لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

رایس: ایران در کنفرانس شرم الشیخ شرکت کند


خانم رایس گفت آمریکا به دنبال نه تغییر رژیم ایران، که به دنبال تغییر رفتار رژیم ایران است.
خانم رایس گفت آمریکا به دنبال نه تغییر رژیم ایران، که به دنبال تغییر رفتار رژیم ایران است.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا، از ایران خواست در کنفرانس عراق که ماه آینده برگزار می شود شرکت کند و آن را فرصتی مناسب برای ایران خواند.


به گزارش رویترز و به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، خانم رایس در گفت و گویی تاکید کرد اگر مقامات ایران در کنفرانس عراق شرکت نکنند، فرصت بسیار خوبی را از دست داده اند.


در مصاحبه ای که در شماره روز دوشنبه فایننشال تایمز منتشر شده، کاندولیزا رایس، دنبال کردن سیاست تغییر رژیم ایران از سوی آمریکا را رد کرد و گفت:«سیاست خارجی آمریکا، بر تغییر رژیم در ایران متمرکز نیست.»


میزبانی این دوره از کنفرانس عراق را مصر بر عهده دارد و کشورهای سوریه، ترکیه و آمریکا در این کنفرانس که هفته اول ماه می، برگزار می شود، شرکت دارند.


کاندولیزا رایس گفت:«ما هیچ وقت بر سیاست تغییر رژیم ایران متمرکز نبوده ایم اما آن چه ما دنبال آن هستیم، تغییر رفتار مقامات ایران است.»

ایران هنوز نگرفته که در کنفرانس عراق در شرم الشیخ مصر شرکت کند و منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم پیشتر اعلام کرده بود ایران هنوز برای شرکت در کنفرانس عراق، تصمیم قطعی نگرفته است.


کاندولیزا رایس گفت:«ایران با شرکت نکردن در این کنفرانس یک فرصت بسیار خوب را از دست می دهد که البته انتخاب با دولت ایران است.»


درباره حضور سوریه در این کنفرانس از خانم رایس پرسشی مطرح شد که وی در پاسخ گفت:«ما روابط دیپلماتیک با سوریه داریم و مشکلی هم برای حضور آنها نیست و مانند برخی دولت ها نیستند که به حضور آنها حساسیت داشته باشیم.»


خانم رایس در ادامه گفت:«ما اجلاس کشورهای همسایه عراق را در پیش داریم و این شانس برای همه هست که نشان دهند برای داشتن همسایه ای آرام و با ثبات مانند عراق، تلاش می کنند.»


از خانم رایس سوال شد که آیا هنوز سیاست تغییر رژیم را در ایران دنبال می کند، که وی در پاسخ هرگونه دنبال کردن سیاست تغییر رژیم در ایران از سوی آمریکا را رد کرد.


کاندولیزا رایس گفت:«ما هیچ وقت بر سیاست تغییر رژیم ایران متمرکز نبوده ایم اما آن چه ما دنبال آن هستیم، تغییر رفتار مقامات ایران است.»


وی در ادامه به بسته تشویقی آمریکا و اروپا به ایران اشاره کرد و گفت:« ما بسیار روشن در بسته پیشنهادی خود، به ایران پیام دادیم که می توانند مذاکرات اقتصادی و سیاسی با آمریکا را آغاز کنند و حتی از آن نفع ببرند و ما مخالفت خود با حضور ایران در سازمان تجارت جهانی را برداشتیم و خیلی هم شفاف و روشن عمل کرده ایم.»


این اظهارات پس از این گفته شد که مقامات ایرانی در روزهای گذشته، اذعان کردند لحن مقامات آمریکایی تلطیف و نرمتر شده است. محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم یکشنبه گذشته، این مطلب را تایید کرد.


XS
SM
MD
LG