لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

«کشف کلاهبرداری» از ذخیره چند میلیارد دلاری ايران در هند


به دنبال کشف يک کلاهبرداری از سپرده‌های پولی ايران در يک بانک دولتی هند، بانک مرکزی اين کشور از تمام نهادهای پولی و بانک‌های هند خواست تا روند مالی داد و ستدهای مربوط به ايران و قوانين مربوط به پولشويی را با دقت بيشتری زير نظر بگيرند.

خبرگزاری رويترز روز سه شنبه ۲۱ بهمن به نقل از کارآگاهان دولت هند می‌گويد گروهی متشکل از شهروندان ايرانی که با ويزای دانشجويی وارد هند شده‌اند، با تشکيل چند شرکت صوری و ارائه اسناد غيرواقعی صدور کالا به جمهوری اسلامی، در پی بهره‌برداری از منابع پولی چند ميليارد دلاری ايران بوده‌اند که در بانک «يو سی او» نگاهداری می‌شود.

بر اساس قوانين هند، پرداخت‌های مربوط به صادرات، پس از حمل کالا و حداکثر تا ۱۲ ماه با ارايه اسناد لازم مانند سند انتقال و حمل کالا، بيمه‌نامه و مجوزهای گمرکی صورت می‌گيرد.

ماموران دولتی اکنون سرگرم بررسی نقض قوانين مربوط به ارزهای خارجی هستند و ممکن است تحقيقات خود را به عرصه پولشويی هم گسترش دهند.

به گزارش رويترز، تا به حال عملکرد خلاف ۱۵۰ ميليون دلاری معامله با هشت شرکت صوری کشف شده است و امکان دارد که رقم واقعی تا سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار افزايش يابد.

در واشينگتن اعلام شده که «جک ليو» وزير خزانه‌داری آمريکا که بر روند اعمال تحريم‌ها نظارت دارد، قرار است روزهای ۲۲ و ۲۳ بهمن از هند ديدن کند.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمريکا از اظهارنظر درباره کشف خلافکاری اخير در هند خودداری ورزيده است.

«خلافکاری سه میلیارد دلاری»

يک مقام هندی به خبرگزاری رويترز گفته است که مقدار اين سوءاستفاده مشکوک، بيش از سه ميليارد دلار و در ارتباط با پيش پرداخت صادرات ايران توسط بانک هندی «يو سی او» صورت گرفته است.

بخشنامه بانک مرکزی هند، پس از کشف يک خلافکاری بزرگ در پيش پرداخت‌های مربوط به چند قلم کالاهای صادراتی به ايران انتشار يافت.

در اين بخشنامه هرچند از ميزان خلافکاری و نام بانک خلافکار و افراد متهم سخنی گفته نشده، ولی يک منبع بانک مرکزی آن را به بانک دولتی «يو سی او» نسبت داده است.

بخشنامه بانک مرکزی هند تصريح می‌کند که بانک‌ها موظفند با به کارگيری دقيق مقررات و احتياط لازم، اصول مربوط به مقابله با پولشويی را مراعات کنند.

در چارچوب تحريم‌های بانکی و مالی آمريکا، دولت ايران می‌تواند در آمدهای ناشی از فروش نفت صادراتی به کشورهای آسيايی را در بانک‌های خارجی ذخيره کند و تنها برای خريد کالاهای ضروری مانند مواد خوراکی و دارويی و ساير کالاهایی که در تحريم نيستند، به مصرف برساند.

در هند، ذخيره‌های مالی ايران در بانک «يو سی او» پس انداز می‌شود.

سخت گيری‌ها در هند

به گزارش رویترز، پالايشگاه‌های هند روزانه حدود ۲۲۰ هزار بشکه نفت خام از ايران می‌خرند و ۴۵ درصد پول آن را به روپيه - نه به ارز دلار - در حساب شرکت ملی نفت ايران در نزد بانک يو سی او نگهداری می‌کنند. بقيه مبلغ با موافقت قدرت‌های غربی و به ويژه ايالات متحده، به صورت دلار آمريکا و به طور قسطی به ايران منتقل می‌شود.

برداشت‌های رسمی دولت ايران در هند، از ذخيره روپيه است که برای هزينه‌های مواد خوراکی و ساير کالاهای خارج از قلمرو تحريم‌ها پرداخت می‌شود.

در سال مالی گذشته که به ۳۱ ماه مارس سال ۲۰۱۴ منتهی شد، جمهوری اسلامی حدود پنج ميليارد دلار کالا از هند خريداری کرد.

خبرگزاری رويترز در پايان گزارش خود می‌گويد که در پی صدور بخشنامه بانک مرکزی هند، بانک دولتی «يو سی او» طی ايميلی به صادرکنندگان اطلاع داده که از اين پس اسناد شرکت‌هايی را که مديران خارجی داشته باشند، نخواهد پذيرفت.

XS
SM
MD
LG