لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

«بالارفتن قيمت نفت و هراس از بی اثر شدن تحريم های ايران»


مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی و رییس فعلی اوپک
مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی و رییس فعلی اوپک
خبرگزاری رويترز در گزارشی می گويد با توجه به بالارفتن قيمت نفت خام و نزديک شدن به به يکصد دلار در بشکه، ايران می تواند از فشار تحريم هايی که اعمال شده، دور شود.

اين گزارش می گويد با توجه به افزايش دوباره قيمت نفت که از دوسال پيش تاکنون تکرار نشده بود، تهران می تواند مانور بيشتری روی اقتصاد و مسئله تحريم ها نشان دهد.

سايمون هندرسون، از موسسه برنامه سياست انرژی در منطقه که در واشينگتن مستقر است می گويد: «يکی از مشکلات افزايش قيمت نفت برای آمريکا اين است که تمامی سياست های واشينگتن در قبال ايران را کمرنگ می کند.»

آمار وزارت انرژی آمريکا حاکی است درآمد نفتی ايران در فاصله ژانويه تا نوامبر سال ۲۰۱۰، يازده ماه از سال گذشته ميلادی، حدود ۶۴ ميليارد دلار بوده که ۱۱ ميليارد دلار بالاتر از تمامی فروش نفتی ايران در سال ۲۰۰۹ بوده است.

ايران به دليل سياست های اقتصادی و اجتماعی دولتی، نيازمند بودجه زيادی است تا بتواند اين هزينه ها را تامين کند. هرچند ايران می گويد بودجه اقتصادی را بر اساس قيمت نفت ۶۵ دلار در هر بشکه بسته است، اما کارشناسان اقتصادی می گويند حتی فروش نفت با قيمت ۹۰ دلار در هر بشکه، برای کمبود و کاهش بودجه ای که دولت جمهوری اسلامی با آن روبرو است، کافی نخواهد بود.

موسسه «آی اچ اس، گلوبال اينسايت» در گزارشی گفته با صادرات دو نفت دو ميليون بشکه در روز، ايران حتی با بهای نفت ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه هم می تواند بودجه خود را حفظ کند.

رامين عمادی، از موسسه مشاوره «بی ئی دايجست دات کام» پيش بينی کرده که قيمت نفت اگر در حدود بشکه ای ۸۰ دلار بماند، برای ايران حدود ۱۵ دلار در هر بشکه، مازاد درآمد خواهد داشت.

به گزارش رويترز، ايران که در حال حاضر رياست سازمان سران کشورهای صادر کننده نفت، اوپک را برعهده دارد، تلاش خود را کرده تا قيمت نفت را بالا نگه داشته و توليد نفت را افزايش ندهد.

مسعود ميرکاظمی، وزير نفت دولت جمهوری اسلامی ايران گفته است:« قيمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه قيمتی است که مصرف کنندگان می توانند با آن کنار بيايند و به نظر ما هم قيمت غيرمنطقی نيست و حتی اگر قيمت نفت به بشکه ای ۱۱۰ يا ۱۲۰ دلار در هر بشکه برسد، باز هم نيازی به برگزاری جلسه اضطراری برای اوپک نمی بينيم.»

برخی ديگر از اعضای اوپک هم گفته اند که نيازی برای افزايش توليد نمی بينند.

رويترز می گويد برای ايران مهم است که بتواند درآمد نفتی بالايی داشته باشد چون بهترين کمک برای دور زدن تحريم های بين المللی است.

«بيل فارن» از مرکز اطلاعاتی سياست های نفتی می گويد: «در دو دهه گذشته، هيچ دولتی در ايران نتوانسته سوبسيدها يا رايانه ها را دست بزند ولی دولت فعلی به بهانه خصومت غرب، اين مسئله را در ظاهر مطرح می کنند ولی در واقع مشغول اقدامات سختگيرانه اقتصادی برای کم کردن تاثير تحريم ها هستند.»

«جوان کول» استاد تاريخ خاورميانه در دانگشاه واشينگتن می گويد: «هرگونه بالارفتن قيمت نفت، خطر حمله نظامی آمريکا و اسرائيل عليه ايران را کاهش می دهد. با افزايش قيمت نفت، اقتصاد آمريکا که در حال بهبود است ضعيف می شود و در نتيجه توان نظامی برای حمله هم به همان اندازه کمتر می شود.»
XS
SM
MD
LG