لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

مجله اقتصادی؛ اختلاف نظر در تیم اقتصادی دولت نهم


مجله اقتصادی راديو فردا در اين هفته پس از بررسی اختلاف های موجود ميان اعضای تيم اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، دلايل افزايش ارزش برابری دلار در برابر يورو، وضعيت بد بخش صنعت در جمهوری اسلامی و خبرهای مبنی بر کاهش قيمت مستغلات در ايران می پردازد و با نگاهی به رويدادهای مهم بورس تهران به پايان می رسد.

اختلاف در باره سياست های اقتصادی در جمهوری اسلامی

اختلاف ها در باره سياست های اقتصادی در جمهوری اسلامی ميان تصميم گيرندگان دولتی همچنان ادامه دارد. پس از اختلاف بر سر نرخ بهره، اکنون در ميان اعضای دولت بحث بر سر اين است که ارزش برابری دلار در برابر پول ايران چگونه بايد باشد.


در حالی که وزير بازرگانی معتقد است ثابت ماندن نرخ دلار در برابر ريال يکی از عوامل تورم است و وزير کار جمهوری اسلامی هم بالا نگه داشتن نرخ دلار را باعث بروز مشکل در منابع بانکی، عدم رونق بورس و دو رقمی ماندن تورم و بيکاری می داند، رئيس کل بانک مرکزی هرگونه دستکاری در نرخ ارز را به زيان کشور می داند.


اگر چه اين اختلاف ها از زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی وجود داشته است اما بسياری از منتقدان بر اين نظر اند که در دولت کنونی، افزون بر اختلاف هايی که تا به حال معمول بوده است، مقام های بلند پايه اقتصادی از دانش لازم در زمينه اقتصاد هم بی بهره اند.

دکترفريدون خاوند، کارشناس اقتصادی و تحليلگر اقتصادی راديو فردا، می گويد: دولت آقای احمدی نژاد که مدت زيادی به پايان زمامداری اش نمانده است، هرگز نتوانست تيم هماهنگی را در بخش اقتصاد گردآوری کند.

به گفته آقای خاوند در حال حاضر هم اختلاف هايی بر سر ارزش برابری دلار در برابر ريال و نقش وزير بازرگانی در ميان اعضای کابينه آقای احمدی نژاد موجود است و هر نهادی برای خودش سياست مورد نظر خود را پياده می کند.

کاهش نرخ برابری يورو در برابر دلار

از رويداد های مهم اقتصادی در جهان در هفته ای که گذشت کاهش ارزش برابری يورو واحد پول اتحاديه اروپا در برابر دلار آمريکا بود.

دلار پس از ماه ها کمی نفس کشيد و بالا رفت. به گفته دکتر فريدون خاوند يکی از عواملی که باعث کاهش ارزش مبادله يورو شده است، آهسته شدن آهنگ رشد اقتصادی در کشورهای اروپائی است.

دليل ديگر ضعف يورو به باور آقای خاوند بالا بودن نرخ بهره در اروپا در مقايسه با آمريکا ست. بانک مرکزی اروپا به هيچ عنوان حاضر به کاهش نرخ بهره نيست و می گويد کاهش آن به افزايش تورم دامن خواهد زد.

به گفته دکتر کامران دادخواه، استاد دانشگاه در بوستون، افزايش ناچيز بهای دلار موقتی است زيرا کسری بودجه سال آينده ايالات متحد آمريکا حدود ۴۵۰ ميليارد دلار تخمين زده می شود.

اين کسر بودجه عظيم به باور آقای دادخواه بی شک برارزش دلار تاثيری منفی خواهد داشت.

مشکلات بخش صنعت در جمهور ی اسلامی

براساس گزارش های رسمی، بخش عمده ای از فعاليت های اقتصادی کشور هم اکنون با مشکل کمبود نقدينگی مواجه است و به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی طرح های زود بازده يکی از عوامل اصلی بروز مشکل در تامين نقدينگی فعاليت های موجود اقتصادی بوده است.

به گفته محمد جهرمی، وزيرکار جمهوری اسلامی طرح های زودبازده اقتصادی با حجمی حدود ۶۳ ميليارد دلار درصف دريافت وام بانکی هستند در حالی که هم اکنون حجم پروژه هائی که موفق به دريافت وام های زودبازده شده اند به حدود ۱۹ ميليارد دلار می رسد.

