لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

تايمز: ایران به رغم فشارهای اقتصادی، هنوز از سوریه حمایت مالی می کند


دیدار چند هفته پیش علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران با بشار اسد در دمشق
دیدار چند هفته پیش علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران با بشار اسد در دمشق
روزنامه «تايمز» چاپ لندن روز دوشنبه، دهم مهر، طی گزارش جديدی به نقل از «منابع اطلاعاتی غربی» از «کمک ۱۰ ميلياردی جمهوری اسلامی برای حمايت از رژيم بشار اسد در سوريه» خبر داده است.

«تايمز» می نويسد، به رغم فشار فزاينده تحريم های غرب و وضعیت بد اقتصادی ایران، از ميزان کمک های تهران به رژيم بشار اسد، کاسته نشده است.

این گزارش می گوید حکومت ايران برای «پشتيبانی از بشار اسد در برابر شورشيان سوری، مبلغی حدود ۱۰ ميليارد دلار ارز به سوريه» انتقال داده است. از این که این مبلغ به چه شکل و در چه مدت زمانی احتمالا از سوی ایران به سوریه پرداخته شده، چیزی در این گزارش نیامده است.

تایمز نوشته است: «اعضای فراری نيروهای بشار اسد به مسؤولان هماهنگی ارتش آزاد سوريه در خليج فارس گفته اند که ماه هاست حکومت ايران نه تنها حقوق نيروهای دولتی سوريه را پرداخت می کند، بلکه اسلحه و پشتيبانی لجستيک نيز در اختيار ايشان قرار می دهد.»

در اين ميان، شرايط سوريه به يک بن بست خونين تبدیل شده که در آن جمهوری اسلامی با ارسال تسليحات، نيرو و پول به رويارويی شورشيانی برخاسته که از حمايت عربستان سعودی، ترکيه و قطر با نظارت آمريکا برخوردارند.

گزارش تایمز می گوید چهره های ارشد نظام (جمهوری اسلامی ایران) رفته رفته به صف مخالفان سياست ايران در قبال سوريه می پيوندند و بيم آن دارند که در صورت ادامه رويارويی ها و افشای عمومی مقادير ميلياردی هزينه شده توسط جمهوری اسلامی در سوريه، دامنه ناآرامی ها به ايران رسيده و گريبان تهران را نيز بگيرد.

ایران در حال حاضر با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو است و بازار ارز و دلار در این کشور چند روز بسیار پرتنش را پشت سرگذاشته و افت ارزش ریال هنوز مهار نشده است.

وليد معلم، وزير خارجه سوريه در سخنرانی دوشنبه دهم مهر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، آمريکا، فرانسه، ترکيه، عربستان سعودی و قطر را به پشتييانی از «تروريسم» در سوريه متهم کرد.

آقای معلم تاکيد کرد که موفقيت هر تلاشی برای حل و فصل مسالمت‌آميز بحران سوريه، نيازمند مجبور کردن ترکيه، عربستان سعودی و قطر برای متوقف کردن پشتيبانی‌های خود از «گروه‌های مسلح» در سوريه است.
XS
SM
MD
LG