لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

پلوسی: حمله به ایران به مجوز کنگره نیاز دارد


نانسی پلوسی، نخستین زن رییس مجلس نمایندگان کنگره است و منتقد سیاست های دولت بوش در عراق هم به شمار می رود.
نانسی پلوسی، نخستین زن رییس مجلس نمایندگان کنگره است و منتقد سیاست های دولت بوش در عراق هم به شمار می رود.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه ای اعلام کرد نه تنها جرج بوش، که هر رییس جمهور دیگر آمریکا برای حمله به ایران باید از کنگره مجوز بگیرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم پلوسی، در این بیانیه که بین چند تن از نمایندگان خبرگزاری ها، روز جمعه توزیع شد، گفته است: «کنگره هیچ اجازه حمله ای از قبل، نه برای رییس جمهور فعلی، که هیچ به رییس جمهور دیگری نداده است.»


نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان که با حمایت اکثریت دموکرات کنگرهانتخاب شده است، در ادامه اعلام کرد از قطعنامه بدون الزام مجلس سنا درباره مخالفت با فرستادن بیش از ۲۱ هزار نیروی اضافی آمریکایی به عراق، حمایت می کند تلاش می کند مجلس نمایندگان هم به این قطعنامه، رای دهد.


روز نامه واشینگتن پست نیز در گزارشی اعلام کرد نانسی پلوسی، خواهان تصویب قطعنامه ای «الزام آور» است تا رییس جمهوری آمریکا، پیش از هرگونه عملیات نظامی با ایران، از کنگره اجازه بگیرد.


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، روز پنج شنبه گذشته اعلام کرد آمریکا برای جنگ با ایران، به دنبال بهانه نمی گردد.


این اظهار نظر زمانی منتشر شد که آمریکا، انتقاد از «سیاست های جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق» را افزایش داده است.


در ماه گذشته، نیروهای نظامی آمریکا در عراق، به دفتر رایزنی روابط ا یران در اربیل، واقع در کردستان عراق، حمله کردند و شش نفر را دستگیر کردند.


نانسی پلوسی، خواهان تصویب قطعنامه ای «الزام آور» است تا رییس جمهوری آمریکا، پیش از هرگونه عملیات نظامی با ایران، از کنگره اجازه بگیرد

یکی از این شش نفر آزاد شده ولی پنج نفر دیگر هنوز در دست نیروهای آمریکایی در عراق هستند.


پس از آن اعلام شد که به دستور رییس جمهوری آمریکا، نیروهای آمریکایی برای حفاظت از خود در عراق، اجازه دارند به نیروهای امنیتی ایران شلیک کنند.


جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی پنج نفری شده که در اربیل دستگیر شده اند و آن ها را دیپلمات می داند.


هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، خبر داده که افراد دستگیر شده، دیپلمات نبوده اند.


مقامات آمریکایی، گفته اند ایرانی های دستگیر شده، از اعضای سپاه قدس هستند که در مشکلات اوضاع امنیتی عراق دست دارند.


همچنین، مقامات امنیتی و اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، مدارکی را به صورت محدود منتشر کردند که نشان می دهد مواد انفجاری که در عراق و در بمب گذاری های جاده ای صورت گرفته، ساخت ایران است.


محمد جواد ظریف،نماینده دایمی ایران در سازمان ملل متحد، پنج شنبه گذشته اعلام کرد مدارک منتشر شده نشان می دهد که مواد منفجره یاد شده در مدارک مزبور، ساخت آمریکا است.


وی هر گونه دخالت جمهوری اسلامی ایران در اوضاع امنیتی عراق را رد کرد و گفت: ما با عراق، مرز طولانی داریم، و عراق آرام و با ثبات به نفع امنیت ما است.


XS
SM
MD
LG