لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

رويترز: راه های همکاری آذربايجان در صورت حمله احتمالی اسرائیل به ايران


نمایی از موشک های پدافندی اس سیصد که جمهوری آذربایجان در اختیار دارد
نمایی از موشک های پدافندی اس سیصد که جمهوری آذربایجان در اختیار دارد
خبرگزاری رويترز طی گزارشی که روز يکشنبه نهم مهرماه منتشر کرده، به بررسی موارد همکاری احتمالی اسرائيل با جمهوری آذربایجان در صورت اقدام نظامی یکجانبه تل آویو علیه تاسیسات اتمی ایران پرداخته است.

رویترز در این گزارش به نقل از «چند منبع آشنا به سياست نظامی جمهوری آذربايجان»، می گويد که «دولت باکو و تل آويو نحوه استفاده از پايگاه های هوايی آذربايجان و توانایی های جاسوسی پهبادهای اين کشور» را برای «اجرای حمله ای در مقياس بزرگ توسط جنگنده های اسرائيلی به تاسيسات هسته ای ايران» بررسی کرده اند.

در این گزارش آمده است: «قدرت کمک و پوشش ديپلماتيک آذربايجان برای اسرائيل بسيار ضعيفتر از آمريکا است، اما اين کشور همسايه شمالی ايران می تواند برای برخی از نقاط ضعف طرح حمله اسرائيل به ايران، مانند سوخت گيری جنگنده ها، عمليات جاسوسی و نجات خدمه های هواپيما را مرتفع سازد تا حمله يکجانبه اسرائيل به ايران قابليت اجرايی بيشتری پيدا کند.»

گزارش رویترز این را هم اضافه کرده که در صورت همکاری باکو با تل آویو، «مناقشه ای بسيار عميق ميان دو کشور همسايه (ایران و جمهوری آذربایجان) شکل می گیرد.

دو مقام سابق نظامی آذربايجان و دو مامور اطلاعاتی روسيه به رويترز گفته اند پرسش هایی اساسی درباره استراتژی های احتمالی اسرائیل و همچنین احتمال همکاری جمهوری آذربايجان وجود دارد. يک مشاور امنيتی می گويد که «جنگنده ها قرار است از کجا به پرواز درآيند؟ و بعد به کجا پرواز کنند؟» به گفته وی، اسرائيلی ها خواهان دسترسی به پايگاههای هوايی آذربايجان هستند.

دولت الهام علی يف که رابطه خوبی با غرب دارد، جزو چند کشور اسلامی است که با اسرائيل روابط دوستانه دارد.اسرائیل خریدار نفت جمهوری آذربایجان است و باکو هم بخشی از نیازهای نظامی خود را از تل آویو تامین می کند.

«راسيم موسی بيگ اف»، نماينده مستقل و عضو کميته مسائل خارجی پارلمان آذربايجان می گويد، اگرچه اطلاعات دقيقی از اين موضوع ندارد، اما استنباط وی بر اين است که جمهوری آذربايجان نقش مهمی در حمله اسرائيل به ايران بر عهده خواهد داشت.

دولت باکو: همه این ها حدس و گمانه زنی است

«رستم کريم اف» از نهاد رياست جمهوری آذربايجان می گويد که همه اين حرفها گمانه زنی است و هيچ کشور سومی نمی تواند برای حمله به ايران از خاک آذربايجان استفاده کند.

يک منبع بدون نام که با نيروی نظامی جمهوری آذربايجان در ارتباط است، به خبرگزای رویترز می گويد که «به صورت رسمی» آمريکا و اسرائيل هيچ پايگاه نظامی در خاک آذربايجان ندارند، اما به صورت غير رسمی، یک سری همکاری ها هست که می تواند مورد استفاده قرار گيرد.
XS
SM
MD
LG