لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

«عراق خواهان کمک همسایگان برای برقراری امنیت است»


نوری المالکی، از همسایگان عراق خواست احساس مسوولیت اخلاقی کرده و به عراق کمک کنند.
نوری المالکی، از همسایگان عراق خواست احساس مسوولیت اخلاقی کرده و به عراق کمک کنند.

کنفرانس بغداد با سخنان هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه و نوری المالکی، نخست وزیر عراق افتتاح شد و آقای المالکی از کشورهای همسایه عراق خواست به برقراری امنیت در عراق، کمک کنند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، نوری المالکی ازتمام شرکت کنندگان در این کنفرانس که روز شنبه در بغداد آغاز شد، خواست که با گسترش «تروریسم و ناامنی» در عراق مبارزه کنند.


وی گفت: «ما از همه می خواهیم مسوولیت اخلاقی خود در قبال عراق را جدی بگیرند و با تمامی نیروهای درون عراق همکاری کنند تا تروریسم در عراق متوقف شود.»


عباس عراقچی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بغداد.

آمریکا ایران و سوریه را به برهم زدن اوضاع عراق متهم کرده و پیش از این گفته است که این دو کشور با فرستادن سلاح به عراق، گروه های شبه نظامی و خشونت طلب را تجهیز می کنند.


آقای المالکی در سخنرانی خود به نام هیچ کشوری اشاره مستقیم نکرد.


نوری المالکی:از همه می خواهیم مسوولیت اخلاقی خود در قبال عراق را جدی بگیرند و با تمامی نیروهای درون عراق همکاری کنند تا تروریسم در عراق متوقف شود

نخست وزیر عراق افزود: «دیدار ما با شما در عراق، نشانه حمایت ما از ملت عراق و دولت وحدت ملی عراق است تا بتوانیم با تمام اشکال تروریسم در عراق مبارزه کنیم.»


نوری المالکی گفت: «عراق به دنبال گسترش روابط با همسایگان خود است و درصدد تقویت این روابط در زمینه هایی است که منافع مشترک دو کشور هم حفظ شود.»


وی در ادامه از همسایگان عراق خواست در مبارزه با تروریسم، به عراق کمک کنند و در قدرتمند کردن روابط بین المللی عراق و تسریع روند بازسازی عراق، فعال باشند.


در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق هم سخنرانی کرد و گفت این کنفرانس، اولین در نوع خود در تاریخ ۱۷ سال گذشته عراق است.


آقای زیباری گفت: «ما از همسایگان عراق، انتظار کمک و همکاری داریم و امیدواریم در جریان این کنفرانس، رایزنی های لازم را با هم داشته و برای کمک به ثبات امنیتی عراق، همکاری کنند.»


آزمایش و آزمون


پیش از شروع کنفرانس عراق، جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا گفته بود کنفرانس بغداد، آزمونی برای ایران و سوریه است که نشان دهند برای حل مشکل عراق، حاضر به همکاری هستند.


این سخن همچنین از سوی یک مقام رسمی جمهوری اسلامی ایران و این باره درباره آمریکا مطرح شد. عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران که به نمایندگی از ایران در کنفرانس بغداد حاضر است، این کنفرانس را آزمونی برای آمریکا خواند.


آقای عراقچی پیش از شروع کنفرانس گفت: «از دید ما، این کنفرانس یک آزمون است که سیاست های آمریکا را در آن اندازه گیری می کنیم تا ببینیم آیا آمریکایی ها قصد واقعی برای حل مشکل عراق دارند یا این که هنوز به دنبال ماجراجویی هستند.»


پرچم های شرکت کنندگان در کنفرانس بر روی تریبون و جایگاه سخنرانی نصب شده که پرچم آمریکا در کنار پرچم روسیه و دورتر از پرچم ایران و سوریه نصب شده است

دوربین خبرنگاران در این کنفرانس، بر حرکات و نگاه های نمایندگان آمریکا، ایران و سوریه متمرکز شده است.


مدت زمان کوتاهی از شروع کنفرانس نگذشته بود که نمایندگان هیات ایرانی وارد سالن شده و بدون هیچ گونه ارتباط مستقیم با هیات آمریکایی، در جایگاه خود مستقر شدند.


پرچم های شرکت کنندگان در کنفرانس بر روی تریبون و جایگاه سخنرانی نصب شده که پرچم آمریکا در کنار پرچم روسیه و دورتر از پرچم ایران و سوریه نصب شده است.


آمریکا در حالی نشانه هایی از تمایل به گفت و گو با ایران را مطرح کرده که در شورای امنیت، به دنبال قطعنامه ای دیگر برای تحریم ایران، در ارتباط با برنامه هسته ای است.


کنفرانس بغداد، با حضور نمایندگانی از همسایگان عراق، پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، بریتانیا و اتحادیه عرب، به مدت یک روز در بغداد برگزار می شود.


هدف ازاین کنفرانس، کمک از همسایگان عراق برای برقراری امنیت در عراق است.


طالبانی در اردن


جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق که در بیمارستانی در امان، پایتخت اردن بستری است، این کنفرانس را با تلویزیون دنبال می کند و شاهد گفت و گو ها و سخنرانی ها است.


ملا بختیار، رییس تیم پزشکان معالج جلال طالبانی به خبرگزاری فرانسه گفت: «آقای طالبانی به همراه مشاور خود، برهم صالح، مراسم افتتاحیه کنفرانس را از تلویزیون دنبال کرده و در جریان گفت و گوها و رایزنی ها هم قرار گرفته است.»


وی در ادامه خبر داد وضع جسمانی جلال طالبانی رو به بهبود است و به احتمال زیاد، در سه روز آینده از بیمارستان مرخص می شود.


XS
SM
MD
LG