لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

اوکراین به جنگ دزدان دریایی می رود


مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:34 0:00
مروری بر اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲:

در اوکراين، نيروهای دريايی اين کشور از بندر «سواستوپول» در دريای سياه برای ماموريت مقابله با دزدان دريايی راهی اقيانوس هند شدند. کشتی «هاتمان ساهايداچينی» تيمی را نيروها را منتقل می کند که به نيروهای ناتو قرار است ملحق شده و عمليات دزدان دريايی در خليج عدن و شاخ آفريقا را متوقف کنند.

در سارايوو، پايتخت بوسنی، شماری از معترضان مسلمان در جريان تظاهراتی خواستار آموزش تاريخ و زبان بوسنيايی در مدارس ناحيه «ريپابليکا سرپسکا» که اکثريت ساکنان آن صرب تبار هستند، شدند. معترضان از آن گروهی هستند که پس از جريان قتل عام مسلمانان بوسنی در سال ۱۹۹۵، به تازگی به اين ناحيه بازگشته اند.

در افغانستان و شهر کابل، نمايندگان رهبران دينی از ۲۴ کشور جهان در کنفرانسی شرکت کردند تا صلح و همزيستی در افغانستان را تشويق و حمايت کنند. انتظار می رود شرکت کنندگان در اين کنفرانس از طالبان بخواهند در مذاکرات صلح حضور فعال داشته باشند.

در پاکستان و در شهر پيشاور که شاهد حمله به کليسای مسيحيان بود، سومين روز از اعتراض ها هنوز ادامه دارد. نزديک به ۳۰ تن از رهبران مسلمان در پاکستان فتوايی صادر کرده و گفته اند عمليات انتحاری، «مغاير با اسلام» است.

در قزاقستان، ساکنان شهر «آقتوبه» در غرب اين کشور از سوی دولت پيامک هايی دريافت کرده اند که به آن ها هشدار داده به دليل وخيم بودن آلودگی هوا، از خانه خارج نشوند. اين منطقه به دليل فعاليت پالايشگاه ها و کارخانه های صنعتی هوايی آلوده دارد اما اين نخستين بار است که سيستم ارسال پيامک برای هشدار استفاده شده است.

در مولدووا، حاميان حزب کمونيست در بيرون از ساختمان تلويزيون اين کشور تظاهرات کرده و نسبت به ابراز سانسور و پخش اخبار مغرضانه، اعتراض کردند. تظاهرکنندگان خواهان اين هستند که به حزب کمونيست هم همان سهمی از برنامه های تلويزيون داده شود که حزب ائتلافی حاکم از آن برخوردار است.

در عشق آباد، پايتخت کشور ترکمنستان، نمايشگاه بين المللی کتاب در حال برگزاری است و ناشرانی از اروپا، آسيای مرکزی و آمريکا در آن شرکت دارند. کتاب های ناشران محلی ترکمنستان هم ديده می شود که حجم اکثر آن، درباره «قربانعلی بردی محمداف» رييس جهوری اين کشور است.

در ارمنستان، اسقف و ديگر مقامات عالی مذهبی جلسه شورای عالی را در کليسای اپوستوليک ارمنستان برگزار کردند. نمايندگان کليسا می گويند چنين جلسه ای با رهبران عالی مذهبی از کليسای ارمنستان، ۶۰۰ سال پيش برگزار شده است. اسقف ارمنستان قرار است در جريان اين جلسه به موضوع يک ونيم ميليون ارمنی که در جريان جنگ جهانی دوم به دست امپراتوری عثمانی کشته شدند، اشاره کند.

در جنوب روسيه، مقامات و بازرسان کميته المپيک مشغول بازرسی مراحل نهايی دهکده المپيک ساچی برای مراسم المپيک زمستانی ۲۰۱۴ هستند. گفته می شود هنوز شمار زيادی از تاسيسات ورزشی در حال ساخت است که اين نگرانی را به وجود آورده که ممکن است برای فوريه سال آينده، (پنج ماه ديگر) آماده نشود.

در تاتارستان، هنرمندان بين المللی برای فستيوال خيمه شب بازی که به مدت يک هفته برگزار می شود، گرد هم آمده اند. شانزده گروه از جمله هنرمندانی از فرانسه، ترکيه، بلاروس و روسيه در اين فستيوال حضور دارند.
XS
SM
MD
LG