لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

شروع سفر هواپيمای خورشيدی «سولار ایمپالس» به دور دنیا


هوايپيمای خورشيدی «سولار ایمپالس دو» سفر به دور دنیا را از فرودگاه ابوظبی شروع کرد. اين اولين پرواز طولانی به دور دنيا به وسيله هواپيمای خورشيدی است.

به گزارش روز ۱۸ اسفند ماه خبرگزاری فرانسه، در بخش اول این پرواز، مسير ۴۰۰ کيلومتری از ابوظبی به مقصد مسقط، پايتخت عمان در ۱۲ ساعت قرار است طی شود.

پرواز هوايپمای خورشيدی سولار ايمپالس که پس از ۱۳ سال پژوهش و آزمايش توسط دو خلبان سویيسی «آندره بورشبرگ» و «برتران پيکارد» برای روز ۱۶ اسفند برنامه ريزی شده بود، به علت وزش باد شديد به تاخير افتاد.

گزارش زنده و مستقيم پرواز و ميزان پيشرفت هواپيمای سولار ايمپالس در سايت این گروه قابل مشاهده و تعقیب است.

آندره بورشبرگ که از طريق فرستاندن پيام در توئيتر وضعيت را گزارش می‌دهد پس از برخاستن از زمين در توئيتر نوشت: «چالش‌های پيش رو برای من و اين هواپيما واقعی هستند».

برنامه سفر سولار ایمپالس
برنامه سفر سولار ایمپالس

سفر اين هواپيما به دور دنيا شامل ۱۲ توقف و ۲۵ روز پرواز است که طی پنج ماه قرار است طی شود. هواپيمای خورشيدی با عبور از دريای عمان و اقيانوس هند به سوی ميانمار سپس چين، هاوايی و نيويورک حرکت خواهد کرد.

نقطه فرود آن در پايان سفر با توجه به وضعيت جوی در نواحی مرکزی آمريکا، جنوب اروپا و يا شمال افريقا در نظر گرفته شده است.

طولانی ترين مسيری که طی خواهد کرد پرواز بدون توقف پنج شبانه روز و به طول هشت هزار و ۵۰۰ کيلومتر بر فراز اقيانوس آرام بين بين شهر «نان‌جينگ» در چين و هاوايی خواهد بود.

کابين خلبان يا خانه

دو خلبان سوئيسی طی اين مسير طولانی و هدايت هواپيما را به نوبت به عهده خواهند گرفت. در مدت استراحت، غذا خوردن و خوابيدن خلبان، هوايپما به صورت خودکار هدايت می‌شود.

برتران پيکارد به خبرنگاران گفت: «بايد کابين خلبان را مثل خانه خودمان بدانيم، به توالت می رويم، غذا می خوريم، می نوشيم، با دستمال مرطوب خودمان را تميز می کنيم و برای استراحت صندلی را می‌خوابانيم و هدايت خودکار را روشن می‌کنيم.»

خلبانان برای انطباق با اين شرايط دوره‌های تمرينی و آموزشی طولانی وفشرده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

خلبانان با مرکز کنترل پرواز در موناکو شامل ۶۵ کارشناس هواشناسی، ترافيک هوايی و مهندسان در ارتباط هستند. يک گروه ۶۵ نفره نيز دو خابان را در مسير پرواز پشتيبانی می‌کنند.

برتران پيکارد، خلبان ۵۷ ساله درباره اين ماموريت علمی گفت: «هدف ما ترويج ديدگاه‌مان در مورد آينده‌ای بدون آلودگی است.» او که اولين کسی است که با بالن هوای گرم سفر به دور دنيا را به اتمام رسانده با تاکيد بر نظرش گفت: «فناوری‌های بدون آلودگی و انرژی تجديد‌پذير می‌تواند غيرممکن، را ممکن کند».

اين هواپيما به بيش از ۱۷ هزار سلول خورشيدی مجهز است که روی بال‌های آن تعبيه شده اند. ايمپالس دو اولين هوايپمای خورشيدی است که می تواند چندين شبانه روز در هوا بماند. سرعت آن بين ۵۰ تا ۱۰۰ کيلومتر در ساعت است و شب‌ها برای اجتناب از تخليه باطری‌ها سرعت آن کمتر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG