لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

بررسی حلقه های مرتبط با ایران در طرح ترور


سفارت عربستان در واشینگتن که گفته می شود یکی از هداف برای حمله بوده است.
سفارت عربستان در واشینگتن که گفته می شود یکی از هداف برای حمله بوده است.
شبکه تلویزیونی سی بی اس در گزارشی می گوید طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن که به ایران نسبت داده شده در حد مضحکی ناشیانه بوده ولی حکومت آمریکا معتقد است که نه تنها این طرح مورد تایید مقامات ارشد ایران قرار گرفته بود بلکه فقط یک مورد از حملاتی بوده که طراحی و تایید شده اند.

سناتور دمکرات « دیان فاینستاین » رییس کمیته امور اطلاعاتی و امنیتی مجلس سنا می گوید:« شاید مجموعه ای از این حملات در کار باشد. اطلاعاتی وجود دارد که ایرانی ها شاید دنبال حمله به اهداف دیگری بوده اند. به نظر من باید این موضوع بررسی شود که آیا طرحی برای اجرای حملات در کشورهای دیگر نیز وجود دارد یا نه؟»

شبکه خبری « سی بی اس » می افزاید که دولت باراک اوباما سعی کرده است که با سرعت از افشای این طرح برای اعمال فشار بیشتر به حکومت ایران بهره برداری کند. مقامات آمریکا با اعمال تحریم های شدیدتر در سال گذشته امیدوار بوده اند که اقشار میانی جامعه ایران نوعی تغییر سیاسی در داخل کشور را به وجود بیاورند.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در سخنان خود گفت که رفتار حکومت ایران در حمایت از تروریسم در خارج به مرحله خطرناکی رسیده و آمریکا از کشورهای دیگر خواهد خواست که این رفتار خطرناک برای صلح و امنیت بین المللی را محکوم کنند.

احتمالا گام بعدی اعمال فشار به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکوم نمودن این اقدام و فشار به دولت های روسیه و چین برای کاهش مناسبات خود با ایران است. گام های دیگر می تواند افزایش تحریم های یک جانبه آمریکا عليه ایران، به عنوان مثال تحریم بانک مرکزی ایران باشد.

شبکه خبری « سی بی اس» یادآوری می کند که در شرایطی که هنوز مقامات آمریکایی دقیقا نمی دانند چه سطحی از مقامات حکومت ایران این طرح توطئه را تایید کرده اند، افزایش اقدامات تنبیهی علیه ایران می تواند به ایجاد تنش بیشتر بیانجامد.

بخشی از جزییات اعلام شده از این طرح ، که حتی از داستان های تخیلی نیز عجیب تر به نظر می رسد، این است که مقامات آمریکا ادعا می کنند فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی قدس این عملیات را تایید کرده اند. اما جزییات ماجرا غیرحرفه ای تر از عملیات یک واحد زبده و برون مرزی مثل سپاه قدس است.

مقامات آمریکایی ناشی گری در این طرح را به ناآشنایی عوامل ایران در همکاری با باندهای قاچاق مواد مخدر مکزیکی نسبت می دهند. به گفته مقامات آمریکایی عملیات ترور سفیر عربستان در حقیقت یک نمونه آزمایشی بوده تا ببینند که چنین حملاتی قابل اجرا هست یا نه. پس از آن احتمالا ایران قصد داشت رشته حملاتی را علیه سفارتخانه های دیگر در خاک آمریکا و آرژانتین انجام دهد.

شبکه خبری « سی بی اس » می افزاید که به اعتقاد مقامات آمریکایی ایران امیدوار بود که حملاتی نظیر این به شبکه القاعده نسبت داده شود و در مقابل القاعده به تلافی این کار به دو حریف اصلی ایران یعنی آمریکا و عربستان سعودی حمله خواهد کرد. مناسبات ایران و عربستان سعودی در سال های اخیر همواره تنش آمیز بوده و دو کشور بر سرحوزه نفوذ خود در منطقه و به خصوص عراق و لبنان و اخیرا در مورد بحرین با یکدیگر رقابت شدیدی دارند.

به گفته مقامات آمریکایی سپاه قدس همواره اجرای عملیات برون مرزی را به گروه های وابسته و یا غيرخودی می سپارد و در برخی موارد از گروه هایی که رابطه خوبی با ایران ندارند مثل گروه های تندرو سنی، استفاده می کند.

سپاه قدس مستقیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی است و وی معمولا از عملیات مهم این نیرو با خبر است. با وجودی که دولت آمریکا در مورد تصمیم گیری مقامات ارشد ایران در این طرح هیچ شواهدی در دست ندارد ولی تاکید می کند که معمولا یک چنین عملیات برون مرزی توسط سطوح عالی تصمیم گیری در ایران بررسی و تایید می شود.

مقامات آمریکا می گویند که دستگاه قضایی این کشور جرایم جنایی مربوط به این پرونده را در دادگاه بررسی خواهد کرد و نه کل اطلاعات جمع آوری شده در مورد فعالیت ها و اهداف احتمالی سپاه قدس. حتی نقش سه یا چهار مامور سپاه قدس که احتمالا در این طرح دخیل بودند در پرونده قضایی مربوط به آن منظور نشده و به جای آن تصمیم وزارت خزانه داری برای تحریم این افراد و سپاه قدس گنجانده شده است.

شبکه خبری «سی بی اس» در پایان این گزارش یادآوری می کند که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در گفت وگوی خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که دولت باراک اوباما با احتیاط اقدامات خود را علیه ایران تشدید می کند و در این زمینه زیاده روی نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG