لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

«چين در سکوت واردات نفت از ايران را به نصف کاهش داده است»


همزمان با افزايش رايزنی های آمريکا با خريداران عمده نفت ايران و سفر مقامات کشورهای خريدار نفت ايران به کشورهای عربی خليج فارس برای دريافت اطمينان از منابع جايگزين احتمالی نفت ايران، روزنامه واشینگتن پست در گزارشی به قلم «ديويد اينگيشس» در رابطه با کاهش روزافزون فروش نفت ايران به کشورهای آسيايی منتشر کرده است.

بر اساس اين گزارش، فشار بر ايران از هم اکنون شروع شده و کشور چين که تابحال حامی ايران محسوب می شد، بی سر و صدا واردات نفت خام از ايران را برای ماه ژانويه تا نصف کاهش داده است.

«ديويد اينگيشس» بر پايه گزارش شرکت «گزارش های خارجی» آمريکا می نويسد که چين در حالی که در سال ۲۰۱۱ بطور متوسط روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد می کرد، در ماه جاری اين رقم را به ۲۸۵ هزار بشکه در روز رسانده است.

شرکت مشاوره ای «گزارش های خارجی» آمريکا، به رهبری «کات کرن»، سرويس دهنده گزارشهای اطلاعاتی درباره بازار نفت خاورميانه است.

آقای «کات کرن» در توضيح کاهش خريد نفت ايران توسط بزرگترين مشتری نفتی و شريک تجاری اش چين، گفته است که علت اصلی بحث بر سر «شرايط پرداخت» بوده است.

وی در توضيح گفته است که چين از ايران خواسته است که «شرايط اعتباری بهتری» برای فروش نفت به اين کشور در نظر بگيرد و طبق آن شرايط، ايران در هر بشکه نفت ۵۰ سنت متحمل زيان می شد. ايران اين پيشنهاد را به خاطر ترس از اين که ديگر مشتريان نفتی اش هم درخواست مشابهی از ايران داشته باشند، رد کرده است و در نتيجه چين واردات نفت از ايران را به نصف تقليل داده است.

به گفته وی، ايران ممکن است جايگاه از دست رفته خود در بازار چين را تا ماه ارديبهشت نيز نتواند احيا کند.

واشینگتن پست با اشاره به صادرات روزانه ۲.۲ ميليون بشکه نفت ايران در سال گذشته، در ادامه می افزايد که به احتمال قوی اروپا تا پايان سال جديد ميلادی واردات ۴۵۰ هزار بشکه ای نفت از ايران را قطع کند، ژاپن از کاهش واردات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه ای نفت ايران خبر می دهد، کره جنوبی هم اکنون ۴۰ هزار بشکه در روز از واردات نفت ايران کاسته است و پالايشگاههای هند در ماه جاری حجم نفت وارداتی از عربستان سعودی را افزايش داده اند.

اين روزنامه بر اساس پيش بينی تحليلگران می نويسد که حتی اگر قسمتی از تحريم های نفتی ايران اجرا شود، صادرات نفت ايران تا ۲۰ درصد کاهش خواهد يافت و اين به معنی از دست دادن ۲۵ درصد از درآمدهای صادراتی ايران است و برای اقتصاد تضعيف شده ای مانند ايران، اين ضايعه «دردناک» خواهد بود.

اين گزارش با اشاره به ديدار هفته گذشته ون جيابا ئو، نخست وزير چين از عربستان و عقد قرارداد ۱۰ ميليارد دلاری پروژه مشترک پالايشگاهی با اين کشور می نويسد: در حالی که چين ايران را «آهسته - آهسته می پيچاند» روابط خود را با عربستان سعودی که ظرفيت توليد اضافی دو ميليون بشکه نفت را داراست، گرمتر می کند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود که روز دوشنبه منتشر شد، از کاهش ۱۷۵ هزار بشکه ای توليد نفت ايران در آخرين ماه سال ۲۰۱۱، دسامبر، نسبت به سال ۲۰۱۰ و رسيدن آن به سه ميليون و ۵۳۱ هزار بشکه در روز خبر داد.
XS
SM
MD
LG