لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

بيش از ۳۵۰ کشته در آتش‌سوزی زندان هندوراس


نیروهای امدادی مشغول خارج کردن جسد کشته شدگان از زندان هستند
نیروهای امدادی مشغول خارج کردن جسد کشته شدگان از زندان هستند
در جریان یک آتش سوزی در زندانی در شمال هندوراس، بيش از ۳۵۰ تن کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این آتش سوزی شامگاه سه‌شنبه در زندان «کومایاگوا» واقع در یکصد کیلومتری شمال پایتخت هندوراس روی داد. مقامات رسمی می‌گویند دستکم ۳۵۰ تن کشته شده‌اند. این زندان در کل پذیرای ۸۵۳ زندانی بوده است.

گزارش‌ها حاکی است خانواده شماری از زندانیان که نگران وضعیت وابستگان خود در زندان بودند، قصد داشتند برای کمک وارد زندان شوند که با مخالفت نیروهای پلیس روبرو شده و با آنها درگیر شدند. نیروهای پلیس هم در مقابل با شلیک گاز اشک آور و تیرهوایی، سعی داشت معترضان را متفرق کند.

رییس جمهوری هندوراس وعده داده «این حادثه را مورد بررسی دقیق قرار دهد تا دلایل و ابعاد این فاجعه تاثربار و غیرقابل قبول» مشخص شود. وی همچنین گفت مقامات فعلی زندان را تا پایان مدت بررسی، از کار تعلیق خواهد کرد.

بنا بر این گزارش یک ساعت طول کشید تا این آتش از سوی نیروهای آتش نشانی، مهار شده و خاموش شود. به گزارش رویترز، شماری از زندانیان در سلول‌های خود به حدی سوخته‌اند که قابل شناسایی نیستند.

جوسو گارسیا، سخنگوی آتش نشانی کومایاگوا می‌گوید در درون زندان «صحنه‌ای جهنمی» برپا بوده چرا که ماموران هم باید آتش را خاموش می‌کردند و هم با صحنه تلاش زندانیان برای فرار از مهلکه روبرو شده بودند.

جوسو گارسیا در مورد اینکه چرا اقدام به نجات زندانیان گرفتار نکرده، گفت: «ما نمی‌توانستیم آنها را آزاد کنیم چرا که کلید سلول‌ها را در اختیار نداشتیم و هیچ یک از نگهبان‌هایی که کلید داشتند را هم نتوانستیم پیدا کنیم.»

یکی از زندانیانی که توانسته از شعله‌های آتش فرار کند، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «من از فریاد‌ها و جیغ‌های وحشتناک دیگر زندانیان فهمیدم اتفاق وحشتناکی در حال وقوع است. تنها راه فرار برای ما این بود که سقف بالای سرمان را به شکلی باز کرده و فرار کنیم در نتیجه همه تلاش می‌کردیم به نوعی سقف شکاف داده و یا خراب کنیم.»

لوسی ماردر، مسئول تیم تحقیق و امداد کامایواگا گفت: «نمی‌توان گفت تمامی ۳۵۶ تن که گفته شده، جان سپرده‌اند. البته می‌توان بیشتر آنها‌ را کشته شده دانست ولی عده‌ای هم هستند که ممکن است فرار کرده و یا زخمی شده باشند.»

گزارش‌ها حاکی است جمعی از خانواده زندانیان در بیرون از زندان تجمع کرده و خواهان روشن شدن وضعیت وابستگان خود هستند. بیمارستان‌های پایتخت پذیرای قربانیان این حادثه است و نزدیک به ۳۰ تن با سوختگی حاد و شدید گزارش شده‌اند.

آتش نشانان می‌گویند وقتی برای کمک به داخل زندان رفتند، شاهد صحنه تیراندازی بودند در نتیجه سخت می‌توانستند کار خود را انجام دهند. رسانه‌های محلی می‌گویند پیش از گسترش آتش، در زندان شورش و اعتراض در حال برگزاری بوده است.

دانیل اورلانا، رییس اداره زندان‌های هندوراس این مسئله را تکذیب کرده و به رویترز گفته است: «ما با دوفرضیه روبرو هستیم. یکی اینکه یکی از زندانیان تشک خود را به آتش کشیده و همه چیز از آنجا شروع شده یا اینکه مشکل و نقص فنی در سیم‌های برق، باعث آتش سوزی شده باشد.»

به گزارش رویترز، هندوراس یکی از بالا‌ترین آمارهای جنایت و کشتار را دارد و زندان‌های این کشور به دلیل حضور باند‌ها و دسته‌های مختلف، پذیرای زندانیانی بیش از ظرفیت خود است.
XS
SM
MD
LG