لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۴

زمان انتخابات در فرانسه نزدیک می شود


نیکولا سارکوزی از دیگر رقبای خود پیش است
نیکولا سارکوزی از دیگر رقبای خود پیش است

زمان تبلیغات رسمی برای کاندیداهای ریاست جمهوری فرانسه از روز دوشنبه آغاز شده و تا این لحظه، نیکولا سارکوزی، در نظرسنجی ها از رقیب خود، سگولن رویال پیش است.


به گزارش خبرگزای فرانسه، انتخابات پیش رو در فرانسه یکی از مهم ترین لحظات در تاریخ معاصر فرانسه است و انتخابی است که دو نسل جدید در سیاست فرانسه به آن دست می زنند.


نیکولا سارکوزی، نماینده حزب محافظه کار چهره ای جدی در حفظ قانون از خود نشان داده، از رقیب خود، خانم رویال که بیشتر به عنوان چهره ای برای تغییرات جدی یاد می کند، پیش است.


آخرین نظرسنجی ها حاکی از این است که آقای سارکوزی با ۵۹ درصد از دیگر رقبای خود پیش است. وی پیشتر وزیر کشور بوده و احتمال برد او زیاد است.


یکی از کاندیداها به نام ژوزه بووه، که مخالف با جهانی سازی است، از زمان ثبت نام در انتخابات تا حالا فقط یک درصد در نظرسنجی ها به خود اختصاص داده که هیچ تغییر جدی هم نداشته است

خانم رویال ۱۸ درصد در نظر سنجی ها به دست آورده که در تمام نظر سنجی ها چندین قدم عقب تر از سارکوزی است.


دیگر رقیب در میان کاندیداهای کسب ریاست جمهوری فرانسه، فرانسوا بیرو، است که از حزب مرکزگرا است و رقیب دیرین از سوی حزب راستگرای افراطی فرانسه، ژان ماری لوپن، هم در دور نهایی انتخابات حضور دارند.


دور نهایی انتخابات و رای گیری پایانی قرار است روز ششم ماه می، ۱۶ اردیبهشت، در فرانسه برگزار شود.


تبلیغات رسمی کاندیداهای نهایی هم از روز دوشنبه در سرتاسر فرانسه آغاز شده و بیش از یک میلیون پوستر برای این انتخابات چاپ شده است.


در روز دوشنبه، ۱۲ کاندید دور نهایی مشخص شدند که نتیجه آن از میان ۸۵ هزار ایستگاه نظرسنجی استخراج شده است.


سگولن رویال نزدیک ترین رقیب نیکولا سارکوزی است

برخی آمار در میان نظرسنجی ها ثابت مانده و بدون تغییر می تواند نتیجه نسبی انتخابات را مشخص کند.


یکی از کاندیداها به نام ژوزه بووه، که مخالف با جهانی سازی است، از زمان ثبت نام در انتخابات تا حالا فقط یک درصد در نظرسنجی ها به خود اختصاص داده که هیچ تغییر جدی هم نداشته است.


حدود ۴۰ درصد مردم فرانسه هنوز به انتخاب نهایی نرسیده اند که می تواند هر گونه حدس نهایی رابسیار دشوار کند.


روز ۲۰ آوریل، ۳۱ فروردین، زمانی است که تمامی ۱۲ کاندید نهایی می توانند پیام های خود را از تلویزیون و رادیو پخش کنند و تمامی آنها هم زمانی یکسان را در اختیار دارند.


برخی کارشناسان انتخاباتی بر این باورند که دادن امکان پخش پیام یکسان برای تمام کاندیداها، به شدیدتر شدن ابهام رای دهندگان منتهی می شود.


فرانسه برای انتخاب جانشین ژاک شیراک پای صندوق رای می رود که ۷۴ ساله است و از سال ۱۹۹۵ در کاخ الیزه به عنوان رییس جمهور فرانسه حاضر بوده است.


XS
SM
MD
LG