تجاری از اين پرنده‌های ماشينی در چين افزايش پيدا کند. اين در حالی است که فقط يک‌پنجم قلمروی هوايی چين مجاز به استفاده غيرنظامی است و بقيه در اختیار ارتش چين است. شرکت‌های بزرگ ديگر مثل آمازون و گوگل هم اين تجربه را در چارچوب محدودتر و به شکل آزمايشی انجام دادند ولی نه در حد و اندازه شرکت علی بابا.

برای مثال، يکی از اين پهپادهای کوچک قرار بود که محموله بسته‌های چای را در کمتر از يک ساعت به مرکز تجارت جهانی چين در پکن برساند و پيک ديگری دم در اين مرکز بسته رو از پهپاد گرفته و به مشتری تحويل می‌دهد.

***

يکی از دانشگاه‌های بريتانيا برای نخستين بار در اين کشور اتاقی برای استراحت و چرت زدن دانشجويان اختصاص داده است. به گزارش «ديلی ميل»، پيشگام اين طرح دانشگاه نوريچ در انگلیس است. اين اتاق مجهز به دوربين‌های مداربسته، ديوارها هم ضدصدا و پرده‌های ضخيم برای جلوگيری از ورود نورنصب شده و دانشجوها می‌توانند با استفاده از چشم‌بند‌ها و بالش‌های ضد ميکروب، روی مبل‌های راحتی لم داده و چرت بزنند. اين اتاق از ظهر تا ساعت ۶ عصر هرروز باز و دانشجويان نيازمند به خواب می‌توانند از قبل يک قسمت از اين اتاق را رزرو کرده و به مدت ۴۰ دقيقه در آن استراحت کنند.

به گفته يکی از دانشجوهای ارشد دانشگاه نوريچ، دانشجوها معمولا زياد مطالعه می‌کنند و شب‌ها کم‌خوابی می‌کشند ضمن اينکه در خانه‌های شلوغ و با هم‌خانه زندگی می‌کنند که باعث می‌شود از مزايای خواب بی‌بهره باشند.

يک پزشک کارشناس خواب به ديلی ميل گفته که راه‌اندازی اين اتاق ايده خوبی است و استراحت کوتاه می‌تواند کارآيی اشخاص را بين ۲۰ تا ۲۵ درصد بالا ببرد. پيش از اين، دانشگاه «جيمز مديسون» در ايالت ويرجينيای آمريکا چنين فضايی را برای خواب دانشجويان تخصيص داده بود.

***

دانشمندان در مغولستان سرگرم بررسی بدن موميايی شده راهبی ۲۰۰ ساله هستند که نه تنها متلاشی نشده که به عقيده برخی از بودایيان اين راهب هنوز زنده است و صرفا در حالت مراقبه‌ای عميق به سر می برد. تصاوير منتشر شده از اين راهب، او را در حالت نشسته به حالت نيلوفری نشان می‌دهد. در حالت نيلوفری، پاها بر روی ران‌های جهت مخالف قرار داده می‌شوند. اين حالت نشستن مدلی مرسوم در سنت يوگای هندو است. و يادآور گل نيلوفر آبی است. نشستن به شيوه نيلوفری لازمه تنفس مناسب موقع تمرين مراقبه (درون‌پويی) و رسيدن به ثبات جسمانی است. در گزارش روزنامه ديلی تلگراف نوشته شده که بدن خاکستری رنگ اين راهب بودايی هفته گذشته در اولان باتور، پايتخت مغولستان، کشف شده و برای بررسی‌های بيشتر به مرکز ملی پزشکی قانونی منتقل شده است.

يکی از کارشناسان هنر بودايی در دانشگاه اولان باتور طرز نشستن و شيوه نگهداشتن دست‌های راهب را علامت در حال نيايش بودن او توصيف کرده و به همين دليل هم گفته که اين راهب زنده است و بر اساس سنت باستانی کشيش‌های بودايی در حالت مراقبه عميق به سر می‌برد. بعضی از کارشناسان آيين بودايی هم معتقدند که اين راهب ۲۰۰ ساله در نوعی خلسه به نام «تاگ دم»، فرو رفته است. تاگ دم نوعی مراقبه است که از مرزهای بين مرگ و زندگی عبور می‌کند. به گفته يک پزشک بودايی، در صورتی که شخص بتواند بيش از سه هفته در اين حالت خلسه دوام بياورد – که به ندرت اتفاق می‌افتد - بدن فرد رو به کوچک شدن می‌رود و دست آخر هم فقط مو، ناخن و لباس از آن فرد باقی می‌ماند. رسانه‌های محلی مغولستان گزارش دادند که يک مرد به اتهام به سرقت بردن بدن اين راهب ازيک غار به قصد فروش آن، بازداشت شده است.

***

خودروهای بدون راننده در آلمان به زودی در چارچوب مقررات راهنمايی و رانندگی قرار می‌گيرند و پيش‌بينی‌های لازم برای حوادث احتمالی با اين خودروها در قانون قيد خواهد شد. روزنامه گاردين گزارش داده که وزير حمل و نقل آلمان گفته با توجه به اينکه در چند سال آينده شاهد حضور ماشين‌های بدون راننده يا روبات در اتوبان‌های اين کشور خواهند بود، بنابراين وجود مقررات مربوطه هم الزامی است. بر اين اساس کميته‌ای متشکل از پژوهشگران، کارشناسان صنايع و شخصيت‌های سياسی تشکيل شده که پيش از برگزاری نمايشگاه بين‌المللی خودرو در شهر فرانکفورت آلمان که قرار است حدود هفت ماه ديگر برگزار شود، چارچوب قانونی لازم را تنظيم کنند.

مقررات فعلی اجازه تردد خودروهای بدون راننده يا روبات را در جاده‌های آلمان نمی‌دهد چون در قراردادی که اين کشور به همراه ۷۲ کشور ديگر حدود ۴۶ سال پيش درباره ترافيک جاده‌ها امضا کردند،خودرو هميشه بايد به وسيله انسان هدايت شود. از جمله موضوعات مطرح، این است که درصورت از کار افتادن رايانه خودرو و بروز تصادف، چه کسی مسئول خواهد بود؟ يا اين طور خودروها چطور بايد بيمه شوند؟ در حال حاضر قرار است که يکی از اتوبان‌های پررفت و آمد آلمان موسوم به «ای ۹» در ايالت باواريا در جنوب اين کشور برای آزمايش اين جور خودرو بدون راننده مورد استفاده قرار گیرد.

صنعت خودروسازی آلمان سال‌هاست که روی ماشين‌های روبات کار می‌کنند و پيش‌بينی می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ ميلادی، در پنج سال آينده، اولين مجموعه از اين ماشين‌ها وارد بازار شوند.

  • 16x9 Image

    نوشین حسینی

     نوشین حسینی از سال ۱۳۷۹ کار با رسانه‌های خارجی  از جمله دفتر بی بی سی در تهران را آغاز کرد و سابقه پنج سال همکاری با روزنامه گاردین را در کارنامه خود دارد. نوشین حسینی از سال ۱۳۸۹ به جمع خبرنگاران رادیو فردا ملحق شد.

XS
SM
MD
LG