لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

«زمان اعلام شده برای اعتراض های مردمی در ديگر کشورهای عربی»


دانشجویان معترض در سودان
دانشجویان معترض در سودان
وبسايت «گلوبال ويسز» يا صداهای جهانی در مطلبی نوشته که در شبکه اينترنتی و آنلاين، تظاهرات ديگر کشورهای عربی هم تنظيم و اعلام شده و شايد بر اساس آن، کشورهايی چون الجزاير، ليبی، سوريه و مراکش هم شاهد اعتراض مردمی باشند.

در اين مطلب نوشته شده که در جريان مکاتبات و گفت وگوهای آنلاين، پيشتر اعلام شده بود که سی ام ژانويه، تظاهرات دانشجويان سودانی برگزار می شود که البته انجام هم شد.

دانشجويان سودانی در مقابل دفتر رياست جمهوری اين کشور جمع شده و هرچند تعداد آن ها خيلی پرشمار نبود، ولی خواهان کنار رفتن عمرالبشير شدند.

در مورد ديگر کشورها، تاريخ هايی چون پنجم فوريه، ۱۲ فوريه و سوم ماه مارس اعلام شده است.

فضای اينترنتی و تويتر حاکی است که بحرين، روز چهاردهم فوريه و حدود دو هفته ديگر، شاهد تظاهرات مردمی خواهد بود. مقالات و تويت های زيادی هم درباره تغييراتی که در عربستان سعودی در راه است، منتشر شده است.

پس از اعتراض گسترده و مردمی تونس، اين پرسش مطرح شده بود که آيا ممکن است در ديگر کشورها هم اين مسئله تکرار شود که به فاصله ده روز پس از آن، مصر شاهد اعتراض مردمی شد.

گلوبال ويسز در مطلبی می گويد فضای اينترنتی شاهد حرکت دامنه دار و گسترده ای است که کشورهای عربی را به حرکت مواج و گسترده تشويق می کند.

اين گزارش حاکی است بلاگرها و فعالان اينترنتی در سوريه در فضای مجازی به کمک معترضان مصری رفته اند. گروهی از بلاگرهای سوری، وبسايت «بلادنا» را در اختيار گرفته و پيامی در صفحه اول گذاشته اند که در آن گفته شده: «ما اجازه نمی دهيم شما مردم را در تاريکی نگه داريد و اين اخباری است که در مصر منتشر شده است.»

در ادامه فهرستی از اخبار روز و وقايع و گزارش ها در مورد اعتراض مردمی در مصر را منتشر کرده اند.

شبکه خبری بی بی سی هم گزارش داد اتصال دايال آپ از مهم ترين ابزار ارتباطی معترضان به اينترنت بوده و هرچند شبکه های اجتماعی فيلتر و توقيف شده اند، اما شماری از مردم توانسته اند با کمک اتصال اينترنت کم سرعت و دايال آپ که با خط تلفن متصل می شود، ارتباط خود با جهان مجازی را حفظ کنند.

گلوبال ويسز می نويسد توييتر يکی از سايت هايی است که فعاليت جدی بلاگرها و فعالان اينترنتی سوريه در کمک به مردم مصر را بازتاب می دهد.

برخی گزارش ها حاکی است شاید این انتظار که دیگر کشورهای عربی راه تونس را ادامه دهند، خوش بینانه باشد. این در حالی است که به موازات تحولات و اعتراض های مردمی در مصر، روز سه شنبه اردن شاهد تغییر ساختار دولتی بود و پادشاه این کشور دولت را منحل کرد.

روز سه‌شنبه، ۱۲ بهمن، کاخ ملک عبدالله دوم در بيانيه‌ای اعلام کرد که سمير الرفاعی، نخست وزير اردن، از کار برکنار و معروف البخيت عهده‌دار اين سمت شده است.

در اين بيانيه از آقای بخيت خواسته شده است تا اصلاحات سياسی فوری در کشور صورت دهد و «اشتباهات گذشته را تصحيح کند.»

پادشاه اردن به آقای بخيت که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ نيز عهده‌دار سمت نخست وزيری بوده فرمان داده است تا با برداشتن «گام‌های سريع و محسوس در جهت اصلاحات سياسی، انعکاس‌دهنده نگاه پادشاه اردن به مدرنيزاسيون جامع و توسعه در اردن باشد.»

ملک عبدالله دوم همچنين بر اصلاحات اقتصادی به عنوان «لازمه‌ای برای فراهم کردن زندگی بهتر برای مردم» تأکيد کرده و افزوده است که دستيابی به اين هدف نيازمند «مشارکت مردم در امر تصميم‌گيری است.»

اين بيانيه همچنين می‌افزايد که آقای بخيت موظف است قوانين سياسی و قوانين مربوط به آزادی‌های عمومی در اردن را مورد تجديد نظر قرار دهد.
XS
SM
MD
LG