لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

زمین لرزه در پاکستان


اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:43 0:00

اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲

اخبار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی - چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۲:

در اوکراین و در جریان اعتراضی در بیرون از ساختمان شورای شهر کی یف، شماری از معاونان نمایندگان اپوزیسیون با نیروهای پلیس درگیر شدند. نمایندگان اپوزیسیون چند ماه است که جلسات شورای شهر را بلوکه کرده و درخواست کرده اند همین امسال انتخابات شورای شهر و انتخابات شهرداری برگزار شود. شورای شهر فعلی دوره خود را در ماه ژوئن به پایان رساند ولی با دستور دادگاه قانون اساسی، مهلت کار آن تمدید شده است.

در پاکستان و در استان بلوچستان این کشور زمین لرزه ای به قدرت ۶.۸ ريشتر به وقوع پيوسته و خساراتی وارد کرده است. استاندار بلوچستان می گويد نزديک به ۴۰۰ تن در جريان اين زمين لرزه کشته شده اند. همين استان نزديک به يک هفته پيش با زمين لرزه ای به قدرت ۷.۷ روبرو شد که در جریان آن صدها تن کشته شدند.

در افغانستان، طی برنامه مشترکی از سوی مرکز گسترش برنامه های سازمان ملل و برنامه زنان سازمان ملل، محیط مجازی و آنلاینی به عنوان «تبادل راه حل» راه اندازی شده تا در آن مسائل مربوط به حقوق جنسیتی مطرح شود. فعالان جامعه مدنی و فعالان در کابل گرد هم آمده و با کمک دیگر افراد حرفه ای تلاش دارند آگاهی از مسائل مربوط به حقوق جنسیتی را گسترش دهند.

در جمهوری آذربایجان، «مهمن حسین اف» بلاگر و عکاس خبری که برای انستیتو آزادی و حفظ خبرنگاران کار می کند، دستگیر شده و بعد آزاد شد. وی در گفت وگویی با خبرنگار رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی گفت در جریان دستگیری به او گفته اند فعالیت های اینترنتی خود را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه، محدود کند. این دستگیری یک روز پس از آن انجام شد که حسین اف ویدئویی طنزآمیز از مناظره میان کاندیداها منتشر کرد.

در روسیه، دادگاه رای به تمدید حصر خانگی «سرگئی اودالتسوف» از رهبران حزب چپ داد. وی متهم به اخلال و آشوب در جریان تظاهرات موسوم به «بوتوتنایا» در مخالفت با ولادیمیر پوتین است که در ماه مه ۲۰۱۲ برگزار شده و به خشونت کشیده شد.

باز هم در روسیه و در شهر «مونمانسک» در شمال غربی این کشور، نزدیک به ۳۰ تن از فعالان صلح سبز هنوز در بازداشت به سر می برند و چهار مستندساز ویدئویی مستقل به «سرقت دیجیتال» متهم شده اند. فعالان صلح سبز در ماه سپتامبر و به اتهام به مخالفت با عملیات حفر شرکت گازپروم در آب های قطب شمال، دستگیر شده اند.

در تاجیکستان، سازمان امنیت و همکاری اروپا دفتر خود برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری شش ماه نوامبر سال جاری را باز کرد. نزدیک به 150 ناظر این سازمان بر جریان انتخابات نظارت خواهند داشت.

در تلفیس، پایتخت گرجستان، تئاتر عروسکی دولت نمایشی مخصوص اجرا کرد تا اعتراض خود به کمبود جا برای نمایش های خود را نشان دهد. مقامات دو سال پیش به آن ها قول داده بودند تا سالن اجرای آن ها را بازسازی کنند ولی هنوز کار آن تمام نشده و برای اجرا این گروه باید دنبال جا بگردند.
XS
SM
MD
LG