علی زندی، روزنامه نگار و تحليلگر اقتصادی در تهران، در باره وضعيت بخش صنعت در ايران به راديو فردا می گويد: «از يک سو طرح های بزرگ اقتصادی با کمبود نقدينگی روبرو است و از سوی ديگر ثبات نرخ ارز در چند سال گذشته افزايش شديد ميزان واردات کالاهای خارجی را در پی داشته است».


وی می افزاید:« پيامد عرضه گسترده کالاهای خارجی اين است که صنايع داخلی توان رقابت با اين کالاها را ندارد. بنابراين چون بازار فروش کالاهای توليد شده در داخل کشور تنگ شده و اين کالاها نمی توانند با کالاهای خارجی وارداتی رقابت کنند، صاحبان صنايع هم، به رغم وجود بسياری از مزايايی که ايران از نظر ذخاير انرژی، اقليمی و غيره برخورداراست، نمی توانند سرمايه گذاری های لازم را انجام دهند.

ارزان شدن بهای مسکن در ايران

به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد بازار مسکن پس از دو سال حرکت در جاده گرانی، اکنون در مسير ارزانی قرار گرفته است.

دنيای اقتصاد با اشاره به نتايج تحقيقات ميدانی خود از وضعيت بازار مسکن در تهران می نويسد در برخی مناطق فروشندگان به قيمت های سه ماه پيش استناد می کنند و براساس آن ارزش ملکشان را برای فروش تعيين می کنند که اين مساله با توجه به نرخ تورم نويد ارزانی در بازار مسکن را می دهد.

به نوشته همين روزنامه در برخی محله های تهران قيمت های معامله شده به نسبت دو ماه قبل، متری ۱۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان و در محله های ديگر حتی تا ۵۰۰ هزار تومان هم کاهش داشته است.

روزنامه دنيای اقتصاد مهمترين دليل رکود قيمتی در بازار مسکن را جهش ۸۰ درصدی قيمت مسکن در سال گذشته می داند.

دليل ديگر اين روند به نوشته روزنامه دنيای اقتصاد اعلام برنامه های کنترلی از سوی دولت برای اجرا در بازار مسکن است.

به گفته رييس اتحاديه صنف مشاوران املاک تهران هم قيمت مسکن در تمام نقاط شهر تهران به طور متوسط متری ۵۰۰ هزار تومان کاهش يافته است.


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ایران، نيز در نشست روز دوشنبه خود با استانداران و وزير و معاونان وزير کشور اجرای همه جانبه و پرشتاب طرح «مسکن مهر» را از ماموريت های اصلی استانداران دانست و بر استفاده حداکثری از ظرفيت های تعاونی و انبوه سازان در اين طرح تاکيد کرد.


طرح انتقال پايتخت


با وجود شايعاتی مبنی بر وجود طرح انتقال پايتخت وزير تعاون جمهوری اسلامی که عضو شورای عالی مسکن هم هست می گويد دولت طرح رسمی برای انتقال پايتخت ندارد و اين موضوع درحد پيشنهاد در شورای عالی مسکن مطرح شد ه است.


وزير مسکن هم می گويد انتقال پايتخت در برنامه های ما نيست و اقدامی برای آن صورت نگرفته است.در مقابل وزير کار جمهوری اسلامی می گويد انتقال پايتخت پيشنهاد او بوده است و رييس جمهوری هم دستور بررسی اين موضوع را داده است.


بورس تهران


مهمترين رويداد بورس تهران در اين هفته عرضه بخشی از سهام شرکت دولتی مخابرات در بازار بورس بود. به نوشته روزنامه ها روز شنبه در مدت هشت دقيقه نزديک به پنج درصد سهام شرکت مخابرات مبادله شد که مبلغی حدود هفت ميليارد دلار را در برمی گرفت.


مجله اقتصادی راديوفردا روزهای چهارشنبه پس از خبرهای ساعت ۱۹ و ۳۰ دقيقه به وقت تهران پخش می شود و دو بار هم تکرار می شود : يک بار ۳۵ دقيقه پس از نيمه شب روز چهارشنبه و بار ديگر روز پنجشنبه ساعت ۱۳ و پنج دقيقه به وقت تهران.


XS
SM
MD
LG