لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

طالبان برای مذاکره با دولت کرزای اعلام آمادگی کرد


آقای کرزای پیشنهاد کرده بود که گروه های شورشی به روند صلح بپیوندند.
آقای کرزای پیشنهاد کرده بود که گروه های شورشی به روند صلح بپیوندند.

یک مقام رسمی گروه شورشی طالبان روز دوشنبه، دهم سپتامبر، اعلام کرد که این گروه پس از شش سال جنگ با دولت، دعوت حامد کرزای را برای مذاکره با دولت افغانستان می پذیرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با وجود تردیدهایی در مورد جدی بودن پیشنهاد حامد کرزای مبنی بر مذاکره با طالبان، این گروه گفته است که به طور کامل آماده مذاکره با دولت افغانستان هستند.


رییس جمهوری افغانستان روز یکشنبه، نهم سپتامبر، خطاب به همه گروه های شورشی در افغانستان گفت که «صلح بدون گفت وگو فراهم نخواهد شد.»


به دنبال این اظهار نظر حامد کرزای، روز دوشنبه، یوسف احمدی، سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که« به منظورعلاقه میهنی، ما کاملا آماده مذاکره با دولت هستیم.»



  • طالبان می تواند مذاکرات با دولت افغانستان را همان طور که در جریان آزادی ۲۱ گروگان کره ای با دولت کره جنوبی انجام داد، ادامه دهد.
سخنگوی طالبان

آقای احمدی افزود: با اینکه این گروه در شرایط محدودی به این عمل تن میدهد، اما اکنون هر گاه که دولت رسما درخواست کند، ما آماده مذاکره هستیم.


وی گفت: طالبان می تواند مذاکرات با دولت افغانستان را همان طور که در جریان آزادی ۲۱ گروگان کره ای با دولت کره جنوبی انجام داد، ادامه دهد.


دولت کره جنوبی که در جریان مذاکره با شورشیان طالبان در ماه جاری موفق شد، ۲۱ گروگان کره ای را آزاد کند از سوی برخی ناظران به مذاکره با گروه های« تروریستی» متهم شد. اما دیپلمات های این کشور، مذاکرات یاد شده را به عنوان اقدامی برای دفاع از جان انسان ها جایز دانستند.


یوسف احمدی در عین حال گفته است «هنوزمعلوم نیست پیشنهاد آقای کرزای برای مذاکره با طالبان صحت داشته باشد.»


به گفته وی، «ما این را درک می کنیم که ممکن است مذاکره با طالبان به عنوان یک گروه تروریستی برای دولت امکان پذیر نباشد.»


شایعات تماس با طالبان


از زمان روی کار آمدن حامد کرزای در سال ۲۰۰۱، وی به طور مکرر پیشنهاد مذاکره با طالبان را مطرح کرده و شایعاتی مبنی بر اینکه تماس هایی میان دولت و طالبان برقرار شده است، نیز شنیده می شود.


اما آقای کرزای روز دوشنبه انجام«مذاکرات رسمی» میان طرفین در گذشته را رد کرد و با اشاره به آینده گفت که «اگر بتوانیم نشانی طالبان را پیدا کنیم، آماده آغاز مذاکرات با آنها هستیم.»


سخنگوی طالبان در پاسخ به این گفته آقای کرزای گفته است:«اگر آنها دنبال نشانی ما می گردند، ما در میان مردم هستیم. اگر آنها صادقانه آماده مذاکره هستند، ما آماده ایم.»


آقای کرزای روز دوشنبه از حزب اسلامی وابسته به گلبدین حکمتیار، نیز دعوت کرد که به جریان صلح افغانستان بپیوندد.


سخنگوی حکمتیار در واکنش به این پیشنهاد آقای کرزای گفته است: این گروه تنها در شرایطی با دولت مذاکره می کند که ده ها هزار نفر از سربازان خارجی که در افغانستان حضور دارند، از این کشور خارج شوند.


حامد کرزای از سال ۲۰۰۵ کمیسیون آشتی ملی را با امید ترغیب شورشیان برای به زمین گذاشتن سلاح هایشان تشکیل داده است.


مقامات رسمی می گویند که از آن زمان تاکنون بیش از دو هزار نفر از اعضای گروه طالبان و دیگر شورشیان به این کمیسیون پیوسته اند.


XS
SM
MD
LG