لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

برگزاری نمایشگاه گل در بصره مقارن با یازدهمین سالگرد سقوط صدام


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳:

در اوکراين، «آرسن آواکوف» وزير کشور اعلام کرد نيروهای مقابله با ترور در شهر خارکيف، موفق شدند هواداران روسيه را از ساختمان‌های دولتی دور کنند. گزارش شده که در جريان اين عمليات، حدود ۷۰ تن دستگير شدند. هواداران روسيه همچنين در شهرهای لوهانسک و دونتسک، ساختمان‌های دولتی را اشغال کرده‌اند.

در بلاروس، شماری از ساکنان شهر «هردونا» به استقبال «ميکالای اتوکوويچ» آمدند که پس از پنج سال از زندان آزاد شده است. ميکالای اتوکوويچ که به اتهام حمل سلاح غيرمجاز دستگير شده بود، از سوی برخی از فعالان به عنوان يکی از چهره‌های اپوزيسيون و فعال مقابله با فساد مالی شناخته می‌شود. گزارش شده که وی پس از آزادی از زندان، به مدت ۱۶ ماه بايد تحت نظارت پليس باقی بماند.

در روسيه، دادگاه قانون اساسی اين کشور در مورد طرح ثبت سازمان‌های خارجی از سوی دولت نظر داده و آن را مغاير با قانون اساسی ندانست. دادگاه قانون اساسی روسيه گفت اشاره به «موسسات خارجی» در طرح دولت، خنثی است و اشاره‌ای به فعاليت پيشگيرانه يا محدود کننده ندارد. طبق طرح دولت روسيه، تمامی نهادهايی که از خارج از کشور بودجه دريافت می‌کنند، بايد به عنوان «نهاد خارجی» خود را ثبت کنند. مخالفان اين طرح می‌گويند دولت روسيه در پی محدود کردن فعاليت‌ سازمان‌های بشردوستانه و مدنی است.

همچنين در روسيه، پليس مسکو از حضور اعتراضی يک زن در مقابل ساختمان رياست جمهوری، خودداری کرد. «آلبينا پترووا» قصد داشت برای حمايت از کسانی که در بخش کنترل و آتش‌نشانی نيروگاه چرنوبيل کار کرده‌اند، اعتراض حمايتی خود را برپا کند.

در مولداوی، صدها تن از آموزگاران در مقابل ساختمان دولت در کيشيناو تجمع کرده و خواستار افزايش حقوق و بهبود شرايط زندگی شدند. اين آموزگاران گفتند از تصميم دولت خشمگين هستند چرا که دولت می‌خواهد بدون افزايش حقوق، ساعت کار را بالا ببرد. سنديکای آموزگاران و دولت برای حل اين مسئله در حال مذاکره هستند.

در صربستان، تلويزيون دولتی اين کشور در اقدامی نمادين، کارت‌های ورودی شماری از کارکنان اين سازمان که ۲۰ سال پيش و در زمان حکومت اسلوبودان ميلوسويچ ضبط شده بود را به کارکنان بازگرداند. اين عده از خبرنگاران و تهيه‌کنندگان تلويزيونی حاضر نشده بودند در اقدامات نمايشی و منحرف کننده دولت در برپا کردن آتش ملی‌گرايی حضور داشته باشند و آن زمان با آن‌ها برخورد شد. تلويزيون دولتی روسيه از کارکنان بابت سياست‌های سال‌های حکومت ميلوسوويچ، عذرخواهی کرده است.

در گرجستان، حاميان يک مدرسه در تفليس در مقابل ساختمان وزارت آموزش و علوم تظاهرات کرده و خواستار بازگرداندن مدير اين مدرسه به کارش شدند. مدير مدرسه ۵۳ به اتهام دست داشتن در ابهام‌های مالی در اداره مدرسه، از کار برکنار شده است. آموزگاران و دانش‌‌‌آموزان در اين تظاهرات شرکت کردند و هيچ کلاسی در مدرسه برگزار نشد.

در تاجيکستان، شماری از کارکنان صنايع دستی و بازرگانان صنايع کوچک، مشغول بررسی راه‌های بهبود تجارت خود هستند. اين کنفرانس که با حمايت اتحاديه اروپا برگزار شده، بر افزايش همکاری‌های منطقه‌ای برای کمک به صنايع کوچک، تاکيد کرد.

در عراق و در شهر بصره، سومين نمايشگاه بين‌المللی گل برگزار شد. اين نمايشگاه در يکی از کاخ‌های سابق صدام حسين، ديکتاتور سابق اين کشور برگزار شد. اين نمايشگاه مقارن با يازدهمين سال برکناری صدام حسين از قدرت برگزار شد.
XS
SM
MD
LG