لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

بررسی تاثیر پارازیت در اختلال رادارهای هواشناسی در ایران


یک مقام سازمان هواشناسی ایران در خبری که روز شنبه منتشر شد، آنچه را که «امواج مزاحم» خواند، «علت اصلی اخلال در رادارهای هواشناسی کشور» معرفی کرد و گفت میدان دید رادار تهران و برخی از دیگر شهرها به دلیل نویزهای الکترومغناطیسی ناشی از منافع مختلف بسیار محدود شده و غالبا‌ تصاویر تولید شده توسط رادارهای هواشناسی با نویز همراه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، «داوود پرهیزگار» رییس سازمان هواشناسی از جمله مواردی که سازمان تحت سرپرستی‌اش نتوانسته به همین دلیل پیش‌بینی هواشناسی صورت دهد را توفان تهران در تاریخ ۱۲ خردادماه سال جاری ذکر کرد.

این تندباد با سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت به همراه گرد و غبار غلیظ و رگبار شدید باران رخ داد که بر اثر آن به گزارش ایسنا پنج نفر کشته و بیش از ۳۰ نفر زخمی یا مصدوم شدند.

گفت وگوی شاهین بشیری از رادیو فردا با محمود تجلی مهر
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:38 0:00
لینک مستقیم

محمود تجلی مهر،‌ کارشناس مخابرات و مدیر طرح‌های مخابراتی ساکن آلمان در گفت وگویی با رادیو فردا در تشریح این مسئله می‌گوید:

محمود تجلی مهر: «این امواجی که صحبت می‌شود منظور امواج الکترومغناطیسی است و امواج الکترومغناطیسی امواجی هستند که تمام اطلاعات رادیویی و تلویزیونی و اینترنتی همه از این طریق انتقال پیدا می‌کنند و تقسیم‌بندی فرکانسی دارند. یعنی هر فرکانس برای کار خاصی در نظر گرفته شده و مزاحم هم نمی‌شوند. این صحبتی که ایشان می‌کند در رابطه با امواج که منظور همان پارازیت‌ها هست، این پارازیت‌ها مزاحم همه این ها می‌توانند بشوند.

برای این که آن فرکانسی که اینها یا فرکانس‌های زیادی که اینها می‌کوشند بپوشانند که مانع هر نوع اطلاعاتی بشوند در رابطه با کانال‌های تلویزیونی ماهواره‌ای دیگر مراعات این جور چیزها را نمی‌کنند و فقط مسئله هواشناسی نیست. رادارهای فرودگاه‌ها، آتش نشانی، پلیس و همه اینها می‌توانند برایشان مزاحمت ایجاد شود و سرویس‌هایشان مختل شود و از آنجا که نمی‌دانیم این پارازیت‌ها را در چه پهنای باندی می‌فرستند و چه فرکانس‌هایی را می‌پوشانند، دقیق گفتنش یک کم مشکل است که مزاحم کدام سرویس‌ها می‌شوند.»

رییس سازمان هواشناسی در مصاحبه‌اش با ایسنا روز شنبه تاکید کرد که شناسایی امواج مزاحم باید توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی انجام شود که به گفته وی هنوز در این حوزه اتفاقی نیافتاده و پاسخی دریافت نشده است.

اما مگر ارسال امواج پارازیت قابل هدایت به گونه‌ای نیست که تداخلی با رادارهای سازمان‌های مختلف نداشته باشد؟ آیا چنین برنامه ریزی نیازمند دانش خاصی است که احیانا‌ کارشناسان ایرانی فاقد آن هستند؟

محمود تجلی مهر: «نه، دانش خاصی هم نمی‌خواهد. به نظر من اهمیت ندارد برای آقایان. دانش خاصی نمی‌خواهد و اینها تکنولوژی پیشرفته و پیچیده‌ای هم نیستند. روش‌های کلاسیک رادیویی هست و هیچ چیز خاصی نمی‌خواهد. ولی برای آقایان اهمیت ندارد. به نظر من بیشتر این طور می‌آید. اگر آدم معتقد باشد کلا‌ ارسال پارازیت و مزاحمت برای یک سرویس‌های خاصی کار خوبی است، خب طبیعتا‌ با روش‌های مهندسی می‌توان پارازیت را روی آن باند مخصوص فرستاد. کاری که آقایان می‌کردند، آن موقع که مزاحم ماهواره‌ها در فضا می‌شدند تا همین چند وقت پیش. می‌شود این کار را کرد. بله. ولی این کار نیاز به مهندسی دارد و خب طبیعتا‌ یک سری پیشرفت‌ها لازم دارد. از نظر فنی عملی هست. ولی خب ظاهرا‌ برای آقایان اصلا‌ مهم نیست.»

این در حالی است که وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران روز نهم آذرماه از دستور حسن روحانی رییس جمهوری به چهار عضو دولت برای بررسی مضرات پارازیت خبر داد.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها منتشر شده بود.

XS
SM
MD
LG