لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

سه سال حکم زندان برای یک روزنامه نگار ایرانی


آقای فرحبخش سابقه کار در روزنامه های شرق، ياس نو و صبح امروز دارد.
آقای فرحبخش سابقه کار در روزنامه های شرق، ياس نو و صبح امروز دارد.

علی فرحبخش ، روزنامه نگار ایرانی که در آذر سال ۸۵ در فرودگاه مهرآباد دستگير و از آن زمان دربازداشت به سر می برد، به سه سال زندان محکوم شد.


محمود عليزاده طباطبايی ، وکيل اين روزنامه نگار زندانی به خبرگزاری ايسنا گفت که پس از تعطيلات نوروزی ، بلافاصله تقاضای تجديد نظر می دهد و به حکم صادره اعتراض می کند.


محکومیت سه ساله


علی فرحبخش روزنامه نگار اقتصادی در روزنامه های شرق، ياس نو و صبح امروز که در هفته اول آذر ماه سال گذشته پس از شرکت در يک سمينار اقتصادی در تايلند در فرودگاه مهرآباد تهران دستگير شد، به دنبال محاکمه در پنجم اسفند سال گذشته، به سه سال زندان محکوم شد.


اتهام آقای فرحبخش از سوی شعبه شش دادگاه انقلاب « جاسوسی » و « دريافت پول از بيگانه »، عنوان شده ، ا ما وکيل اين روزنامه نگار زندانی اعلام کرد که «علی فرحبخش منکر اصل ارتباط با عوامل بيگانه است.»


آقای عليزاده طباطبایی ضمن تایید اين که موکلش به اتهام جاسوسی به سه سال حبس محکوم شده، از وجود اشتباه در رای صادره توسط شعبه ششم دادگاه انقلاب در مورد اين روزنامه نگار خبر داد.


و ی گفت :« در کيفرخواست صادره از سوی رياست شعبه ششم دادگاه انقلاب آمده است که موکلم ۲۳۰۰ دلار از عوامل بيگانه پول دريافت کرده است که البته شخص علی فرحبخش منکر اصل ارتباط با عوامل بيگانه است. »


اتهام آقای فرحبخش از سوی شعبه شش دادگاه انقلاب « جاسوسی » و « دريافت پول از بيگانه »، عنوان شده ، ا ما وکيل اين روزنامه نگار زندانی اعلام کرد علی فرحبخش منکر اصل ارتباط با عوامل بيگانه است


به گفته آقای طباطبايی، « اشتباه در رای دادگاه اين است که به جای ۲۳۰۰ دلار ، ۲۳هزار دلار ذکر کرده است که معادل دو برابر آن يعنی ۴۶ هزار دلار جريمه تعيين کرده و همچنين استرداد ۲۳ هزار دلار را خواستار شده است.»


دستگيری در بی خبری


خبر بازداشت علی فرحبخش ۴۰ روز پس از دستگيری وی و اولين بار توسط نایب رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران در دی ماه سال ۸۵ منتشر شد.


ماشاالله شمس الواعظين، در باره علت تاخير در اعلام اين خبر گفت که خانواده اين روزنامه نگار از انتشار خبر دستگيری دبير گروه اقتصادی روزنامه توقيف شده ياس نو و حتی اطلاع آن به انجمن صنفی روزنامه نگاران امتناع کرده بودند و اين انجمن برحسب اتفاق ۴۰ روز بعد از دستگيری وی از آن اطلاع يافت.


مقام های رسمی طی چهار ماه گذشته از هرگونه اطلاع رسانی در اين خصوص امتناع کردند اما به دنبال پذيرش وکالت علی فرحبخش از سوی محمود عليزاده طباطبایی، وی اعلام کرد که اتهام اين روزنامه نگار از سوی شعبه ششم دادگاه انقلاب، «جاسوسی» ذکر شده است.


پدر علی فرحبخش که خود از قضات بازنشسته دستگاه قضايی ايران است با ارسال دو نامه به محمود هاشمی شاهرودی، رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی، فرزندش را بی گناه دانسته و دستگاه قضايی را مسوول جان فرزندش اعلام کرده است.


پدر وی که دو ماه بعد از دستگيری فرزندش موفق به ملاقات او شد در نامه اش به محمود هاشمی شاهرودی تاکيد کرد که «مفاد هيچ کدام از اصول بخشنامه حقوق شهروندی و همچنين حقوق شهروندی در مورد بازداشت پسرم رعايت نشده است.»


هوشنگ فرحبخش در نامه به رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی با اشاره به اين که فرزندش ۴۴ روز از دوران بازداشتش در انفرادی نگهداری شده، اعلام کرد « علی فرحبخش بدون ارتکاب هیچگونه جرمی در زندان بسر می برد.»


نوروز در زندان


خانواده فرحبخش در آستانه سال نو در نامه ای دیگر به رييس قوه قضاييه خواهان صدور دستورالعمل موکد برای آزادی موقت فرزندشان از زندان شدند.


در اين نامه که نسخه ای از آن در خبرگزاری های منتشر شد، آمده است که به رغم گذشت بيش از شش هفته از دستور تبديل قرار و آزادی موقت علی فرحبخش هنوز اقدامات اجرايی و قانونی برای تبديل قرار وی به عمل نيامده است.


خانواده فرحبخش در اين نامه نسبت به وضعيت جسمی فرزندشان ابراز نگرانی کرده و خواهان درمان وی در خارج از محيط زندان شده اند.


محمود عليزاده طباطبايی، وکيل آقای فرحبخش با اشاره به اينکه پرونده وی در شعبه شش دادگاه انقلاب درحال بررسی است، در خصوص درخواست مرخصی برای موکلش در ايام نوروز گفت :« درخواستی از سوی همسر موکلم به رياست قوه قضاييه داده شد که رياست قوه هم به دادستان دستور دادند، اما متا سفانه در آن زمان پرونده از دادستانی به دادگاه ارجاع شده بود که دادگاه هم اعلام کرد دستوری برای اعطای مرخصی به آن داده نشده است.»


به گفته آقای طباطبایی، بعد از رسيدگی های انجام شده، درحال حاضر دادگاه اعلام کرده که فارغ از رسيدگی است و علی فرحبخش به مرخصی فرستاده نشده است.


XS
SM
MD
LG